Sökes: Router med bredband via USB modem... *ny fundering*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Sökes: Router med bredband via USB modem... *ny fundering*

Inlägg av PeterH »

Jag funderar på att byta ut mitt fasta ADSL-abonnemang mot ett mobilt abonnemang nu när både Bredbandsbolaget och Telenor har "obegränsad surf" :tumupp: Jag hoppas att det inte finns något finstilt liknande Telia, Tre och Tele2 där hastigheten sjunker kraftigt vid för stora datamängder :tumner: Är det någon som har orkat läsa igenom det finstilta, det jag läst indikerar ingen begränsning?

Nu till frågan, är det någon av er som känner till en router med inbyggd switch och WLAN som klarar att köra bredbandet via "dongle"? Jag behöver minst 4 portar men fler är bara bra. Det går i nödfall att köra en extern switch men jag föredrar enheter med "allt i samma burk". Den får gärna ha erkänt bra egenskaper på WLAN-biten så att den räcker till andra änden av huset, har serverskåpet på ena sidan och altanen på den andra sidan av huset :doh:

Tips mottages tacksamt! :mrgreen:

Edit: Ny fundering angående bättre mottagning längre ner...
Senast redigerad av PeterH 4 augusti 2010, 20:47:45, redigerad totalt 3 gånger.
DeeJayPA2

Re: Sökes: Router som klarar mobilt bredband via USB sticka.

Inlägg av DeeJayPA2 »

Dovado kör jag med. Funkar riktigt bra.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Bra tips! Den kör jag på, men jag väljer istället den nya 4G varianten (som även klarar 3G) :tumupp: Dessutom har Dustin en drive på den just nu :tumupp: :tumupp:
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Det är 4G jag har. Köpte min hos kjell, kostade 1099:- har jag för mig.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Sökes: Router som klarar mobilt bredband via USB... *LÖS

Inlägg av AndLi »

Jag tecknade idag ett "Tele2 mobilt bredband Large (obegränsad)". Det står inget i medföljande avtal om några trafikbegränsningar/hastighet , förutom att tele2 förbehållersig rätten att koppla ner en om man under roaming överför ovanligt mycket data...

Tre marknadsför också ett obegränsat abbonemang med max 16Mbit/s
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag väljer nog Bredbandsbolaget eller Telenor som inte skriver något alls om begränsning trots nerladdning av stora datamängder, se mer på Phonehouse's sidor. Telenor blev dessutom testvinnare hos The Phonehouse så det verkar ju bra... Så fort jag får min nya router skall jag gå ner till butiken och hämta ut 10-dagars prova på abonnemang från både Telenor och Brebandsbolaget för att se vilken som funkar bäst hos just mig 8)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

PeterH: nu funkar inte din länk, men jag tror jag hitta sidan under hem-> laptops-> mobilt bredband.

Är det i den listan du menar att bredbandsbolaget och telenor inte skriver något om begränsning i volym?

Den listan jämför de ju en isuzu pickup med en volvo C30. Alltså helt olika paket från olika leverantörer, Tele2 Small är ju inte samma produkt som tex Tre Max. Tele2 motsvarighet heter Tele2 Max.. Så jag vet inte riktigt vad de vill visa, en rättvis jämförelse mellan likvärdiga paket är det inte...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hmm... länken fungerar hos mig, visar en översikt på olika abonnemang men precis som du säger jämför dom lite "äpplen och päron" :humm: Vet inte riktigt vad dom vill visa med översikten men jag gissar att det kan vara dom abonnemang som just nu finns som "10-dagars prova på". Har kollat lite på Tele2:s Large och den verkar ju bra också... Dessvärre är det bara Telenor som är så generösa att dom bjuder på startavgiften under denna 10-dagars prova på kampanj, dom övriga får man betala 250:- för vilket känns som att det blir en rätt dyr test :(

Jag har ett Tre abonnemang till laptopen nu så det vet jag fungerar, jag har tidigare provat Telia och det går också bra. Det är ju typiskt att det är dom jag inte tidigare provat som är aktuella nu :doh: Blir väl så att jag provar Telenors abonnemang (eftersom det blir gratis) och sedan funderar på vilken jag ska ta av dom...

Är det någon här i forumet som kör mobilt bredband från Tele2 eller Bredbandsbolaget i Gävletrakten (södra delarna typ Hemlingby)?
Spunk

Inlägg av Spunk »

Har använt mitt mobilabredband (6 Mbit/s)från telenor nu i 1½ månad och det fungerar bra till det mesta, dock inte att spela men det är ju ingen nyhet att det är dåliga svarstider på mobiltbredband.
Bor ca 2km från masten och har dovado UMR router (3G), just nu enligt tptest 3.41Mbit ner, 0.62Mbit upp och svarstid 113ms med 3st datorer igång(div. youtube, surf, spotify mm igång) vid 64% signalstyrka.

Hade 0.5Mbit adsl förut men tröttnade på att betala fasta avgifter för en telefon som aldrig användes.

//Peter
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Precis som för mig då, jag har idag "bara" fast lina för ADSL:en vilket ger en ruskigt hög bredbandsuppkoppling! :shock: Jag får en räkning från Felia på typ 500-600:- för abonnemang och några få Blocket annonser, jag har Tele2 som telefonileverantör och får där en räkning på mellan 30-70:- som mest, ringer i princip aldrig med andra ord :badgrin:

Får jag ner bredbandskostnaden till ~200-250:- med hjälp av mobilt bredband så sparar jag massor, betalar ju dessutom 269:- för bredbandet via ADSL idag så jag kommer märka stor skillnad :vissla: Nackdelen äör att jag nog måste byta mitt nuvarande kontantkort i mobilen till något mer permanent så att jag vet att det alltid går att ringa. Jag har aldrig haft problem med kontantkort heller men nu har jag sagt upp mig från dagtidsjobbet och blev då av med jobbnallen :|

Vilket abonnemang skulle ni rekomendera till nallen för någon som ringer sällan eller aldrig och som inte vill samla på sig någon "pott"? Kanske det funkar med kontantkortet ändå, men jag skulle möjligtvis uppskatta ett abonnemang som funkar bra (prismässigt) för internetsurfning via nallen när man är på resande fot 8)
Spunk

Inlägg av Spunk »

Tror att tele2 har bra priser, (snackis 19öre/min 24mån) men det beror ju på om man ringer eller sms'ar
Borre

Inlägg av Borre »

Man behöver inte längre ha telefon för att ha ADSL, det är väl bara Telia som är tvingad att erbjuda det men har aldrig hört talas om någon annan som inte erbjuder det. Det kostar dock 40kr eller så, men bra mycket lägre än ett teleabonnemang.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har också hört detta men inte orkat kolla upp det... :oops: Tanken är att jag också kan ta med USB-modemet till stugan när jag är där utan att behöva ett separat abonnemang för detta 8)
Borre

Inlägg av Borre »

http://www.pts.se/sv/Internet/Bredband- ... bonnemang/
Står lite om det här hos PTS. Bla att enbart Telia måste erbjuda det och att det inte finns något som reglerar priset.

Jag mailade bara min ISP och frågade om det gick och pris, när prisskillnaden var så stor att jag sparade ~100kr/mån sa jag upp telefonen direkt. Allt annat sköttes automatiskt, behövde inte anmäla någon uppsägning till ISPn utan när teleabonnemanget gått ut kom räkningen från ISPn med 40-50kr tillägg för detta, ingen separat räkning eller så.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nu har routern kommit och jag har hämtat ett 10-dagars provabonnemang hos The Phonehouse. Routern känns riktigt stabil, mycket enkel att konfa :tumupp: Det blev Tele2:s abbonemang eftersom säljaren lovade att alla abbonemang kunde lämnas tillbaka inom 10 dagar utan att man fick straffa en startavgift 8)

Nu till några funderingar... Jag har gjort iordning ett litet "server rum" (är ju inte riktigt sant eftersom jag bara har routern och basstationen till tele där nu :lol: ) Jag har helt enkelt tagit ett vanligt skåp för säkringar och monterat det vid elcentralen. Inte helt regelenligt men eftersom jag inte villa ha dom framme har dom hamnat i hallgarderoben :vissla: Frågan är nu hur jag gör för at få bästa möjliga mottagning till USB-modemet (dongeln)?

Just nu har jag monterat en förlängningskabel (USB) för att få modemet utanför elskåpet, dels för att få bättre mottagning men mest för att enkelt kunna ta med modemet när jag skall ut och åka :idea: Mottagningen (signalstyrkan) är nu 32% på modemet enligt routern och jag får då ca: 4Mbit/s via trådlöst nät och ca:5Mbit/s via TP nätet. Det känns ganska okej men jag tänkte att man kanske kan få upp det lite till om man får runt 50-70% signalstyrka på modemet :)

Några idéer som inte är allt för komplicerade? Har själv funderat på aktiv USB förlängning så man kan ha lite längre kabel och få modemet högre upp och utanför garderoben. Har också funderat på möjligheten att sätta in en passiv antenn för att få in mer av 3G signalen i garderoben :humm:
Skriv svar