Audio output transformer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Sitell

Audio output transformer

Inlägg av Sitell »

Jag skall testa att bygga en mycket enkel am-sändare enligt beskrivning http://sci-toys.com/scitoys/scitoys/rad ... itter.html.

För att bygga sändaren behövs en liten transformator (1000 ohm till 8 ohm). Är det någon som vet mer exakt var man kan få tag i en liten enkel transformator som passar för detta ändamål?

Mvh Karl

Bild
Norpan

Re: Audio output transformer

Inlägg av Norpan »

Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Monacor har en del att välja bland.
Kanske den här kan passa?..... http://www.monacor-ost.com/catalogue-pr ... SubKtg=209
Sitell

Inlägg av Sitell »

Så bra!

Det som Electrokit säljer verkar vara precis det som orginalbeskrivningen anger. Måste fungera.

Monacor: Jag är dock inte helt på det klara med hur man egentligen skall tolka 1000 ohm till 8 ohm som beskrivningen anger. Är förhållandet mellan spolvarven 1000/8 samtidigt som impedansen är 1000 ohm respektive 8 ohm? Jag frågar för jag är inte på det klara med om TR-1025LC från Monacor har samma specifikation som "orginalet". Kanske 4kTRB vet?

/Karl
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag tänker mig att om lindningsvarven på primären ökar så ökar impedansen.
Enligt ritningen ser det ut som varvtalet ökar i ordning 1, 3/4, 1/2, 1/4 (markeringar) där lägst
varv är för 100V/25W. Den lindningen kan man mata in mest ström i och den har lägst
motstånd medans 1/4 lindningen bara klarar 1/4 av maxströmmen och alltså har 4ggr
så högt motstånd.

P=UxU/Z så med primärlindningen märkt 1/2 motsvarande 12.5W så fås Z = 100x100/12.5 = 800 ohm
och sedan plockas signalen ut på sekundärens 8 ohm lindning.

Monacor har fler liknande trafos som kanske matchar 1000 ohm mer exakt.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Impedanstransformeringen i en transformator beror bara på varvtalen och är kvadraten av förhållandet mellan primär och sekundär.
Transformatorn i sig själv har ingen impedans (idealt) utan speglar källans impedans till utgången och tvärt om.
Att man designat en transformator för 8 ohm och en viss effekt innebär att man optimerat lindningen för förluster i trådresistans, magnetisering i kärnan samt frekvens.

Tex 1:2 i varvtal ger 1:4 i impedans.
För att ge 8:1000 i impedans har man sqrt(1000/8)= 1:11,18 i varvtal. 8:800 i impedans ger 1:10 i varvtal. Marginell skillnad.

Tittar man på schemat för AM-sändaren så ser man att impedanser och varvtal verkar vara helt okritiska.
Viktigt är att DC-resistansen i lågimpediva sidan av transformatorn är tillräckligt låg så att det inte blir för högt spänningsfall och att DC-strömmen inte mättar kärnan.

Sedan adderar transformatorn audiospänningen till oscillatrons matningsspänning vilket gör att utamplituden ändras.
Tex 1 volt in från hörlurskontakten ger 1/11,18= 90mV amplitud på sekundärsidan. Jämfört med 9V matning och att med förutsättning att oscillatorns utamplitud är proportionell mot matningen så ger det 1% deviation på AM-signalen. Det krävs alltså 100V in och 4,5 V matning för att få dom 100% som visas i beskrivningen (teoretiskt). Rimligt är kanske att köra med max 10% deviation.
Man kan inte använda vilken oscillator som helst. Den måste ge sinus och klara 9V matning.
Sitell

Inlägg av Sitell »

Bockar och tackar för förklaringarna. Skall pröva att sätta samman kopplingen framöver. Undrar just om det fungerar bra...

/Karl
Skriv svar