Mitt projekt är att bygga en elektrisk blockflöjt och jag har massor av frågor om hur jag skall gå till väga, och jag har klurat en del redan. Allt redogjort för här nedan.

Målbilden
När projektet är klart så skall jag ha en elektrisk blockflöjt. Den skall i sig vara ljudlös när man spelar, ljud skall istället genereras av en synt eller dator eller något sådant, helst med en övergång till MIDI i något skede så jag kan styra vad som helst med den.
Jag har testat att mic:a upp en vanlig blockflöjt redan, det var coolt som bara den, men det är inte målet med det här projektet.
Jag har sonderat om det finns någon färdig pryl att köpa, men inte hittat någon. AKAI tillverkar något de kallar EWI (Electric Wind Instrument) som är en elektrisk saxofon, det är i närheten av vad jag är ute efter, men inte exakt. En gång i tiden tillverkade Yamaha elektriska blockflöjter, men de är sällsyntare än enhörningar idag.
Vad jag har och vad jag kan
Projektet har en budget på 5000kr, då har jag redan dator, synt och farfars gamla analoga multimeter. I övrigt blir det att köpa vad som behövs.
Jag är civilare i datateknik, besvärligt nog i mjukvarukonstruktion vilket jag inte förutser att ha så mycket nytta av. Men jag har precis avslutat en liten introduktionskurs i mikrokontrollerprogrammering (på Atmels Butterfly-labbtjosan, med GCC + AVR Studio som miljö).
Funderingar
Jag ser det hela som ett tredelat projekt med en flöjtdel, en kontrollerdel och en mjukvarudel.
Flöjten behöver någon sorts sensor för att mäta hur mycket man blåser. Dessutom har en blockflöjt tio hål som man håller för för att få olika toner, olika kombinationer ger olika ton, det är inte strikt tio knappar som var och en genererar en specifik ton som på ett piano.
Kontrollerdelen skall ta signalerna från knapparna/hålsensorerna och blåssensorn och trolla om dem till MIDI.
Mjukvaran skall göra så mycket som möjligt, jag fingrar hellre med programmet i projektet än jobbar om hårdvaran.
----
Någon som redan nu vill höja ett varningens finger?
---
Blåssensorn
Jag har försökt googla efter sådana, men jag vet för lite för att hitta några bra söktermer så det har inte givit så mycket. Men jag föreställer mig att det finns någon bra pryl som mäter lufttryck och att jag kan konstruera någon sorts behållare med tre hål, i ett sitter sensorn, i ett blåser man och det tredje är utflöde, och tillräckligt stort för att luft skall strömma ut så man kan spela naturligt, men samtidigt tillräckligt litet för att det skall uppstå mätbara tryckförändringar i behållaren.
Vidare behöver sensorn vara ganska snabb, i alla fall med mänskliga mått mätt. Om fördröjningen blir några tiotals millisekunder medan man spelar så blir det märkbart.
Reservplanen är att ta en liten mikrofon och mäta vindsuset när man blåser, men jag är rädd att det kommer att orsaka problem om man spelar i bullriga miljöer, dessutom kanske det skapas vibrationer/ljud av händerna när man spelar som inte borde tas upp.
Är jag på rätt spår? Något mer jag borde fundera på här? Någon specifik sensor som skulle kunna passa?
knappar/hålsensor
På blockflöjten är det som sagt bara hål man täcker över, men de är i alla fall binära, antingen är hålet öppet eller så är det stängt. (Sanning med modifikation, på en ritktig blockflöjt finns det halvt täckta hål, men de kommer jag inte att behöva.)
Tio stycken knappar/sensorer behövs, bara för själva spelandet. Sedan skulle det vara kul med ytterligare några för oktavbyte eller kanske till och med andra effekter, styrbara direkt från flöjten.
Så lätta att trycka på som möjligt, men utan att få en massa falska utfall om man har handen i närheten. Lätta att ha att göra med rent elektriskt är klart en bonus.
Någon ide om vad som skulle kunna passa?
Mikrokontroller
Jag lägger gärna så mycket som möjligt i mjukvara som sagt. Jag funderade på om man kunde hacka en joypad från datorn, och sedan skriva något program som tar joystick-signalerna och gör om dem till MIDI. Tio knappar finns det ju på de finare idag, men hur gör jag med anslutningen av blåssensorn?
Kanske blir det enklare med en Arduino eller liknande?
Pust
Långt blev det, och jag har inte ens börjat. Fler frågor följer säkert när jag funderat vidare.
/W