Löda vajer?
Löda vajer?
Sambon har köpt ett halsband i byggsats, en vajer med massa pärlor som ska träs på. Ändarna fransar sig och jag försöker löda ihop dem. Det går inte. Vajern blir inte varm. Det är en mycket tunn vajer, typ 0,2 kvmm. Även om jag ställer lödkolven på 300 grader och värmer på vajern i ett par minuter kan jag, efter att jag tagit bort lödkolven, vidröra vajern omgående och den är inte ens varm! Vad är det som händer?!
- electronix
Re: Löda vajer?
Värmen leds iväg i vajern, du måste nog ha lite mer kräm än 300C.
Edit: stavning.
Edit: stavning.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vad är det för material i vajern? är det lödbart.
Har du lödtenn på spetsen? Om inte så får du säkert problem att leda över värmen från kolven till vajern.
Blir inte hela vajern lite varm då?
Swech
Har du lödtenn på spetsen? Om inte så får du säkert problem att leda över värmen från kolven till vajern.
Blir inte hela vajern lite varm då?
Swech
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Har lött en wire en gång och då använde jag en gasdriven lödpenna, men snyggt blev det inte men det har hållit i 15 år i alla fall.
- ElectricMan
- Kontakt:
Lödde ett stopp på gasvajern på moppen för nåt år sedan, då körde jag också med gaspenna. Det blev riktigt bra!
Denna var det:

http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning- ... armepenna/
Denna var det:

http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning- ... armepenna/
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Börja med att tvätta lödspetsen, lägg sedan på lite tenn innan du börjar värma på vajern. Håll gärna i vajern med något som inte leder bort värme.
Har lödd cykelvajer och det går skapligt bra med en vanlig lödkolv. Det kan dock vara att den vajer du ska löda är i rostfritt och det är ett jäkelskap att löda. Kolla med en magnet, är den mycket svagt magnetisk är det sannolikt rostfri men är den starkt magnetisk är det järn och då kan det räcka att skrapa lite, det är inte sällan att det är lackat.