För att bygga sändaren behövs en liten transformator (1000 ohm till 8 ohm). Är det någon som vet mer exakt var man kan få tag i en liten enkel transformator som passar för detta ändamål?
Det som Electrokit säljer verkar vara precis det som orginalbeskrivningen anger. Måste fungera.
Monacor: Jag är dock inte helt på det klara med hur man egentligen skall tolka 1000 ohm till 8 ohm som beskrivningen anger. Är förhållandet mellan spolvarven 1000/8 samtidigt som impedansen är 1000 ohm respektive 8 ohm? Jag frågar för jag är inte på det klara med om TR-1025LC från Monacor har samma specifikation som "orginalet". Kanske 4kTRB vet?
Jag tänker mig att om lindningsvarven på primären ökar så ökar impedansen.
Enligt ritningen ser det ut som varvtalet ökar i ordning 1, 3/4, 1/2, 1/4 (markeringar) där lägst
varv är för 100V/25W. Den lindningen kan man mata in mest ström i och den har lägst
motstånd medans 1/4 lindningen bara klarar 1/4 av maxströmmen och alltså har 4ggr
så högt motstånd.
P=UxU/Z så med primärlindningen märkt 1/2 motsvarande 12.5W så fås Z = 100x100/12.5 = 800 ohm
och sedan plockas signalen ut på sekundärens 8 ohm lindning.
Monacor har fler liknande trafos som kanske matchar 1000 ohm mer exakt.
Impedanstransformeringen i en transformator beror bara på varvtalen och är kvadraten av förhållandet mellan primär och sekundär.
Transformatorn i sig själv har ingen impedans (idealt) utan speglar källans impedans till utgången och tvärt om.
Att man designat en transformator för 8 ohm och en viss effekt innebär att man optimerat lindningen för förluster i trådresistans, magnetisering i kärnan samt frekvens.
Tex 1:2 i varvtal ger 1:4 i impedans.
För att ge 8:1000 i impedans har man sqrt(1000/8)= 1:11,18 i varvtal. 8:800 i impedans ger 1:10 i varvtal. Marginell skillnad.
Tittar man på schemat för AM-sändaren så ser man att impedanser och varvtal verkar vara helt okritiska.
Viktigt är att DC-resistansen i lågimpediva sidan av transformatorn är tillräckligt låg så att det inte blir för högt spänningsfall och att DC-strömmen inte mättar kärnan.
Sedan adderar transformatorn audiospänningen till oscillatrons matningsspänning vilket gör att utamplituden ändras.
Tex 1 volt in från hörlurskontakten ger 1/11,18= 90mV amplitud på sekundärsidan. Jämfört med 9V matning och att med förutsättning att oscillatorns utamplitud är proportionell mot matningen så ger det 1% deviation på AM-signalen. Det krävs alltså 100V in och 4,5 V matning för att få dom 100% som visas i beskrivningen (teoretiskt). Rimligt är kanske att köra med max 10% deviation.
Man kan inte använda vilken oscillator som helst. Den måste ge sinus och klara 9V matning.