Vet att -ve och jord ska ihop om den är obalanserad och att alla 3 ska vara separerade på en balanserad kabel men vilket ska jag tillverka?
Balanserad eller obalanserat signalkablage?
Balanserad eller obalanserat signalkablage?
Kommer här med dagens pinsamt enkla fråga
Håller på o gör lite kablage här, ska göra en kabel som ska gå från AUX-send/monitor out på en behringer UB2442Pro och undrar nu helt enkelt om man ska göra en balanserad eller obalanserad kabel till detta? Det är tele på mixern och XLR på monitorerna.
Vet att -ve och jord ska ihop om den är obalanserad och att alla 3 ska vara separerade på en balanserad kabel men vilket ska jag tillverka?
Re: Balanserad eller obalanserat signalkablage?
Har både bord och högtalare stöd för balanserat kablage?
Är det denna?
http://www.behringer.com/EN/downloads/p ... 6_S_EN.pdf
Utgångarna är inte balanserade, men det verkar vara gjort så att det går att använda balanserade TRS-till-XLR-kablar ändå. Det kan möjligen vara en aning bättre än att göra en obalanserad kabel lite beroende på hur genomtänkt mixerbordet är.
Jag skulle välja det om blockschemat är korrekt (RING är kopplad till jord i mixerbordet).
Om du gör en kabel för obalanserat till balanserat är det bäst att göra ihopbindningen mellan kall och jord i den obalanserade änden för bästa möjliga undertryckning av jordslingeströmmar.
http://www.behringer.com/EN/downloads/p ... 6_S_EN.pdf
Utgångarna är inte balanserade, men det verkar vara gjort så att det går att använda balanserade TRS-till-XLR-kablar ändå. Det kan möjligen vara en aning bättre än att göra en obalanserad kabel lite beroende på hur genomtänkt mixerbordet är.
Om du gör en kabel för obalanserat till balanserat är det bäst att göra ihopbindningen mellan kall och jord i den obalanserade änden för bästa möjliga undertryckning av jordslingeströmmar.
Kimmen: Det är samma bord som du länkade till!
Bör jag alltså koppla kablarna så jord hamnar där jord normalt ska vara i en xlr och samma sak med +ve och -ve?
Jag fattade mig aldrig på blockschemat, hur låg de andra kablarna? Är tip +ve och sleeve -ve?
Det blev ju ett avancerat kablage detta ju
MVH Hampus
Bör jag alltså koppla kablarna så jord hamnar där jord normalt ska vara i en xlr och samma sak med +ve och -ve?
Jag fattade mig aldrig på blockschemat, hur låg de andra kablarna? Är tip +ve och sleeve -ve?
Det blev ju ett avancerat kablage detta ju
MVH Hampus
Spetsen är het (+, 2 på XLR), ringen är kall (-, 3 på XLR) och skaftet är jord (som vanligt, 1 på XLR).
se här:
http://en.wikipedia.org/wiki/TRS_connec ... erminology
se här:
http://en.wikipedia.org/wiki/TRS_connec ... erminology
Jag brukar följa Ranes rekommendationer:
http://www.rane.com/note110.html
I ditt fall blir det nummer 13, nackdelen är att systemet blir något känsligare mot RF-störningar. Skulle störningarna påverka ljudet kan man alltid prova med att koppla en liten kondensator mellan skärm och signaljord hos den obalanserade kontakten.
http://www.rane.com/note110.html
I ditt fall blir det nummer 13, nackdelen är att systemet blir något känsligare mot RF-störningar. Skulle störningarna påverka ljudet kan man alltid prova med att koppla en liten kondensator mellan skärm och signaljord hos den obalanserade kontakten.
Enligt mitt tanke sätt borde det vara tvärt om, sätter man ihop dom blir det koppling mellan chassie och signaljord och plötsligt kan jordströmmar ta en massa konstiga vägar. Jag har alltid kopplat enligt den länken jag tidigare postade, skärmen kopplas inte ihop med signaljorden utan lämnas öppen i den ändan (får man problem gör man som jag skrev innan) och ansluts till den balanserade kontakten enligt standard.kimmen skrev:Om du gör en kabel för obalanserat till balanserat är det bäst att göra ihopbindningen mellan kall och jord i den obalanserade änden för bästa möjliga undertryckning av jordslingeströmmar.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Håller med psynoise, bild #13 är det som gäller.
Jo, om jordslingan behöver brytas till en obalanserad apparat så nummer 13. Det jag menar är att OM de ska kopplas ihop så bör det göras i den obalanserade änden för att jordströmmar inte skall behöva flyta genom en signalledare.psynoise skrev:Enligt mitt tanke sätt borde det vara tvärt om, sätter man ihop dom blir det koppling mellan chassie och signaljord och plötsligt kan jordströmmar ta en massa konstiga vägar. Jag har alltid kopplat enligt den länken jag tidigare postade, skärmen kopplas inte ihop med signaljorden utan lämnas öppen i den ändan (får man problem gör man som jag skrev innan) och ansluts till den balanserade kontakten enligt standard.kimmen skrev:Om du gör en kabel för obalanserat till balanserat är det bäst att göra ihopbindningen mellan kall och jord i den obalanserade änden för bästa möjliga undertryckning av jordslingeströmmar.
Men jag skulle börja med en vanlig TRS-kabel i det här fallet (se blockschemat hur utgångarna är utförda). Ringen (kall) går till jord separat från skärmen så det blir (om mixerbordet är sunt) inga gemensamma impedanser för jordströmmar och signal. Om brumproblem ändå uppstår kan man klippa skärmen, men att ha den ansluten är ju att föredra ur RF-synpunkt. Därför skulle jag prova först med att ha den ansluten.
Om jorden behöver klippas är det nog nummer 7 som är att föredra, men det är lite beroende på hur mixerbordet är konstruerat.
edit: Det är i och för sig lite tvetydigheter i manualen. Enligt tabellen på slutet är AUX-send TS-kontakter men enligt blockschemat är det TRS med R jordad.
Men eftersom man kortsluter skärmen och den inverterande ledaren kommer inte differentialförstärkaren på ingången att fungera korrekt. Potentialen i högtalarnas jordade chassie kommer att läggas till den inverterande ledaren och inte den icke-inverterande vilket gör att chassiet AC-potential kommer att förstärkas i differentialförstärkaren.
Sedan ser jag ingen mening med varför man skulle behöva DC-koppla mixerbordets signaljord med högtalarens chassie/skärm, eller har jag missat något?
EDIT: Ändrade felformulering, stavfel.
Sedan ser jag ingen mening med varför man skulle behöva DC-koppla mixerbordets signaljord med högtalarens chassie/skärm, eller har jag missat något?
EDIT: Ändrade felformulering, stavfel.
Minst en förbindelse mellan jordarna måste finnas eftersom ingångssteget varken har oändligt inspänningsområde eller CMRR. Kapacitiv koppling skulle annars kunna skapa en väldigt stor potentialskillnad mellan apparaternas jord och då kan man råka ut för brum eller till och med att ingångssteget får inspänningar som det inte kan arbeta med. Kabeln enligt Ranes figur 13 blir därför olämplig att använda för att t.ex. koppla in en gitarr till ett mixerbord eller synthar som är dubbelisolerade. Om båda apparaterna är, och alltid kommer vara jordade, till exempel via sina strömkablar går nummer 13 att använda.
Här är några kopplingar som man kan råka ut för:
Figur 1 är nästan lika bra som en helt balanserad anslutning. Nackdelen är att man bara kan få hälften så stort signalsving som om man hade skickat ut en inverterad signal på "kall". Differentialförstärkaren mäter utsignalen direkt vid källan.
Figur 2 har sämre undertryckning av kapacitivt kopplade störningar på grund av den obalanserad källimpedansen, men det är oviktigt. Däremot får vissa sorters differentialförstärkare en aning försämrad CMRR med obalanserad källimpedans och därför är alternativ 1 bättre.
Figur 3 är vad man får med jord och kall ihopkopplade i den obalanserade änden. Jordslingeström ger upphov till ett spänningsfall över kontaktresistansen och den läggs till signalen. Alternativ 2 är därför bättre än 3.
Figur 4 är vad man får med sammankoppling vid den balanserade änden. Här tillkommer även spänningsfallet över kabelns skärm till signalen och eftersom den resistansen kan vara mycket större än kontaktresistansen kan problemen bli mycket större. Å andra sidan krävs bara en enkelledare med skärm i stället för en dubbel så kabeln kan bli billigare.
Om det finns en jordslinga som ställer till problem och det inte är möjligt att använda nummer 2 kan det hända att Ranes figur 13 (klippt skärm) är lämpligare än min nummer 3. Om det går att använda nummer 2 och det inte finns något "pin 1 problem" (http://www.rane.com/note151.html) blir nummer 2 bättre än Rane 13 eftersom common-modespänningen blir lägre när jordarna får fler förbindelser. RF-immuniteten blir även den bättre med obruten skärm.
Här är några kopplingar som man kan råka ut för:
Figur 1 är nästan lika bra som en helt balanserad anslutning. Nackdelen är att man bara kan få hälften så stort signalsving som om man hade skickat ut en inverterad signal på "kall". Differentialförstärkaren mäter utsignalen direkt vid källan.
Figur 2 har sämre undertryckning av kapacitivt kopplade störningar på grund av den obalanserad källimpedansen, men det är oviktigt. Däremot får vissa sorters differentialförstärkare en aning försämrad CMRR med obalanserad källimpedans och därför är alternativ 1 bättre.
Figur 3 är vad man får med jord och kall ihopkopplade i den obalanserade änden. Jordslingeström ger upphov till ett spänningsfall över kontaktresistansen och den läggs till signalen. Alternativ 2 är därför bättre än 3.
Figur 4 är vad man får med sammankoppling vid den balanserade änden. Här tillkommer även spänningsfallet över kabelns skärm till signalen och eftersom den resistansen kan vara mycket större än kontaktresistansen kan problemen bli mycket större. Å andra sidan krävs bara en enkelledare med skärm i stället för en dubbel så kabeln kan bli billigare.
Om det finns en jordslinga som ställer till problem och det inte är möjligt att använda nummer 2 kan det hända att Ranes figur 13 (klippt skärm) är lämpligare än min nummer 3. Om det går att använda nummer 2 och det inte finns något "pin 1 problem" (http://www.rane.com/note151.html) blir nummer 2 bättre än Rane 13 eftersom common-modespänningen blir lägre när jordarna får fler förbindelser. RF-immuniteten blir även den bättre med obruten skärm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.