Bitbang prestanda hos MCU:er

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
blueint
Kontakt:

Bitbang prestanda hos MCU:er

Inlägg av blueint »

Enligt denna tråd hos avrfreaks.net så är ARM urkass på bitbang. Medan t.ex PIC32 (MIPS) presterar som förväntat. Så vilka MCU:er som är lite snabbare än ATmega etc.. klarar blixtsnabb bitbang I/O hantering?

"The PIC32 (MIPS core) is pretty good. It'll toggle outputs at 36 MHz with a 72 MHz clock."

Och det nämns att ARM t.ex behöver "indicate 2 MCK clock cycles for changing a PIO output state".

Hur är det med AVR32 ..?, Atmel XMEGA ..?
Användarvisningsbild
atmelfan

Re: Bitbang prestanda hos MCU:er

Inlägg av atmelfan »

En AVR32 som arbetar på 66Mhz kan switcha en I/O i 33Mhz och jag tror att det är clock/2 hos 8bitarna också.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Någon form av parallell-SPI/I2S liknande parallellportens ECP mode. I princip D0-D7 + Strobe som matar DMA direkt vore förträffligt. Interrupt är på tok för långsamt.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Om jag inte minns fel så har NXP's 17xx-serie möjlighet att flytta data mellan till och från IO med DMA. Kan väl vara värt att kolla upp närmare.

Annars vet jag inte om en mikrocontroller alls är lämpad för att hantera snabba signaler på det sättet. En FPGA är väl nästan ett självklart val i sådana fall.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

NXP 17xx är det en ARM serie?

FPGA är kraftfulla, men kräver seriellt EEPROM, komplicerad elförsörjning, svårlödda chips, tung mjukvara mm. Men ibland är det värt det. Kan man klara fler saker med en MCU så blir det mycket enklare.
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

PIC32 kan nu mera köras i 80 MHz, och den kan toggla i 80 Mhz, men man kommer ju då får en fyrkantsvåg med frekvensen 40 Mhz. Men som sagt den kan toggla i samma hastighet som systemklockan.
monstrum

Inlägg av monstrum »

blueint skrev:NXP 17xx är det en ARM serie?

FPGA är kraftfulla, men kräver seriellt EEPROM, komplicerad elförsörjning, svårlödda chips, tung mjukvara mm. Men ibland är det värt det. Kan man klara fler saker med en MCU så blir det mycket enklare.
ARM Cortex M3, så inte en ARM i den traditionella bemärkelsen.
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

blueint skrev:FPGA är kraftfulla, men kräver seriellt EEPROM, komplicerad elförsörjning, svårlödda chips, tung mjukvara mm. Men ibland är det värt det. Kan man klara fler saker med en MCU så blir det mycket enklare.
Bra att man läser alla inlägg...

Nyare FPGAer behöver inte ha seriellt EEPROM, i mitt dagliga arbete sitter jag och programmerar VHDL till FPGAer, och de FPGAer som vi använder behöver inte seriellt, EEPROM, de bränner man in programmet i ett internt flash, likt en MCU.

Att de är svårlödda kan jag däremot hålla med om, BGAer är inte så trevliga för hemmapulare ;)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

XorXaX, Bra att man läser alla inlägg?

Jag vet att vissa FPGA:er (Sp3-AN?) har inbyggt EEPROM men det är inte så utbrett att man kan räkna med att det finns för ens behov.
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

Ja, jag menade att det är bra att JAG läser alla inlägg, då hade jag kunnat kommentera på FPGAerna på en gång ;)

Det är sant som du säger, de mest använda FPGAerna använder externt seriellt EEPROM, men att det ju nu finns med inbyggt flash så att man kan ju välja en sådan om man inte vill "krångla" med ett seriellt EEPROM.

Vi håller på att designa om lite kort nu med gamla Xilinx FPGAer som använder seriellt EEPROM, men som nu ska slutas tillverkas av Xilinx. Vi kommer då att gå över till Lattice kretsar i stället som använder internt flash, de är väldigt smidiga! In med JTAG och programmera bara :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

(OT) Lattice har nog ingen Linux support ..

Får intrycket att just ARM saknar förmåga till effektiv bitbang.. medan PIC32 (MIPS32 M4K), ATxmega, AVR32 mm fixar det galant.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Ser ju ut som det ska finnas till Linux
http://www.latticesemi.com/products/des ... /index.cfm
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Verkar som det börjar röra sig i avseende på FPGA + Linux.. ;)
Får hoppas Lattice inte kör med en klausul att "kompilerade" konstruktioner ej får användas kommersiellt..

Någon specifik anledning att gå från Xilinx till Lattice?
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

Faktiskt ingen aning, de bestämde att göra det precis innan jag började jobba här (för drygt två månader sedan).
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

xmos ska visst ha rätt så snabb io också.

ethernet t.ex.
https://www.xmos.com/products/developme ... hernet-kit

edit: hittade att den klarar av att toggla i 60Mhz
Skriv svar