China 2.2kw spindle,Huanyang vdo

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Maxium

China 2.2kw spindle,Huanyang vdo

Inlägg av Maxium »

Hej Alla!!

Jag har köpt en 2.2kw spindle med Huanyang VDO från kina..

Jag skulle behöva er hjälp med att felsöka ett problem som jag har med den...

Det är så att när jag startar upp motorn, och kör den så funkar det som det ska.
Men när den ska varva ner för avstängning så får jag ut ström på ground/jord/E.
Så när man tar i metallen på maskinen så får man ström i sig....

Jag har inget bromsmotstånd på den men det ska inte komma över på jorden ändå tycker jag..

Har kopplat efter bilden och det står samma i manualen..

Någon som har någon ide?? Eller kan mäta på sin egen??

/Peter

Bild

Användarvisningsbild
Lapin

Re: China 2.2kw spindle,Huanyang vdo

Inlägg av Lapin »

du ska ju bara ha en fas på R och inget på S, men det har du väl säkert, står ju på bilden. annars är jag nog fel person att säga något :P låter inte bra iaf.
H.O

Inlägg av H.O »

En tanke: Du HAR väl både omformare, spindel och "metall på maskinen" jordad, inte bara kopplade tillsammans och sen inget mer? Omformare har vanligtvis kondingar till jord som filter, men OM omformarens jordanslutning då hänger i luften så får du ju en spänning i "metall på maskinen" istället för att strömmen som går genom filtret går till jord.

/Henrik.
Maxium

Inlägg av Maxium »

Hi

/lapin

Jepp, jag har koppla att en fas till R och Nollan till T enligt manual/bild

/H.O

Vdo är kopplad till ett jordat uttag som går vidare till E i vdo.
Som sedan är kopplad som skärm/jord till fräsmotorn.. Det kommer från E sockeln med..

Metallen på maskinen har ingen egen jord..
Eftersom spindlen är jordan via Vdo och det är den vdon skickar jordfelet i via skärm kablen..

Men kopplar jag av alla kablar från E så försvinnen strömmen/jordfelet...
Men när jag mäter på stift E(utan något inkopplat i den) och mellan en lös jord kabel så ökar den utspänning desså saktare den går.. Och när den stannar så får jag 220v i några millesekunder..

Vad jag har förstått så är Ground/Jord helig så där ska man inte skicka ut en massa skit som kan rinna baklänges in i andra kompenentor?

/Peter
H.O

Inlägg av H.O »

Nått sånt här borde det se ut:

Bild

Och att dömma av din förklaring så är det så du har kopplat. Att du får spänning på jord-anslutningen på omformaren när denna INTE är ansluten till elnätets jord (i ditt vägguttag) är inte så konstigt pga av tidigare nämnda filterkondensatorer med mera men om du menar att du får spänning där även när jorden ÄR ansluten till uttaget låter det nästan som du har nått fel på skyddsjordanslutningen i uttaget (saknas).

/Henrik.

EDIT: Självklart kan jorden för spindelmotorn gå i samma skärmade kabel som U, V, W "trådarna".
Maxium

Inlägg av Maxium »

Det du har ritat upp stämmer med min inkoppling av vdo,spindle..

Jorden i uttagen funkar som det ska vad jag kan mäta mig till ...
När jag mäter mellan fas och jord så får jag 220v och det är rätt.

Problem med att få ut ström på jord är ju att det tar den lättaste vägen.. har man fler komponenter inkopplade på jorden så kommer den ta lättades vägen...Och om det är datordelar som är jordade med så kommer de att få massa ström på sina jord anslutningar om de har bättre jordanslutning.

Ström kommer att springa i steppermotor och genom drivsteg och osv..

Samma om man står och håller i motoren och ett element så kommer man att få sig en smäll p.ga att den släpper ut massa ström på en skyddsjord som ska hinda ett fel i systemet...det känns inte rätt.
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, du tänker fel. I fall du INTE har grejerna anslutna till jord och tar i höljet samt ett element så kan du få en stöt. Men om du har grejerna kopplade till jord så har dom ju alla (i stort sett) samma potential och den lilla ström som går genom filter samt blir kapacitivt kopplad från motorn till dess hölje leds effektivt och säkert ned till jord vilket gör att motorns hölje etc håller samma potential som jord och allt är säkert.

Testa att ansluta din dator till ett icke jordat uttag, mät sedan mellan datorns chassi och jord, ett element eller diskbänken, det är högst sannolikt att du kommer se en rätt hög spänning här också eftersom nätaggregatet i PC'n har liknande filter som din omformare troligtvis har. Om du nu sätter din multimiter på strömmätning och försöker mäta hur mycket ström datorns chassi egentligen "orkar leverera" till jord kommer du se att det är väldigt väldig lite. Om du har en andra multimeter så mät spänningen mellan chassi och jord samtidigt som du mäter "läcksttrömmen" - du kommer se att så fort du kopplar in ampermetern så sjunker spänningen mellan chassi och jord till noll eftersom amperemetern effektivt jordar chassit.

Jag tror alltså inte att är något fel på dina grejer, se till att allting som ska vara kopplat till jord är det så är allt OK.
Maxium

Inlägg av Maxium »

okej ska prova det :)
Skriv svar