Hur billigt få tag i "10 bar"? Behöver även tipps på tub
- )ExecutoR(
Hur billigt få tag i "10 bar"? Behöver även tipps på tub
Tjena!
Nu har man glad i hågen beställt ett tryckluftdrivet kit från staterna till min Airsofthobby. "Problemet" är att jag nu behöver hitta en lämplig tub att springa runt med i skogen, jag vet att en hel del folk här lekt med kompressorer och modifierade brandsläckare och liknande så jag tänkte se vad ni kan ha för tipps.
Jag vet inte hur stor behållare det ska vara, den får vara hyfsat stor om den inte väger för mycket, den måste dock gå att fästa på ryggen i en mindre ryggsäck eller liknande utan att vara alldeles för osmidig, jag gissar på att Co2-behållare från Paintball kan vara lagom storlek, annars kanske en gasoltub för bordsbrännare? Någon som vet vad för tryck en sådan klarar?
Jag ska kunna fylla tuberna med upp till 10 bar. På blocket hittar man en kompressor som klarar upp till 10 bar för ~2000kr. Jag vet att folk här byggt egna från kyl/frys, har de en chans att komma upp i ett sådant tryck? Hur lång tid det tar att pumpa spelar mindre roll.
Någon som vet maxtryck som brukar vara på bensinmackars kompressorer? En möjlighet är ju att helt enkelt få tuberna påfyllda eller att skaffa en dykartub som går att få fylld med ett par hundra bar för att sedan från den fylla de små tuberna många gånger.
Vad tror ni? Det här forumet är ju fyllt av folk som löser alla möjliga problem. Har ni något annat förslag eller tycker ni att något av dessa är dumt/bra?
Nu har man glad i hågen beställt ett tryckluftdrivet kit från staterna till min Airsofthobby. "Problemet" är att jag nu behöver hitta en lämplig tub att springa runt med i skogen, jag vet att en hel del folk här lekt med kompressorer och modifierade brandsläckare och liknande så jag tänkte se vad ni kan ha för tipps.
Jag vet inte hur stor behållare det ska vara, den får vara hyfsat stor om den inte väger för mycket, den måste dock gå att fästa på ryggen i en mindre ryggsäck eller liknande utan att vara alldeles för osmidig, jag gissar på att Co2-behållare från Paintball kan vara lagom storlek, annars kanske en gasoltub för bordsbrännare? Någon som vet vad för tryck en sådan klarar?
Jag ska kunna fylla tuberna med upp till 10 bar. På blocket hittar man en kompressor som klarar upp till 10 bar för ~2000kr. Jag vet att folk här byggt egna från kyl/frys, har de en chans att komma upp i ett sådant tryck? Hur lång tid det tar att pumpa spelar mindre roll.
Någon som vet maxtryck som brukar vara på bensinmackars kompressorer? En möjlighet är ju att helt enkelt få tuberna påfyllda eller att skaffa en dykartub som går att få fylld med ett par hundra bar för att sedan från den fylla de små tuberna många gånger.
Vad tror ni? Det här forumet är ju fyllt av folk som löser alla möjliga problem. Har ni något annat förslag eller tycker ni att något av dessa är dumt/bra?
-
Re: Hur billigt få tag i "10 bar"? Behöver även tipps på tub
En vanlig fryskompressor brukar klara det ja. Annars bara koppla 2 efter varandra.
Många billiga kompressorer kan pumpa upp till 10 bar också. Men det är på gränsen och det blir varmt!
Många billiga kompressorer kan pumpa upp till 10 bar också. Men det är på gränsen och det blir varmt!
- )ExecutoR(
Ok! Det låter ju som ett lagom projekt! Har hittat att Paintballspelare använder tuber som är lätta i lagom storlek och klarar 200bar för inte så värst många hundralappar, nån sån + en "billig" kompressor som pallar 10 bar så blir jag jättenöjd!
Alla paintballspelare använder ju en regulator på sina tuber. Skulle en sådan kunna fungera även för mig för att alltid ge max ex. 10 bar?
Alla paintballspelare använder ju en regulator på sina tuber. Skulle en sådan kunna fungera även för mig för att alltid ge max ex. 10 bar?
-
Men alltså att springa med en tub med bara 10 bar i så räcker de bara till 2-3 skott ju. man ju har ju 200bar i den pga av att få lite folym
1liters tub med 200 bar = 200 liter luft. 1liters tub med 10 bar = 10 liter.
1liters tub med 200 bar = 200 liter luft. 1liters tub med 10 bar = 10 liter.
-
De som spelar paintball på "riktigt" använder vanlig luft och tankarna tål 300 bar. Tankarna är ju dock inte så stora. Om man fyller en sådan med 10 bar så tror jag inte att man får så mycket luft med sig. Jag vet att grabbens tankar har "bäst före datum" och måste sedan provtryckas, vilket man oftast inte gör (köper ny). Kan kolla om det är lätt att få tag på tankar som är "out of date" för billiga pengar om det är av intresse.
och kompressor som klarar av 200 eller 300 bar som används inom paintball kostar 25-30000 istället för 2000 som en 10-bars kompressor gör.
Så det är inte så himla enkelt att fylla på heller dessvärre.
Så det är inte så himla enkelt att fylla på heller dessvärre.
-
Vill man komma lite billigare undan köper man en dyktub. t ex 10 liter 300 bar eller dylikt. Kostar drygt 60sek att fylla med luft. Sedan måste den givetvis trycktestas o.s.v
Men med den kan du sedan fylla dina mindre tankar. teoretiskt set kan en 10 liters sådan fylla din 1 liters till tillräkligt tryck ett par gånger ivf. Förmodligen det billigast. Du kommer inte få ut fullt tryck mer än första fyllnignarna eftersom det blir mindre med tanke på jämnvikten.
Men med den kan du sedan fylla dina mindre tankar. teoretiskt set kan en 10 liters sådan fylla din 1 liters till tillräkligt tryck ett par gånger ivf. Förmodligen det billigast. Du kommer inte få ut fullt tryck mer än första fyllnignarna eftersom det blir mindre med tanke på jämnvikten.
- )ExecutoR(
Hmm... Jo, jag räknade inte med att kunna fylla mycket mer än 10 bar själv.
Visserligen gör nog inte en airsoft av med lika mycket luft som en paintball, men å andra sidan har ni såklart helt rätt i att man vill ha bra mycket mer än 10 bar i tuben. Var jag som snöade in mig på siffrorna som stått angivet på vad det ska drivas med.
Någon som vet till vilket tryck en "vanlig" paintball-regulator ger ut? Dessa kostar ju bara några hundra. Antagligen får man ju köpa en sån 2-300 bars tub med regulator för ~700kr och få den fylld på lämpligt dykarställe.
Tänker jag fel nu?
10L tub med 300 bar kopplar man ihop med 1L tom tub, borde det landa på ~272 bar i båda tuberna (räknar 300/11*10)
OM det stämmer borde det bli följande tryck i 1L-tuben (och såklart 10L tuben med) efter antalet fyllninar
1 - 272
2 - 247
3 - 225
4 - 204
5 - 186
6 - 169
7 - 153
8 - 139
Sen vad minimumtrycket man vill ha i lilla tuben innan spel beror ju på hur mycket som går åt, och det får praktiken utvisa, men har jag inte tänkt fel borde man ju få ut ett antal hyfsade påfyllningar ur en 10L tub (vilket min hjärna ivf. tycker känns logiskt då den är 10ggr så stor som den lilla).
Visserligen gör nog inte en airsoft av med lika mycket luft som en paintball, men å andra sidan har ni såklart helt rätt i att man vill ha bra mycket mer än 10 bar i tuben. Var jag som snöade in mig på siffrorna som stått angivet på vad det ska drivas med.
Någon som vet till vilket tryck en "vanlig" paintball-regulator ger ut? Dessa kostar ju bara några hundra. Antagligen får man ju köpa en sån 2-300 bars tub med regulator för ~700kr och få den fylld på lämpligt dykarställe.
Tänker jag fel nu?
10L tub med 300 bar kopplar man ihop med 1L tom tub, borde det landa på ~272 bar i båda tuberna (räknar 300/11*10)
OM det stämmer borde det bli följande tryck i 1L-tuben (och såklart 10L tuben med) efter antalet fyllninar
1 - 272
2 - 247
3 - 225
4 - 204
5 - 186
6 - 169
7 - 153
8 - 139
Sen vad minimumtrycket man vill ha i lilla tuben innan spel beror ju på hur mycket som går åt, och det får praktiken utvisa, men har jag inte tänkt fel borde man ju få ut ett antal hyfsade påfyllningar ur en 10L tub (vilket min hjärna ivf. tycker känns logiskt då den är 10ggr så stor som den lilla).
-
Låter rätt. Om jag inte läste fel nu.
En beg dykartub får man för en tusenlapp kontrolerad idag. Så det är mest en inköpskostnad. Sedan ska den kontrolltryckas vart 5e år.
En beg dykartub får man för en tusenlapp kontrolerad idag. Så det är mest en inköpskostnad. Sedan ska den kontrolltryckas vart 5e år.
- rectumfrier
Här har du en liten kompressor för hundralappen som klarar 17 bar:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =150499443
ifall det hjälper
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =150499443
ifall det hjälper

-
Dom är dock oftast skit. klarar 2-3 bar innan de tar stopp. 17 bar och du ska fylla 1 liter så räkna med en timme typ 

tuber
kolla efter beg brandsläckare
pulversläckare som jag kollat på tål 15 bar
kolsyre minst 70 bar
kompressor
dom där bildäckskompressorerna för en hundralapp kan man annvända som , hm, ingenting
enstegs vanlig kanske 10 bar, 2stegs någonstans 12-14 bar är rimligt
kylskåpskompressorer, kanske upp till 20-30 bar
seriekoppla hjälper intet
finns ju handpumpar för luftgevär som klarar 200 bar, jobbigt
så jag köpte en 300 bars kompressor
kolla efter beg brandsläckare
pulversläckare som jag kollat på tål 15 bar
kolsyre minst 70 bar
kompressor
dom där bildäckskompressorerna för en hundralapp kan man annvända som , hm, ingenting
enstegs vanlig kanske 10 bar, 2stegs någonstans 12-14 bar är rimligt
kylskåpskompressorer, kanske upp till 20-30 bar
seriekoppla hjälper intet
finns ju handpumpar för luftgevär som klarar 200 bar, jobbigt
så jag köpte en 300 bars kompressor
Clas i sjön-kompressorn (och liknande hos andra biltillbehörsaffärer) man inte köra någon lägre tid - jag lovar (har dissekerat en sådan) - ställer mig ytterst tveksam om den håller för att fylla en endaste bildäck till 2.2 Bar utan att var totalt slutkörd och renoveringsobjekt efteråt...
om paintball drevs av kolsyra förut och drivs av tryckluft nu så är risken stor att tryckregulatorn reducerar från 200-300 bar till ca 70 Bar (inte 10 bar) - så är det vartfall med 4.5 mm luftpistoler för sportskytte där man också använde kolsyra men numera har tuber som pumpas upp till 200-bar, regulator i pistolen som sänker till 70 bar innan användning för att skicka iväg kulan. Tuberna laddas med en speciell fotpump som är konstruerad att kunna pumpa väldigt höga tryck upp till 200 Bar med handkraft.
om paintball drevs av kolsyra förut och drivs av tryckluft nu så är risken stor att tryckregulatorn reducerar från 200-300 bar till ca 70 Bar (inte 10 bar) - så är det vartfall med 4.5 mm luftpistoler för sportskytte där man också använde kolsyra men numera har tuber som pumpas upp till 200-bar, regulator i pistolen som sänker till 70 bar innan användning för att skicka iväg kulan. Tuberna laddas med en speciell fotpump som är konstruerad att kunna pumpa väldigt höga tryck upp till 200 Bar med handkraft.
- )ExecutoR(
Vad för handpump klarade 200 bar? Hur små behållare pumpade man upp med en sån? Skulle ju kunna vara ett alternativ. Den behållare jag kommit över är på 1.1L och klarar 300 bar men är inte CE-märkt och därför inte godkänd för ex. dykkedjor i sverige att fylla. För att gå omkring det får man som står tidigare skaffa en godkänd dykflaska som man själv fyller den lilla ifrån.
Jag har använt en sån där 12V-pump för att trycksätta en 4kr-PET-flaska som var till hälften fylld med vatten. Fyllde genom en ventil som limmats fast i korken. Vet att jag kom upp i över 10 bar. 14-15 bar blev det till slut, har jag för mig, men det tog säkert en kvart att pumpa de sista baren. Drev pumpen med bilbatteri som samtidigt laddades med batteriladdare.