Två av dessa har haft märkliga fenomen på RS232-kommunikationen som jag hittills haft svårt att förstå varför. Har kollat en massa saker - jag har bl.a. en multiplexerkrets som väljer vilken "kanal" som UART ska kommunicera med som jag misstänkte var något knepigt med, men nej - den verkade fungera. Trodde att just *dessa* processorerna kanske hade något avvikande frekvens , men nej. Kollade med programmet HHD serial monitor och det visade sig att bland de normala tecknen som processorn skickade till PC'n kom det ibland tecken "med många ettor", t.ex 0xf8 då det skulle vara t.ex 0x0a.... Började mäta mer noggrannt på MAX232-kretsen (hade kollat RX och TX flera gånger och det såg bra ut), men nu upptäckte jag en märklig sak:
Ben 1 på båda kretsarna (som leder till en av charge-pump kondensatorerna) var kall-lödade!
Detta tycker jag är konstigt - bland tusentals monterade komponenter så är det fel på exakt sama ställe på två kort !!! Hur kan detta komma sig? Paddarna ser ju likadana ut för alla ben?
Nåja,,, inte konstigt det strulat. Får väl sätta mig i morgon och löda. Nu ska jag försöka sova, om det är möjligt!