Störningar på W-lan med ojordad nätanslutning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Erik_L

Störningar på W-lan med ojordad nätanslutning

Inlägg av Erik_L »

Jag har mycket problem med mitt w-lan.

Jag tappar anslutningen till min accesspunkt så fort jag skickar sms eller pratar i min mobiltelefon.
Jag kan även tappa anslutnigen om jag slår på/av vissa(el trafo drivna) lampor i lägenheten.

Jag har aldrig haft liknande problem förut och det ända jag kan tänka mig detta beror på är att jag inte har jordade uttag här i lägenheten vilket kanske gör det hela mycket mera störningskänsligt.

Min bärbar dator har inbyggt W-lan kort och jag har inte råkat ut för samma problem med den, utan det är bara på min stationära dator.

Någon annan varit med om liknande problem?
Känns väl rätt bra att ha jordade uttag i vilket fall, men det kanske finns andra lösningar på just detta problemet.

Jag har testat olika w-lan routers och även testat olika nätverkskort på min klient dator.

/Erik
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Låter väldigt skumt. Jag tappar kontakten ibland också, skall testa att se om problemet försvinner om jag lägger undan mobilen.

Dock, jordat eller ojordat för W-lan bryggan spelar ingen roll, det är inte troligt att den har jorden kopplad iallafall.

/Magnus
Erik_L

Inlägg av Erik_L »

Jag tror inte det är bryggan som ställer till det, den är ju som sagt helt flytande.

Däremot min stationära dator är ju normalt jordansluten.
Det är nog på den sidan problemet ligger.

Jag har ju som sagt inte upplevt samma problem med min bärbara dator när den är ansluten via w-lanet.

/erik
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag har exakt samma problem hemma. På laptopen fungerar allting klockrent, men på min stationära dator tappar jag kontakten med 5-10 minuters mellanrum. Datorn får omedelbart kontakt igen, men det är ganska irriterande.

Jag inte jordat uttag till min stationära dator.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

hade samma prob med mitt WLAN, bytte till tråd igen... det vet man att de funkar
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Hade du en stationär eller bärbar dator?
Det verkar av någon anledning strula oftare med WLAN på stationära datorer, det vore intressant att få veta varför!
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jag har stationär, och en D-link 614+ eller nått sånt och kortet var nått av D-ink det med...
Skriv svar