hall effekt kamlägesgivare
hall effekt kamlägesgivare
Tjena!
Jag har i min hand en Halleffekt givare som har suttit som en kamaxelgivare i en opel astra -98
bosch nr: 90412795. denna skulle jag vilja använda till ett litet hastighetsmätarprojekt... men för att göra detta så måste jag ju försöka förstå mig på hur den funkar!
Den har 3 anslutningar: röd, grön, gul (sitter i den ordningen på en kontakt).
Någon som vet hur den fungerar?
ska koppla den till en arduino hade jag tänkt!
Jag har i min hand en Halleffekt givare som har suttit som en kamaxelgivare i en opel astra -98
bosch nr: 90412795. denna skulle jag vilja använda till ett litet hastighetsmätarprojekt... men för att göra detta så måste jag ju försöka förstå mig på hur den funkar!
Den har 3 anslutningar: röd, grön, gul (sitter i den ordningen på en kontakt).
Någon som vet hur den fungerar?
ska koppla den till en arduino hade jag tänkt!
Re: hall effekt kamlägesgivare
efter lite mer googlande så har jag uppfattat det som att en halleffekt senso behöver en magnet att "läsa" mot.... jag kan absolut inte hitta någon magnet vid kamhjulet!!, kan det vara så att det är en induktiv givare?
hur ska jag isåfall koppla den?
hur ska jag isåfall koppla den?
Kolla in databladet för tex UGN3503 för eventuella tips.
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... N3503.html
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... N3503.html
hmm, på det fick jag fram att magneten antagligen är inbyggd på baksidan av "kännaren", men hur får jag fram vilken tåt som är vilken? och ska d va 12v matningsspänning eller 5v?
Du har inte bilen som den hör till och kan mäta? Annars är nya mycket billiga på elfa och då har du korrekt datablad också.
nepp, bilen har jag inte längre och anledningarna att jag vill använda denna är:
1. jag har den redan
2. den är extremt inkapslad! eftersom jag tänkte sätta den så den läser antal varv på kardarnen, så behöver den nog va ganska inkapslad.
1. jag har den redan
2. den är extremt inkapslad! eftersom jag tänkte sätta den så den läser antal varv på kardarnen, så behöver den nog va ganska inkapslad.
Ja det stämmer att magneten är inbyggd.
I dom flesta fallen så brukar det vara +5v spänning till hallgivare, men det finns +12v också.
Dom hallgivarna jag har kopplat in så är triggers signalen den mittersta kabeln, många givare går att polvända utan att det uppstår ett rökmoln men det brukar bli en dålig/ostabil/ingen signal.
I dom flesta fallen så brukar det vara +5v spänning till hallgivare, men det finns +12v också.
Dom hallgivarna jag har kopplat in så är triggers signalen den mittersta kabeln, många givare går att polvända utan att det uppstår ett rökmoln men det brukar bli en dålig/ostabil/ingen signal.
jag använde mig av något liknande förra året då jag byggde om fördelaren till elektronisk på min båt med volvo penta spis (B18)
röd+, grön signal, svart-, utgången på givaren "sänker" bara så måste använda ett pullupp-motstånd för att få den att svinga mot 5V , matar den stabbat 5V
röd+, grön signal, svart-, utgången på givaren "sänker" bara så måste använda ett pullupp-motstånd för att få den att svinga mot 5V , matar den stabbat 5V
nu är det testat och jag kan bara säga jippie, det funkar!
Röd va +5v, gul va jord och grön jordade vid varje gång sensorn närmade sig metall. Jag va lite besviken på avståndet (runt 1mm), men det ska nog funka.
Nu ska här kodas lite
tack för alla svar!
Röd va +5v, gul va jord och grön jordade vid varje gång sensorn närmade sig metall. Jag va lite besviken på avståndet (runt 1mm), men det ska nog funka.
Nu ska här kodas lite
tack för alla svar!