Hej,
Jag har hållit mig borta några månader men nu har jag ett problem. Min opamp är för tyst.
Så här:
- En lågbrusig opamp specificerad med ingångsbrus 0.9nV/sqrtHz, räkna med 1nV/sqrtHz dvs -180dbV för enkelhetens skull.
- Enkel koppling med inverterad gain om -1000 ggr (trippelkollat). Borde höja bruset med en faktor 1000 dvs +60dB t=> -180+60= -120dBV
- Mätt med 10KHz omfång borde bruset vara roten ur 10000=100ggr högre= +40dB, dvs totalt -120+40= -80dbV
- Jag mäter upp under -100dBv med två olika analysatorer / FFT; båda visar ett brus / horisontellt streck vid ca -105dbV upp till 10KHz.
- Dvs det skiljen drygt 20dB mellan beräkning och mätt värde.
Vad är det som inte stämmer?
Borde jag inte se ett mätresultat på knappt -80dbV?
Tänker jag helt fel?
Jag litar på analysatorerna. Båda har ett egenbrus på under -140dBv på aktuella mätområden..
Min opamp är för tyst.
Min opamp är för tyst.
Senast redigerad av janaf 3 juli 2010, 22:41:11, redigerad totalt 1 gång.
Re: Min OPamp är för tyst.
Vad har du för bandbredd på analysatorn? Om du mäter in en fix frekvens
så får 'spiken' en viss bredd. Det är den bandbredden som gäller, inte bredden på hela spektrum.
så får 'spiken' en viss bredd. Det är den bandbredden som gäller, inte bredden på hela spektrum.
Re: Min OPamp är för tyst.
Bandbredden hos mätarna / på mätningarna är 10KHz i dessa fall; 20KHz sampling med delta-sigma / brick wall vid 10 KHz. Signalen är bara ingångsbruset på opamparna, ingen yttre signal. Man kan väl anta att bruset är "vitt" jämnt fördelat över spektrat.
Re: Min opamp är för tyst.
Ah, nu förstår jag nog vad du menar. Jag hade använde förmodligen 1024 block dvs ca 10Hz bredd på histogramblocken över 10KHz. Är det så du menar? Det var väl typ 20 år sedan FFT-matten gicks igenom så det tar sin tid innan poletterna landar. I så fall skulle det alltså vara roten ur 10Hz, dvs ca 10dB och då skulle man hamna ganska rätt. Men då får jag gå tillbaks och kolla blockstorleken i FFTn...... Läst på lite till. Jag ska naturligtvis se till att mäta power spectral density (om jag inte gjort det) så normaliseras signalen till 1Hz bandbredd....