Jag funderade lite, och kom på att, borde det inte vara tvunget att ha ett motstånd i serie med (större) kondensatorer?
Ifall man har flertalet hyffsat stora kondensatorer (t.ex.~330µF) i en krets, och inte har någon strömbegränsning till uppladdningen av dessa, om man då slår på strömmen till hela kretsen samtidigt, borde det inte gå en väldig massa ström genom den då, och på så vis gärna kunna överbelasta strömförsörjningen?
Anledningen till att jag undrar är för mitt projekt med DCC-liknande decoders Länk, och när jag då har flera tåg med kondensatorer i, och när jag då slår på strömmen till anläggningen kommer jag överbelasta strömförsörjningen vid uppladdningen av alla tågens kondensatorer?
Eller till och med dioden som jag ska ha i serie med kondensatorn i varje decoder kommer kunna överbelastas?
Sådär ser det nuvarande kopplingsschemat ut, borde det inte sättas ett motstånd i serie med C1?
Hur stort borde detta i så fall vara?
Motorn ska drivas av 15v DC (PWM'at) och har impedansen 25Ω (Drar alltså max 0,6A) och kondensatorn har jag tänkt mig 330µF.
Kondensator, strömbegränsning ett måste?
- Klas-Kenny
Kondensator, strömbegränsning ett måste?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kondensator, strömbegränsning ett måste?
Ja, det kommer bli en initial strömspik, men det är förmodligen inte skadligt för strömförsörjningen att överbelastas under kort tid.när jag då slår på strömmen till anläggningen kommer jag överbelasta strömförsörjningen vid uppladdningen av alla tågens kondensatorer?
Ifall du vill använda ett motstånd skulle jag rekommendera att sätta det i serie med rälsen och inte i tågen. Du skulle t.ex. kunna använda ett motstånd som kortsluts av ett relä efter att tågens kondensatorer har laddats upp.
Ifall tågen har motstånd i serie med kondensatorn kommer ju spänningen över kondensatorn minska ifall tåget belastas av t.ex. uppförsbacke eller tung last.
För kondensatorerna är det inget problem och de flesta
strömförsörjningar är kortslutningssäkra. Strömmen kommer
att begränsas av strömförsörjningen i sig och dessutom
av alla ledningar fram till kondensatorerna.
strömförsörjningar är kortslutningssäkra. Strömmen kommer
att begränsas av strömförsörjningen i sig och dessutom
av alla ledningar fram till kondensatorerna.
- Klas-Kenny
Ah, okej!
Då har jag bara en fråga till, hur räknar man ut hur lång tid det tar att ladda upp en kondensator?
Alltså rent matematiskt/teoretiskt, inte att detektera elektriskt om den är uppladdad eller ej.
Då har jag bara en fråga till, hur räknar man ut hur lång tid det tar att ladda upp en kondensator?
Alltså rent matematiskt/teoretiskt, inte att detektera elektriskt om den är uppladdad eller ej.