PWM IC?
PWM IC?
Hejsan!
Letar efter en ic som kan köra ett antal pwmkanaler (minst 4 gärna mer...) som styrs över i2c, spi eller något annat lämpligt interface. Har kollat på 74HC595 men de verkar som att man hela tiden måste tala om för ic:n när utgångarna ska vara höga resp låga men jag vill att pwm ic:n skall sköta alla tidkritiska beräkningar för att slippa belasta huvud mcu:n som i detta fall är en parallax propeller, jag vet inte det kanske går med 74HC595? har letat men inte funnit :/ men hur som hälls någon med förslag?
/M
Letar efter en ic som kan köra ett antal pwmkanaler (minst 4 gärna mer...) som styrs över i2c, spi eller något annat lämpligt interface. Har kollat på 74HC595 men de verkar som att man hela tiden måste tala om för ic:n när utgångarna ska vara höga resp låga men jag vill att pwm ic:n skall sköta alla tidkritiska beräkningar för att slippa belasta huvud mcu:n som i detta fall är en parallax propeller, jag vet inte det kanske går med 74HC595? har letat men inte funnit :/ men hur som hälls någon med förslag?
/M
Re: PWM IC?
aa har funderat på det men tänkte vara lite lat och kanske hitta nån färdig ic
HEHEHE...

Se det från den ljusa sidan, du får ju bestämma helt själv hur protokollet ska vara 

Always look on the bright side of life
men finns det verkligen inga färdiga pwm ic?

Har du ingen ledig Cog?
Senast redigerad av BEEP 25 juni 2010, 23:31:35, redigerad totalt 1 gång.
-
- EF Sponsor
det finns färdiga gate-drivers för hög- och låg utgång med inbyggd deadtime mellan kanalerna.... har inga exempel för tillfället, kolla TI.
Du måste nog definiera "färdiga" för att få ett bra svar, men du kan få en NE555 att prata PWM med en handfull komponenter.SnickaarN skrev:men finns det verkligen inga färdiga pwm ic?
-
En ganska viktig sak är ju frekvensen, är det 10THz eller 1µHz vi snackar om?
Det finns ju färdiga pwm controllers men en dedikerad PIC/AVR/Whatever borde duga om du inte ska ha höga frekvenser.
Och då kan du ju välja interface och protokoll själv.
Det finns ju färdiga pwm controllers men en dedikerad PIC/AVR/Whatever borde duga om du inte ska ha höga frekvenser.
Och då kan du ju välja interface och protokoll själv.
Leta i tillverkarnas utbud efter något med SPI eller I²C och PWM. Kolla med Digikey "PWM" -> IC iaf.
Min gissning är att du vill ha slav-IC som får instruktion "PWM duty cycle 35% - execute". Och sedan behöver MCUn inget göra förrän den vill byta DC. Samt att frekvensen är runt 1-1000 kHz.
Min gissning är att du vill ha slav-IC som får instruktion "PWM duty cycle 35% - execute". Och sedan behöver MCUn inget göra förrän den vill byta DC. Samt att frekvensen är runt 1-1000 kHz.
@blueint Japp så jag tänker^^
Och frekvensen är inte viktig, ska användas till att dimmra led och enda kravet är att dem inte får flimmra synligt.
Och frekvensen är inte viktig, ska användas till att dimmra led och enda kravet är att dem inte får flimmra synligt.
> Och frekvensen är inte viktig, ska användas till att dimmra led
Självklart är frekvensen viktig ! Hur menar du annars ?
Du vill väl inte att LED'arna ska blinka så att det syns ?
Det är mycket enklare för alla om du anger dina krav i förstainlägget
så att det slipper bli en gissningslek i 10 inlägg...
Sen, om du har en propeller, vad är det som gör att den inte också hinner
med att dimma 4 (eller kanske ett par till) LED's ? Är inte poängen med en
propeller att man har flera "kärnor" som kan köra flera olika trådar/uppdrag
parallellt ?
Självklart är frekvensen viktig ! Hur menar du annars ?
Du vill väl inte att LED'arna ska blinka så att det syns ?
Det är mycket enklare för alla om du anger dina krav i förstainlägget
så att det slipper bli en gissningslek i 10 inlägg...
Sen, om du har en propeller, vad är det som gör att den inte också hinner
med att dimma 4 (eller kanske ett par till) LED's ? Är inte poängen med en
propeller att man har flera "kärnor" som kan köra flera olika trådar/uppdrag
parallellt ?