Bygga gitarrmick av reläspole el. dito
Bygga gitarrmick av reläspole el. dito
Hej
För något år sedan så byggde jag en enkel tvåsträngad ståbas som jag mickade med två spolar från relän. Reläna var första bästa som jag hittade som jag tyckte var lämpliga i storlek(fysiskt). Allt funkade hur bra som helst och det blev ett förvånansvärt bra ljud och utan störningar. Ingen förförstärkare behövdes. Nu håller jag på att bygga en elfiol och tänkte micka upp den på samma sätt men nu funkar det inte! Jag har provat med massor av olika spolar men får inte till något ljud överhuvudtaget. Hade det inte varit för att jag lyckades så bra sist så hade jag gett upp och ansett att det inte går.
Nu behöver jag lite hjälp och inspiration av er. Jag är grön på elektronik. Kan egentligen ingenting men jag gillar att prova och experimentera hands on. Vad är det för parametrar som styr. Volt, ohm? Vad ska jag leta efter?
Jag har provat med:
Relä, 1-pol, 12 VDC, Rcoil 960 Ohm (37-040-38, ELFA)
Relä, 1-pol, 24VDC, Rcoil 3840 Ohm (37-040-38, ELFA)
Relä, 1pol, 12VDC, Rcoil 278 Ohm (36-187-09, ELFA)
DIL Relä, Spole: 5 Vdc, 500 ohm, 50 mW (36110 Kjell och co.)
Spole från blinkersrelä
+några okända hittespolar
Till saken hör att en fiol är ganska liten och jag behöver så små spolar som möjligt. Hellre flera små seriekopplade än få stora. Kanske att man till och med kan göra en humbuckermick om man har åtta spolar (fiolen har fyra strängar). Det finns massor av folk som lindar sina egna gitarrmickar och tips och tricks finns om det på nätet men jag vill köpa någon (helst billig, helst hitta) komponent. Färdiglindad och klar. Ingenstans på nätet hittar jag någon som gjort detta.
Bassträngar är ju väldans grova och fiolens ganska tunna med liten massa men jag får inte ut ett endaste hum från mina försök. Inte ens med förförstärkare. Gitarrmicken jag har hemma plockar fint upp fiolsträngarna så strängarna är det inget fel på. Jag har använt mig av små neodymmagneter- kan de vara för starka? Jag kollade upp spolarna på basen vars mickar funkar och allt jag kunde utröna var att det står 6v på dom. Skalet, chassit har jag slängt bort för länge sedan.
Hur tar jag mig vidare? Jag vet att det ska gå!
För något år sedan så byggde jag en enkel tvåsträngad ståbas som jag mickade med två spolar från relän. Reläna var första bästa som jag hittade som jag tyckte var lämpliga i storlek(fysiskt). Allt funkade hur bra som helst och det blev ett förvånansvärt bra ljud och utan störningar. Ingen förförstärkare behövdes. Nu håller jag på att bygga en elfiol och tänkte micka upp den på samma sätt men nu funkar det inte! Jag har provat med massor av olika spolar men får inte till något ljud överhuvudtaget. Hade det inte varit för att jag lyckades så bra sist så hade jag gett upp och ansett att det inte går.
Nu behöver jag lite hjälp och inspiration av er. Jag är grön på elektronik. Kan egentligen ingenting men jag gillar att prova och experimentera hands on. Vad är det för parametrar som styr. Volt, ohm? Vad ska jag leta efter?
Jag har provat med:
Relä, 1-pol, 12 VDC, Rcoil 960 Ohm (37-040-38, ELFA)
Relä, 1-pol, 24VDC, Rcoil 3840 Ohm (37-040-38, ELFA)
Relä, 1pol, 12VDC, Rcoil 278 Ohm (36-187-09, ELFA)
DIL Relä, Spole: 5 Vdc, 500 ohm, 50 mW (36110 Kjell och co.)
Spole från blinkersrelä
+några okända hittespolar
Till saken hör att en fiol är ganska liten och jag behöver så små spolar som möjligt. Hellre flera små seriekopplade än få stora. Kanske att man till och med kan göra en humbuckermick om man har åtta spolar (fiolen har fyra strängar). Det finns massor av folk som lindar sina egna gitarrmickar och tips och tricks finns om det på nätet men jag vill köpa någon (helst billig, helst hitta) komponent. Färdiglindad och klar. Ingenstans på nätet hittar jag någon som gjort detta.
Bassträngar är ju väldans grova och fiolens ganska tunna med liten massa men jag får inte ut ett endaste hum från mina försök. Inte ens med förförstärkare. Gitarrmicken jag har hemma plockar fint upp fiolsträngarna så strängarna är det inget fel på. Jag har använt mig av små neodymmagneter- kan de vara för starka? Jag kollade upp spolarna på basen vars mickar funkar och allt jag kunde utröna var att det står 6v på dom. Skalet, chassit har jag slängt bort för länge sedan.
Hur tar jag mig vidare? Jag vet att det ska gå!
Re: Bygga gitarrmick av reläspole el. dito
Jag är nog lika "grön" som Du, när det gäller elektronik.
Men utgångs och ingång impedansrena måste lira ihop.
Om jag allt rätt fattat ska utgångs impedansen vara
lägre än ingångs.
Mät och jämför guramickens likströms motstånd med de spolar Du har.
Egentligen skulle jag inte använda ordet "impedans", med det är det
samma som "växelströms motstånd".
Har du kvar mickarna?För något år sedan så byggde jag en enkel tvåsträngad ståbas som jag mickade med två spolar från relän. Reläna var första bästa som jag hittade som jag tyckte var lämpliga i storlek(fysiskt). Allt funkade hur bra som helst.......
Gitarrmicken jag har hemma plockar fint upp fiolsträngarna så strängarna är det inget fel på.
Men utgångs och ingång impedansrena måste lira ihop.
Om jag allt rätt fattat ska utgångs impedansen vara
lägre än ingångs.
Mät och jämför guramickens likströms motstånd med de spolar Du har.
Egentligen skulle jag inte använda ordet "impedans", med det är det
samma som "växelströms motstånd".
Är strängarna på fiolen magnetiska?
Har du slängt på en permanentmagnet på din "mick"?
En köpegjord mick sitter det permanentmagneter i, och när strängarna rör sig i magnetfältet så varierar även detta, det är dessa variationer som plockas upp av spolen i micken.
Kan ju vara att du hade stålkärna till strängarna på basen, och senor eller nylon på fiolen.
Stål är ju mer eller mindre magnetiskt alltid, nylon är det mera sällan.
Är inte strängarna magnetiska men elektriskt ledande kan det fungera ändå men förutsätter ett yttre magnetfält.
Har du slängt på en permanentmagnet på din "mick"?
En köpegjord mick sitter det permanentmagneter i, och när strängarna rör sig i magnetfältet så varierar även detta, det är dessa variationer som plockas upp av spolen i micken.
Kan ju vara att du hade stålkärna till strängarna på basen, och senor eller nylon på fiolen.
Stål är ju mer eller mindre magnetiskt alltid, nylon är det mera sällan.
Är inte strängarna magnetiska men elektriskt ledande kan det fungera ändå men förutsätter ett yttre magnetfält.
Strängarna på felan är magnetiska om än svagare än gitarrens men om jag använder gitarrens pick up mot fiolsträngarna så får jag ljud. På min gamla bas slängde jag på en vanlig (Ferrit?) magnet och jag har provat nu med mina nya spolar att använda dem tillsammans med neodymmagneter. Jag har kvar basen så jag skulle kunna mäta något på den, men vad? Resistans? Gitarren har en resistans på ca 6kOhm. Jag antar att det är det som kallas likströmsmotstånd och som är samma som impedans, som är samma som resistans, hm... bra att veta vilka termer som betyder vad. Jag har i huvudsak försökt med spolar som har hög resistans. Ju större volt för att aktivera spolen ju större resistans.
vad är utgångs och ingångs impedans?
vad är utgångs och ingångs impedans?
Neodymmagneter är nog fel att använda, magnetfältet kan bli så starkt att det blir mättning vilket ger noll signal...
- Mizzarrogh
Mmm... Hittar det inte nu, men såg någonstans en skiss där man satt en stålplatta under så att magneten gick att justera för distans mot järnkärnan, vet dock ej om det är bra eller dålig ide. 
Nu har jag mätt lite på mitt gamla basprojekt och är om möjligt ännu mer förvirrad. Jag hade två seriekopplade spolar som pickupper. Om jag mäter över båda så får jag ett värde på 450 ohm. Båda spolarna ser identiska ut men om jag mäter dem separat så får jag 400 respektive 40 ohm. R1+R2=R3, så det verkar ju stämma men jag hade verkligen förväntat mig att de skulle ha samma värde. På den ena går det att utläsa texten 6V(den jag mätte upp till 40 ohm).
De spolar som jag provat med till fiolen har alla haft ett större volt-tal. Vad gör volten med spolen? Som regel verkar ett högre volt tal ge en högre resitans bland reläerna. Om man läser på nätet om gitarrmickar så ska fler varv på spolen ge mer ljud. Alltså är det fördelaktigt med en tunn tråd men är det antal varv eller längden på tråden som ger effekt?
Vad bestämmer vad?
Resistans- längden och tjockleken på tråden kanske...
Volt- .....?
De spolar som jag provat med till fiolen har alla haft ett större volt-tal. Vad gör volten med spolen? Som regel verkar ett högre volt tal ge en högre resitans bland reläerna. Om man läser på nätet om gitarrmickar så ska fler varv på spolen ge mer ljud. Alltså är det fördelaktigt med en tunn tråd men är det antal varv eller längden på tråden som ger effekt?
Vad bestämmer vad?
Resistans- längden och tjockleken på tråden kanske...
Volt- .....?
Resistansen styrs av trådlängd samt tjocklek på denna tråd, trådlängden beror på antal varv såklart.
Utgångsspänningen beror på magnetfältets variation och antal varv.
Utgångsspänningen beror på magnetfältets variation och antal varv.
Aha!
När jag bläddrar i elfakatalogen i min jakt efter lämpligt relä vad ska jag då leta efter för att hitta en spole med många varv av tunn tråd? De parametrar man kan söka efter är:
Ucoil-VDC- Innebär det att det i ett 24V relä är tjockare tråd än i ett 6V och färre varv för att klara den högre spänningen? Resitensen bör ju å andra sidan minska med tjockare tråd och de flesta 24V relän har en hög resistans?
Rcoil-Ohm- Hög resistans är bra...
Pcoil-mW- Vad står detta för?
Sedan finns det ju mer info kring varje relä men de verkar inte ha mycket med spolen att göra. Är det så att de flesta relän har en järnkärna men att en del har en magnetisk kärna och hur kan jag utläsa det ur katalogen? Har Kärnans dimensioner någon betydelse tro? Jag provade med ett DIL relä på 5 Vdc, 500 ohm som inte funkade men det kanske var för att det var en för liten kärna? Relät och spolen var mycket litet.
Ja ni hör ju jag har ingen koll alls på detta och borde kanske läsa på i någon bok innan jag försöker mig på något men jag är mycket tacksam för alla svar
När jag bläddrar i elfakatalogen i min jakt efter lämpligt relä vad ska jag då leta efter för att hitta en spole med många varv av tunn tråd? De parametrar man kan söka efter är:
Ucoil-VDC- Innebär det att det i ett 24V relä är tjockare tråd än i ett 6V och färre varv för att klara den högre spänningen? Resitensen bör ju å andra sidan minska med tjockare tråd och de flesta 24V relän har en hög resistans?
Rcoil-Ohm- Hög resistans är bra...
Pcoil-mW- Vad står detta för?
Sedan finns det ju mer info kring varje relä men de verkar inte ha mycket med spolen att göra. Är det så att de flesta relän har en järnkärna men att en del har en magnetisk kärna och hur kan jag utläsa det ur katalogen? Har Kärnans dimensioner någon betydelse tro? Jag provade med ett DIL relä på 5 Vdc, 500 ohm som inte funkade men det kanske var för att det var en för liten kärna? Relät och spolen var mycket litet.
Ja ni hör ju jag har ingen koll alls på detta och borde kanske läsa på i någon bok innan jag försöker mig på något men jag är mycket tacksam för alla svar
Ett 24V relä torde ha fler varv med tynnre tråd.
Pcoil är effekten som spolen tar.
Pcoil är effekten som spolen tar.
...och då kommer givetvis nästa fråga från mig... Vad är och gör effekten?
24V låter som en bra idé då!
24V låter som en bra idé då!
För att känslighetsriktningen ska bli rätt måste pickupper till stråkinstrument konstrueras lite annorlunda. Det räcker inte med en spole till alla strängar, utan spolen måste ligga bredvid strängen. Till en vanlig fyrsträngad behövs alltså en mellan E- och A-strängarna och en mellan D- och G-strängarna. På en femsträngad måste man dessutom ha en tredje som sitter utanför C-strängen.
Det har gjorts en massa experiment med gitarrpickupper och välvda pickupper konstruerade på samma sätt, jag har själv prövat en sån. Dom kan låta skitbra när man plockar strängen men spelar man med stråken får man bara lite väsljud. Det låter mer när man lyfter stråken än när man spelar.
På min elektriska fiol har jag en mick som tillverkades av ett företag som hette Bowtronics och som inte finns längre. Det är ingen bra mick men den fungerar som den ska och den består av två spolar som ligger mellan dom respektive strängparen. Hur micken ska konstrueras ligger alltså inte på experimentstadiet, det är många som har prövat oberoende av varann och kommit fram till samma slutsatser.
Det har gjorts en massa experiment med gitarrpickupper och välvda pickupper konstruerade på samma sätt, jag har själv prövat en sån. Dom kan låta skitbra när man plockar strängen men spelar man med stråken får man bara lite väsljud. Det låter mer när man lyfter stråken än när man spelar.
På min elektriska fiol har jag en mick som tillverkades av ett företag som hette Bowtronics och som inte finns längre. Det är ingen bra mick men den fungerar som den ska och den består av två spolar som ligger mellan dom respektive strängparen. Hur micken ska konstrueras ligger alltså inte på experimentstadiet, det är många som har prövat oberoende av varann och kommit fram till samma slutsatser.
Effekten är spänningen gånger strömmen, och den blir till värme.
Eller möjligen kan man säga strömmen i kvadrat gånger resistansen. Strömmen är ju spänningen delat med resistansen.
Eller möjligen kan man säga strömmen i kvadrat gånger resistansen. Strömmen är ju spänningen delat med resistansen.
Om du inte redan hittat det så finns en liten sammanfattning av olika typer av pickuper här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_violin
Ett annat ställe med samlad information är:
http://www.bowedelectricity.com/makers.htm
I ditt fall tror jag att en piezo-pickup är enklare att hantera. Inte så mycket spolar och trådar
som behöver kopplas in och placerad på stallet så fångar den in det ljud som skulle gått ut i
klangkroppen på en helt akustisk fiol. Funkar för alla strängtyper dessutom.
Barcus-Berry är en tillverkare av piezo-pickuper:
http://barcusberry.com/products.cfm?CategoryID=3
Kika på bilderna på kontrabas-pickuper som monteras på befintligt stall så ser du ett
ställe där vibrationerna i stallet kan fångas upp på ett bra sätt.
Piezo-givare kan du hitta i form av piezo-högtalare i alla pinaler som piper och låter
(ofta högljudda saker). Funkar bakvägen också, de lämnar utsignal när de deformeras.
Signalementet på signalelementet är en tunn metallplatta med ett tunt keramikskikt på.
Sitter ofta direkt mot höljet i pinaler som piper. Förstärkaren måste ha en högohmig ingång.
Enkla att testa löst på bänken, knacka, böj och vrid och se vad som kommer ut.
http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_violin
Ett annat ställe med samlad information är:
http://www.bowedelectricity.com/makers.htm
I ditt fall tror jag att en piezo-pickup är enklare att hantera. Inte så mycket spolar och trådar
som behöver kopplas in och placerad på stallet så fångar den in det ljud som skulle gått ut i
klangkroppen på en helt akustisk fiol. Funkar för alla strängtyper dessutom.
Barcus-Berry är en tillverkare av piezo-pickuper:
http://barcusberry.com/products.cfm?CategoryID=3
Kika på bilderna på kontrabas-pickuper som monteras på befintligt stall så ser du ett
ställe där vibrationerna i stallet kan fångas upp på ett bra sätt.
Piezo-givare kan du hitta i form av piezo-högtalare i alla pinaler som piper och låter
(ofta högljudda saker). Funkar bakvägen också, de lämnar utsignal när de deformeras.
Signalementet på signalelementet är en tunn metallplatta med ett tunt keramikskikt på.
Sitter ofta direkt mot höljet i pinaler som piper. Förstärkaren måste ha en högohmig ingång.
Enkla att testa löst på bänken, knacka, böj och vrid och se vad som kommer ut.