felsökning rs232 lödfel - märkligt sammaträffande?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

felsökning rs232 lödfel - märkligt sammaträffande?

Inlägg av jesse »

Jag har låtit ytmontera över 30 st kretskort med lödpasta, stencil och ugn, och kvaliteten har varit relativt god. Endast en lysdiod, hittils, har jag upptäckt, var kall-lödad. Och jag har testat det mesta fram och tillbaks. Av dessa kort var 6 st som jag kallar "processorkort". På dessa finns en MAX202-krets för kommunikation med PC. Tre av dessa kort fungerar felfritt, ett är ej testat, men:

Två av dessa har haft märkliga fenomen på RS232-kommunikationen som jag hittills haft svårt att förstå varför. Har kollat en massa saker - jag har bl.a. en multiplexerkrets som väljer vilken "kanal" som UART ska kommunicera med som jag misstänkte var något knepigt med, men nej - den verkade fungera. Trodde att just *dessa* processorerna kanske hade något avvikande frekvens , men nej. Kollade med programmet HHD serial monitor och det visade sig att bland de normala tecknen som processorn skickade till PC'n kom det ibland tecken "med många ettor", t.ex 0xf8 då det skulle vara t.ex 0x0a.... Började mäta mer noggrannt på MAX232-kretsen (hade kollat RX och TX flera gånger och det såg bra ut), men nu upptäckte jag en märklig sak:

Ben 1 på båda kretsarna (som leder till en av charge-pump kondensatorerna) var kall-lödade!
Detta tycker jag är konstigt - bland tusentals monterade komponenter så är det fel på exakt sama ställe på två kort !!! Hur kan detta komma sig? Paddarna ser ju likadana ut för alla ben?

Nåja,,, inte konstigt det strulat. Får väl sätta mig i morgon och löda. Nu ska jag försöka sova, om det är möjligt! :sleepy:
Nerre

Re: felsökning rs232 lödfel - märkligt sammaträffande?

Inlägg av Nerre »

En tanke: Det benet kanske har en större yta inuti kapseln så att det alltså krävs mer värme för att värma upp det?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Kan ju i så fall bero på kapselns utformning, men annars har inte ben 1 någon annorlunda funktion (inte hög ström eller så).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kvaliteten är helt enkelt inte god! Att samma ben på samma kretsar på olika kort är dåligt lödda tyder på svagheter i lödprocessen generellt. Men 2 av 30 är 6,7% vilket förvisso ger ett lågt yeld men för korta serier kan det vara acceptabelt, vill man lägre måste man ha en större serie att trimma lödprocessen över.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Låter som någon fixtur är böjd eller det råder någon termisk skugga vid reflow..
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag upptäckte något när jag synade mer noga... just den kretsen sitter i ett hörn av kortet, med pin 1 längst ut, så termisk skugga kan ju vara ett alternativ. Men dessutom låg båda kretsarna något snett - antagligen har den som monterat inte tittat rakt uppifrån utan sett lite från sidan, antagligen genom lupp, och då kan det bli förskjutet utan att det syns (om man inte betraktar kretsen från en annan vinkel).
Skriv svar