Visual basic 6 och DS1820 (DS18B20)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
RadioDJ

Visual basic 6 och DS1820 (DS18B20)

Inlägg av RadioDJ »

Jag är helt ny på det här med 1-wirebus men hade nu tänkt att börja så smått.
Jag har läst lite om det, men det ser ut som om det är en hel del tider som måste passas.
Jag undrar om det finns någon vänlig själ som har skrivit något program i VB6 som hanterar 1-wirebussen via datorn som kan tänka sig att dela med sig av koden...
Skulle även vilja se ett schema på hur man kan koppla en serieport mot en 1-wirebus (jag har hittat en variant med lite dioder).
victor_passe

Re: Visual basic 6 och DS1820 (DS18B20)

Inlägg av victor_passe »

Kolla på madmodders sida, där finns både schema och program.
Sedan får du skriva VB6 kod för att köra programmet och läsa ur text filen den skapar.

Att få vb6 att snacka 1-wire kan du nog glömma, det är ju som du säger, tidskritiskt.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Det finns dock DLL:er som sköter delar av detta om man har rätt adapter för inkoppling i datorn Dallas DS9097U one-wire interface har tex det http://www.maxim-ic.com/products/ibutto ... /index.cfm
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag har gjort ett fulhack i VB6 för OneWire och det fungerar hyffsat.

Problemet jag stötte på var att jag läste databladet såpass uselt att jag inte såg att det var µs och inte ms som avsågs i timingen, rätt stor skillnad kan tyckas ;)

Jag gjorde en egen delayrutin av samma stuk man gör i assembler typ alltså ett par nästlade FOR-satser. Sen kalibrerar man dessa så funkar det.

Tyvärr är mitt "fulhack" lite väl överexploaterat med "testkod" och såklart fruktansvärt o-kommenterat. Det värsta är att det är det enda sättet jag har för att läsa av ID-numret på DS1820 :wall:

Ligger på att rätta-till-listan :?
RadioDJ

Inlägg av RadioDJ »

v-g.
Finns det någon chans att få dela denna koden med dig?
Jag har viss erfarenhet av VB så testkoden kan jag nog hitta samt att det kanske finns någon nyttig kod i testkoden.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har du parallellport annars är koden inte särskilt mycket att ha? Den använder nämligen den, har du det kan jag isf leta upp koden som ligger på källardatorn när jag är där nere, kan ta någon vecka ibland då jag arbetar ute mestadels nu :vissla:
Skriv svar