Mäta densitet.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Eboplasm

Mäta densitet.

Inlägg av Eboplasm »

Ohoj,
jag har börjat med den ädla konsten att fermentera sockerhaltiga ingredienser till alkoholhaltiga drycker. En viktig grej är att mäta densitet på vätskan för att hålla koll på sockerhalten. När jästen sen omvandlar sockret till alkohol förändras densiteten på vätskan.
Det jag skulle vilja ha är nån form av probe att mäta vinet/ölets densitet med och kunna visa detta på en display, alternativt koppla till PC'n .
Ett sätt vore ju naturligtvis att montera en flottör, som beroende på dess läge i vätskan påverkar nån form av dragpot. Men nåt roligare sätt måste väl finnas? :)
Ha det!
/A
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Borde inte den elektriska ledningsförmågan ändras när vätskans innehåll ändras (jag är inte så hemma på vintillverkning)? Om den gör det borde resistansmätning fungera.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Intressant problem

Inlägg av SvenPon »

Jag skulle kolla med resistanslösningen till lösningen :)

Eftersom jag är PC frälst skulle jag testa Joystick portens motståndskoppling
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Det här troligtvis ett helt oanvändbart tips: Det finns optiska glykolprovare till bilar som jag tror fungerar m.h.a. ändringar i brytningsindex. Glykol är ju en alkohol så principen kanske fungerar även för etanolblandningar.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Vad är det för fel på en gammal hederlig oechslevikt? :)

Jag tror det blir svårt att göra någonting annat än en flottörlösning. Den måste nog dessutom läsas av optiskt, så att flottören kan arbeta utan något mekaniskt motstånd.
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Jag har igentligen ingen aning men man borde kunna mäta kapacitansen den ändras väl i tanken när densiteten ändras.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Jag tror att problemet med att mäta kapacitans/resistans odyl. är att man ju inte kan vara säker på hur den ser ut för olika vinsatser/sockerhalter osv.
Det behöver inte heller vara ett linjärt samband, och hur kalibrerar man då mätaren innan man startar jäsningen?
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Resistansen beror ju även på salthalten. En "aerometer" använder man inom matlagning. Den jag har är som en flottör.
Eboplasm

Inlägg av Eboplasm »

Oechslevikten är ju just inget annat än densitet... g/dm3 - 1000 ganska meningslös skala egentligen. :)

Om resistans skulle fungera skulle det vara guld värt, jag får göra lite mätningar på vatten kontra sockerlösning och alkhol etc.. kalibrering blir svårt eftersom det är omöjligt att veta hur mycket salter etc som ingår i druvsaft/honung/malt men man kanske kan hitta nåt ledtal och utgå från det, så kanske det inte slår allt för fel ändå.
Alkohols konduktivitet borde iofs stå i nån formelsamling nånstans tycker jag... jag får snoka vidare!
Alla förslag är välkomna!

//A -*som drömmer om sin hi-tech-jäshink* ;)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Fast jag menade mätinstrumentet Oechslevikt, d.v.s. en graderad flottör som används för att mäta sockerhalten i vinet

/Hembryggar-Schnegel
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Intressant att läsa hur man tänker i olika banor.

Inlägg av SvenPon »

Ett mera sofistikerat sätt är att mäta ljudhastigheten i vätskan.
Vid en given temperatur är ljudhastigheten direkt propotionell
med densiteten.
Eboplasm

Inlägg av Eboplasm »

Ett mera sofistikerat sätt är att mäta ljudhastigheten i vätskan.
Vid en given temperatur är ljudhastigheten direkt propotionell
med densiteten.
Lysande juh! Det blir nån slags ekolod då.. skulle ultraljud fungera tro?

Fast jag menade mätinstrumentet Oechslevikt, d.v.s. en graderad flottör som används för att mäta sockerhalten i vinet
Jo jag förstod det, det är precis en sån jag har redan, men jag vill ju ha nåt mer hi-tech för det är roligt att pyssla.. ;)
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

HighTech

Inlägg av SvenPon »

Ang ultraljud skulle man kunna tänka sig en lösning där
jag sänder 40 Khz genom vätskan,sedan har man en mic bredvid
sändarkristallen och reflektor i botten på behållaren.
Micken triggar ekot till sändpuls,genom att då räkna antal triggpulser /sek
får man ett mått på densiteten.
Följande kommer att hända du får lägsta frekvens när bryggden är klar.

Inte snutit ur näsan men skall det vara HighTech så skall det.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Ultraljud fungerar säkert. Problemet är ju bara att det är mycket mer komplicerat att mäta ljudhastigheten än kapacitans/resistans. Du kommer garanterat att behöva använda en mikrokontroller.

Man kan tänka sig att ha en sändare och en mottagare på varsin sida av hinken (runt 40cm från varandra). När en ljudpuls aktiveras, startas en räknare i mikrokontrollern. Det borde ta runt 1ms för ljudet att träffa mottagaren (340 m/s), och med en vanlig PIC som körs på intern 4MHz-oscillator får du då 1000 instruktionscykler på dig. Redan detta ger ju en hyfsad upplösning beroende på hur mycket ljudhastigheten varierar med densiteten.
Om du ändå använder en uC kan du ju slänga på en LCD, visa temperatur på vinet mm.

EDIT:Ljudhastigheten i vätskor är ju mycket högre än 340m/s, snarare runt 1500m/s. Kolla in http://www.particle.kth.se/~lund/elvag/Elvag_ljud.pdf för lite bra formler.
Senast redigerad av Schnegelwerfer 15 mars 2005, 14:21:13, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Man kommer definitivt att behöva en tempsensor eftersom ljudes hastighet varierar med temperaturen. Fast å andra sidan så förändras ju också densiteten med temeraturen så det kanske är två sidor av samma mynt?
Skriv svar