Undrar om någon vet ett bra alternativ?
gärna något vanligt förekommande att använda i en FM-mottagare för FM-bandet mellan 88MHz och 108MHz.
Lågt brus och låg distortion är en fördel.
Alternativ till en CA3089 IF-amp?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Alternativ till en CA3089 IF-amp?
Har du tillgång till kretsen men tycker den har brister, eller har du inte tillgång och undrar om det finns snarlika?
Jag har köpt en del utgånget från Unicorn Electronics.
Jag har köpt en del utgånget från Unicorn Electronics.

Nej jag har den inte men läser en bok "Modern Electronic Communication" av Gary M. Miller där
den finns med som exempel. Det finns fler IF-amps beskrivna där bland annat CA3028 och MC1590G.
Boken är från 1996 så en del beskrivna ic har nog en del år på nacken.
Annars så finns naturligtvis fina op som fixar 10MHz även om en del extra finesser uteblir.
Jag har NE612 i lådan och den duger gott till en hel del men det vore intressant att få lite
tips på goda ic som är gångbara helt klart.
den finns med som exempel. Det finns fler IF-amps beskrivna där bland annat CA3028 och MC1590G.
Boken är från 1996 så en del beskrivna ic har nog en del år på nacken.
Annars så finns naturligtvis fina op som fixar 10MHz även om en del extra finesser uteblir.
Jag har NE612 i lådan och den duger gott till en hel del men det vore intressant att få lite
tips på goda ic som är gångbara helt klart.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Letar du just udda och utgångna kretsar kan Unicorn vara ett ställe att leta på:
http://www.unicornelectronics.com/prod.htm
http://www.unicornelectronics.com/prod.htm
Den sidan har jag sett förr men glömt av.
De har några IF-amps varav den mest intressanta är en förbättrad CA3089, en CA3189.
De har bland annat en LM703N också men den hittar jag inget datablad för.
Tycker samtidigt att det borde finnas ersättare då CA3189 inte tillverkas längre eller
löser/bygger man hi-fi FM-stereo på annat sätt nu för tiden? Den borde vara säljbar
med så goda data och alla finesser som finns inbyggda.
De har några IF-amps varav den mest intressanta är en förbättrad CA3089, en CA3189.
De har bland annat en LM703N också men den hittar jag inget datablad för.
Tycker samtidigt att det borde finnas ersättare då CA3189 inte tillverkas längre eller
löser/bygger man hi-fi FM-stereo på annat sätt nu för tiden? Den borde vara säljbar
med så goda data och alla finesser som finns inbyggda.