Driva powerled med UA7805 spänningsregulator
Driva powerled med UA7805 spänningsregulator
Fick ett ryck och började bygga en ficklampa, men har en fundering.
Har en powerled som skall ha 3-3,3V och max 1,5A.
Går det att mata den direkt från en UA7805 spänningsregulator som ger 5V 1000mA?
Driver detta med batterier 4x1,5V och spänningsregulatorn tar väl ca 2V om jag fattat det rätt.
//Smurfen
Har en powerled som skall ha 3-3,3V och max 1,5A.
Går det att mata den direkt från en UA7805 spänningsregulator som ger 5V 1000mA?
Driver detta med batterier 4x1,5V och spänningsregulatorn tar väl ca 2V om jag fattat det rätt.
//Smurfen
- Klas-Kenny
Re: Driva powerled med UA7805 spänningsregulator
För det första så ska du (Så långt jag vet) alltid överdimensionera stömförsörjningen en liten aning för marginaler, och absolut inte för litet.
Du säger att powerLEDen drar max 1,5A, då bör du alltså ha en spänningsregulator som klarar minst 1,5A, gärna något mer.
Sen vet jag inte hur det är med powerLED, men vanliga LED måste strömbegränsas, något du missat kanske? (Jag är som sagt inte säker på powerLED, men gissar att det är likadant)
Sen har jag för mig att spänningsregulatorn vill ha lite mera spänning än det den ska ge ut, vet dock inte exakt hur mycket för just denna, hänvisar dig till databladet.
Edit: Vid närmare eftertanke låter 1,5A för en liten powerLED otroligt mycket?
Du säger att powerLEDen drar max 1,5A, då bör du alltså ha en spänningsregulator som klarar minst 1,5A, gärna något mer.
Sen vet jag inte hur det är med powerLED, men vanliga LED måste strömbegränsas, något du missat kanske? (Jag är som sagt inte säker på powerLED, men gissar att det är likadant)
Sen har jag för mig att spänningsregulatorn vill ha lite mera spänning än det den ska ge ut, vet dock inte exakt hur mycket för just denna, hänvisar dig till databladet.
Edit: Vid närmare eftertanke låter 1,5A för en liten powerLED otroligt mycket?
Vad jag förstått så ger UA7805 max 1A ut och därav att jag tyckte den var smidig.
1,5A är absolut max så jag tänkte köra den på 1A för att inte bränna upp den.
Mätte lite och kunde inte hålla mig så jag testade nu och herrejösses vad starkt det lyser
1,5A är absolut max så jag tänkte köra den på 1A för att inte bränna upp den.
Mätte lite och kunde inte hålla mig så jag testade nu och herrejösses vad starkt det lyser
"Rätt" sätt är att strömbegränsa precis som Klas-Kenny skriver. Lysdioder är strömstyrda snarare än spänningsstyrda. Med din lösning så kommer din lysdiod att brinna upp väldans fort, även med bra kylning.
Jag skulle nog rekommendera att du skaffar dig en drivare som är gjord specifikt för att driva just en power LED. Vore även intressant att veta vad det är för LED du försöker driva? 1.5A låter lite i överkant för kontinuerlig drift och kräver ordentligt med kylning.
Jag skulle nog rekommendera att du skaffar dig en drivare som är gjord specifikt för att driva just en power LED. Vore även intressant att veta vad det är för LED du försöker driva? 1.5A låter lite i överkant för kontinuerlig drift och kräver ordentligt med kylning.
Och jag som tänkte att jag kanske skulle komma billigt undan ...
Vad är "rätt sätt" att strömbegränsa?
Det är en CREE XPG
700mA (Vf 3,17) ~265lm
1000mA (Vf 3,26) ~350lm
1500mA (Vf 3,36) ~460lm
Vad är "rätt sätt" att strömbegränsa?
Det är en CREE XPG
700mA (Vf 3,17) ~265lm
1000mA (Vf 3,26) ~350lm
1500mA (Vf 3,36) ~460lm
-
Ett motstånd alt någon styrning som begränsar efter strömmen. 7805 begränsar bara efter spänningen.... förutom när den brinner upp då.
Sök på LED-drivare och LM317 (exempelvis hos Kjelle)... Den stabben kan kopplas för att reglera strömmen istället för spänningen 

Ska du linjärreglera ska du nog ha någon low-dropoutregulator och inte LM317 eller liknande. Den har väl runt 2V spänningsfall vid 1A, med andra ord behöver inte batterispänning sjunka mycket innan spänningen inte räcker till.
Bäst vore ju såklart switchad reglering, inte lika enkel (inte så svårt heller) men mycket effektivare.
Bäst vore ju såklart switchad reglering, inte lika enkel (inte så svårt heller) men mycket effektivare.
Det var jag inne på först men så läste jag att det inte var en bra lösning. Men det kanske var den vägen jag skulle valt.PeterH skrev: Sök på LED-drivare och LM317 (exempelvis hos Kjelle)... Den stabben kan kopplas för att reglera strömmen istället för spänningen
Nu pratar du sånt jag önskar att jag förtog ... Jag läste el/elektronik för närmare 15 år sedan på gymnasiet men dessvärre så har inte utbildning och yrkesvalet gått hand i hand.Borre skrev:Ska du linjärreglera ska du nog ha någon low-dropoutregulator och inte LM317 eller liknande. Den har väl runt 2V spänningsfall vid 1A, med andra ord behöver inte batterispänning sjunka mycket innan spänningen inte räcker till.
Jag erkänner att det låter sjukt sexigt och jag har viljan. Frågan är bara hur man löser det med en amatör som mig

Jag har kontaktat en kompis i USA som säkert kan posta en bunt drivare för en skitsumma.
Märkligt att det inte verkar finnas några här hemma som har vettiga drivare från 1000mA och uppåt.
Jag ger inte upp men det kanske blir ett uppehåll till posten kommer.
/smurfen
Det första är du väl med på?
I alla fall. LM317 har ett spänningsfall på 2V vid 1A. Har du 6V in till regulatorn (1.5Vx4) får du som mest 4V ut. Batterispänningen behöver alltså inte sjunka mycket innan spänningen blir för låg. Det räcker med att spänningen på vardera batteri sjunker från 1.5V till drygt 1.3V så räcker inte spänningen till.
Använder du istället en s.k. lowdroput eller LDO regulator som har lågt spänningsfall kan batterispänningen sjunka mycket mer och du kan utnyttja batterierna bättre. Låt säga att du har en med 0.5V spänningsfall, då kan vardera batteri sjunka till knappt 1V och det fortfarande är tillräckligt.
I alla fall. LM317 har ett spänningsfall på 2V vid 1A. Har du 6V in till regulatorn (1.5Vx4) får du som mest 4V ut. Batterispänningen behöver alltså inte sjunka mycket innan spänningen blir för låg. Det räcker med att spänningen på vardera batteri sjunker från 1.5V till drygt 1.3V så räcker inte spänningen till.
Använder du istället en s.k. lowdroput eller LDO regulator som har lågt spänningsfall kan batterispänningen sjunka mycket mer och du kan utnyttja batterierna bättre. Låt säga att du har en med 0.5V spänningsfall, då kan vardera batteri sjunka till knappt 1V och det fortfarande är tillräckligt.
Finns ju många färdiga drivare hos DX, kolla exempelvis på denna
Jag är med på det mesta men måste bara friska upp mina kunskaper lite för att komma igång.Borre skrev:Det första är du väl med på?
> 7805 begränsar bara efter spänningen.... förutom när den brinner upp då.
Nej. Alla 78xx (i princip) är kortslutningssäkra och har övertempskydd.
De är väldigt robusta och svåra att få att "brinna upp". Det om det...
Det är nog ändå inte rätt sätt att driva en LED av den där typen.
Bl.a kommer det att bli en hel del effekt som bränns bort i själva
spänningsregulatorn. Om den inte är kyld ordentligt så kommer den
sannolikt att stänga ner p.g.a av övertemp. Andra har redan förklarat
övriga nackdelar med linjär reglering. Det "fungerar" men är inte optimalt.
Nej. Alla 78xx (i princip) är kortslutningssäkra och har övertempskydd.
De är väldigt robusta och svåra att få att "brinna upp". Det om det...
Det är nog ändå inte rätt sätt att driva en LED av den där typen.
Bl.a kommer det att bli en hel del effekt som bränns bort i själva
spänningsregulatorn. Om den inte är kyld ordentligt så kommer den
sannolikt att stänga ner p.g.a av övertemp. Andra har redan förklarat
övriga nackdelar med linjär reglering. Det "fungerar" men är inte optimalt.
Jag skulle också rekommendera drivare eftersom ljusstyrkan då blir konstant oavsett batterispänning. Precis som du skriver är det nog bra att köra den på 1A - även då kommer den att behöva en del kylning.
Här är en bra drivare, kanske lite i överkant eftersom den klarar att driva så mycket. (jag kör 2 Cree MC-E i serie ~ 14W...)
http://www.dotlight.de/products/en/LED- ... 000mA.html
Det finns fler på sidan, men denna känns mest prisvärd. Det tråkiga är att det kostar lika mycket i frakt... Men då kan man köpa lite optik också så känns det mer värt!
Här är en bra drivare, kanske lite i överkant eftersom den klarar att driva så mycket. (jag kör 2 Cree MC-E i serie ~ 14W...)
http://www.dotlight.de/products/en/LED- ... 000mA.html
Det finns fler på sidan, men denna känns mest prisvärd. Det tråkiga är att det kostar lika mycket i frakt... Men då kan man köpa lite optik också så känns det mer värt!
En mosfet med låga gatenivåer som klarar en effektförlust på 3W , ett 0.2 Ω motstånd, en rail-to-rail OP, samt nån slags spänningsreferens som inte drar för mycket ström - om man inte hittar någon referens på 0.2 volt får man göra en spänningsdelare med motstånd.