Det är en stålrams MTB framdriven av en 6,5kW RC-motor. Inga pedaler eller frihjul, så egentligen klassar den in som lätt MC. Den ska köras på Göteborgs gator och cykelvägar. Motoreffekt finns för att den skulle kunna göra 100 km/h, men det är inte intressant. Den är drevad för 50 km/h topp, men cruise hastighet är runt 40 km/h. Den är inte på något sätt laglig och kommer inte heller att bli!

Motor är en 6,5kW BLDC RC-motor. Jag har lindat om den i parallel Y schema, vilket gör att jag kan köra den som 2 individuella motorer med 2 controllers. För tillfället gör jag inte det men det kan bli aktuellt senare.
Jag började köra med Castle Creations RC-controller. Detta fungerar bra med undantag för ett par viktiga saker. RC-burken tål inte att lastas på låga varvtal. Och den kan/bör inte driva från stillastående. Jag har sabbat 2 controllers pga detta.
Om dom används på rätt sätt så är det en grym kraftkälla i ett väldigt litet format!
Här har det brunnit...

Jag har nyligen gått över till elcykel controller då dessa kan dra igång ekipaget från stillastående. Dock innebar detta att jag fick att sätta hallgivare i motorn för att det ska fungera.
Jag började med en liten 36V 250W controller från Ecoride som jag bytte ut MOSFETs till IRF4110, och bättrade på värmeöverföringen från transistorerna. Strömbanorna biffades upp och strömshunt modifierades. Spänningsregulatorn klarar 50V utan modifiering. Kondensatorn som ligger över spänningsmatningen byttes ut mot 100V dito.
50V och 70A i peak var realistiskt men jag han bara prova 2000W innan flickvännens hubmotor brann upp....
Jag har övergett den lilla Ecoride controllern eftersom körbarheten ihop med min RC-motor inte var tillfredställande. Jag har beställt en annan kontroller som är beprövad i liknande setup som jag har. Den går även att programmera en hel del viktiga parametrar på. Utan mod är den kapabel för 50-70A (halv)kontinuerligt och ca 100A peak. Det kommer att krävas lite modifiering innan den är mogen för 150A...

Batterier är LiPo 44,4V 15Ah med kapacitet att leverera 300A (13,5kW).
BMS'n är inte färdig än men jag har ganska god marginal till LVC när jag kör.
Som batteriladdare kör jag ett Meanwell nätagg som kan leverera 12A. BMS'n kommer att reglera laddningen.
Transmissionen tar ner varvtalet i 2 steg först med rem via 22t - 60t drev. Sista steget är kedjedriften till bakhjulet via 9t - 43t. Detta ger ca 50 km/h med 24" hjul.
6500W och så låg utväxling ger RIKTIGT bra prestanda. 0-50 km/h på 3 sec. :nut:
Det finns mycket att skriva om men jag nöjer mig så här för tillfället.
/Göran