Vet ej vad denna typ av adapter kallas på svenska. Det är i princip en USB-förlängare "utan kabel"...
Användningsområdet är detta (snodde en förklaring på engelska från en sida om RF-kontaktdon och adaptrar):
"An adapter with one male end and one female end is often referred to as a "connector saver". This is because this type of adapter is often screwed onto an expensive piece of test equipment or component that requires a lot of connect/disconnect cycles. If an incident occurs where one of the connectors is damaged, it is far cheaper to throw away and replace the connector saver than to repair expensive equipment that it is protecting."
Mitt användningsområde är i första hand ett digitalt oscilloskop och jag vill inte använda en kort USB-förlängningskabel.
Här är ett exempel på en sådan adapter jag är ute efter men skulle vilja ha en ännu mer kompakt (kortare) modell om möjligt.
USB Socket Saver
Någon som vet om sådana (mer kompakta) adaptrar finns överhuvudtaget? Beställningsbara från svenskt företag?
USB Socket Saver?
Re: USB Socket Saver?
Är det bara en så kan du alltid köpa en sådan och ta fram kniven, krympslang runt och du är färdig.
Alternativ köpa USB-A hane och hona och en bit exprimentplatta mellan.
Alternativ köpa USB-A hane och hona och en bit exprimentplatta mellan.
Själv använder jag ett par stycken sådana som har en kabel på.. öh.. *mäta* 50mm.. tycker det är smidigare då man kan vinkla den med.
har aldrig sett för USB utan kabel, men jag kan förstå poängen, vet att vi har använt sådana på jobbet för utrustning med DSUB-hanar,
man vill inte bryta av en pinne på nåt dyrt, och då har man en liten "connector saver" som helt enkelt är en rak hona-hane bara.
har aldrig sett för USB utan kabel, men jag kan förstå poängen, vet att vi har använt sådana på jobbet för utrustning med DSUB-hanar,
man vill inte bryta av en pinne på nåt dyrt, och då har man en liten "connector saver" som helt enkelt är en rak hona-hane bara.
- prototypen
Nackdelen med en kabellös är att det sticker ut långt och bryter mera i "det dyra instrumentet".
Tanken är god men det är bättre med en kort skarvkabel som Glenn hade.
Protte
Tanken är god men det är bättre med en kort skarvkabel som Glenn hade.
Protte
Riktigt, det får inte "bryta" i det dyra instrumentet och det är väl kanske svårt att undvika oavsett hur kort savern är.
Jag hade tänkt mig ett mekaniskt utförande något i stil med detta. Den utstickade delen helt inkapslad i hårdplast och
mycket kort.

Teknikmagasinet - Trådlöst USB-nätverkskort 150Mpbs
Jag hade tänkt mig ett mekaniskt utförande något i stil med detta. Den utstickade delen helt inkapslad i hårdplast och
mycket kort.

Teknikmagasinet - Trådlöst USB-nätverkskort 150Mpbs