Nätverkskabel till Högtalare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
evewes

Nätverkskabel till Högtalare?

Inlägg av evewes »

Hej
Undrar om det är problem att driva ett par 6högtalare med nätverkskabel ca 20 till en och 10 meter till adra.
Tar 4trådar i en kabel till + och 4 till -.
Har en rotel stärkare från 80-talet och den blir hemskt varm, efter en timme är det förvånande att den inte brunnit upp.

Jag har ingen annan kabel för tillfället att dra och måste ha funktion i kväll.
Spazze

Re: Nätverkskabel till Högtalare?

Inlägg av Spazze »

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=37468

Man skulle kunna tänka sig att spänningsfallet i kablarna blir så stort så att du blir tvungen att dra upp nivån på förstärkaren och den får arbeta onödigt hårt, men det låter mycket långsökt tycker jag.
evewes

Inlägg av evewes »

Jag kör på väldigt lågt 25% voym i stärkaren o max i datorn o det är riktigt högt ljud.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om förstärkaren skickar ut mindre än 2 A bör det gå bra. Iofs blir kabeln strömsvag.
Känner du högtalarens impedans och förstärkarens effekt bör du kunna räkna ut strömmen. Dock är just musikeffekter lite luriga att räkna på vill jag minnas.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

evewes skrev:Hej
Undrar om det är problem att driva ett par 6högtalare med nätverkskabel ca 20 till en och 10 meter till adra.
Tar 4trådar i en kabel till + och 4 till -.
Har en rotel stärkare från 80-talet och den blir hemskt varm, efter en timme är det förvånande att den inte brunnit upp.

Jag har ingen annan kabel för tillfället att dra och måste ha funktion i kväll.
Tänk på att effektutvecklingen i förstärkaren beror på hur mycket du styr ut den.
Har för mig att vid tex ren sinus så får du maximal effektförlust i trissorna i ett
komplementärt effekt-steg vid ca: 60%. Kör du fyrkantvåg så blir max vid ca 50%
utstyrning.

Testa att vrida upp volymen på max och mät om du får lägre värmeutveckling.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Hur mycket förlust det blir i förstärkaren tycker jag är ganska ointressant - det intressanta är om den totala resistansen av kabeln om den bara är typ 10% av den resistiva resistansen i högtalaren eller om det är halva beloppet - det förra påverkar knappt ljudet medans det senare påverkar högtalarens impulsrespons och gör mebranuppförandet mer okontrollerad eftersom förstärkaren inte kan bromsa mebranet på samma sätt när det sitter en extra 'serieresistans' (kabeln) i vägen som bromsar strömmen - systemet får lägre dämpfaktor då kabelns resistans kan räknas som förstärkarens (höjda) impedans, högtalaren får högre Q-värde och ringer mera än innan och kan upplevas att ha tappa lite transientsvar i jämförelse när det är direktkopplat till förstärkaren med kort grov kabel.

Har man högtalare med redan låg Q-värde (som hornhögtalare) så är den mindre känslig för kabelns resistansbidrag och man kan tillåta än mer resistans i kabeln.

Man kan parallellkoppla flera ledarpar i kabeln och den vägen öka arean på ledarna och skapa lägre resistans om det är problemet.
(med detta så innebär att 8 eller 16 Ohms högtalare kan gå på klenare kabel än 4 Ohm högtalare för samma grad av påverkan pga. extra serieresistans - dvs. man tål mer kabelresistans utan att det påverka märkbart ju högre impedans högtalaren har).
Skriv svar