Gamecube kontroll till Nintendo 64

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
coffeA89

Gamecube kontroll till Nintendo 64

Inlägg av coffeA89 »

Jag har funderat på att försöka byta sladd mellan en Nintendo 64 handkontroll och en Gamecube handkontroll. Så kan man använda en Gamecube kontroll med en N64 kontakt i N64an. Jag har sett bilder på att man kan koppla ihop en GC och N64 kontroll, men de var hopkopplade till datorn, och man såg inte hur han hade kopplat.

Det jag har kommit på är att man kanske kan ta loss kablarna inne i handkontrollen och helt enkelt flytta den, men när jag öppnade dem så såg jag att kablarna var fast lödade på kretskort, och det är inget jag vill börja greja med för det kan jag inget om.

Då tänkte jag att jag kanske skulle klippa av sladden och bara skarva ihop sladden från GC kontrollen med N64 kontakten. Men i GC kontrollen så finns det sex st kablar som går på kretskortet, i N64a kontrollen så finns det bara tre st. Eller ja, rättare sagt så går kablarna i GC kontrollen in på en vit grej som i sin tur sitter fast på kretskortet, och i N64 kontrollen så går de tre kablarna in på en blå grej som också sitter fast i kretskortet. Det liknar nästan en liten sockerbit, men utan skruvarna, och att den blåa bara har fyra ingångar, den vita har sex st.

Vet någon hur jag kan göra? Om jag kan skarva ihop sladdarna ändå, fast två ifrån GC kontrollen till en på 64a kontollen?
Eller om det inte går alls?

Någon som vet hur det påverkar spel eller konsolen i och med att GC kontrollen har en C-spak, där N64an har knappar?

Jag borde också skriva att det är ingen original Nintendo GC handkontroll, det är en ifrån märket Logic 3, men jag har skaffat mig en tri-wing skruvmejsel som jag väntar på för att kunna öppna min original GC handkontroll. Så får jag se om kablarna i den är likadana som denna versionen.

Sladdarna i GC kabeln är svart, vit, röd, gul, blå, grön.
Sladdarna i N64 kabeln är svart, vit, röd.
Bild
Bild

Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
korp

Re: Gamecube kontroll till Nintendo 64

Inlägg av korp »

En snabb googling visar att du inte bara kan flytta sladdarna. Det krävs en aktiv omvandling av signalerna.

Du behöver köpa en adapter;
http://www.raphnet-tech.com/products/n6 ... ?category=

Eller göra en själv;
http://www.raphnet.net/electronique/x2wii/index_en.php
coffeA89

Inlägg av coffeA89 »

Hmm okej. Jag köper helst inte grejer från utlandet, och att göra en själv, det verkar inte vara det lättaste iallafall att döma av alla ritningar och all text i den länken.
För som sagt, så kan jag ju inget om kretskort och hur det ska kopplas ihop. Men det går inte att göra en "aktiv omkoppling av signalerna" på något annat sätt?
coffeA89

Inlägg av coffeA89 »

Hur gör man en aktiv omkoppling av signalerna?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Ja, det eller skriva GC stort på din N64 kontroll och låtsas att det är en GC kontroll.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

coffeA89, det står ju rätt utförligt i länken.

Alltså, i princip alla handkontroller till spelkonsoller pratar med konsollen via ett kommunikationsprotokoll. Detta göra bl a för att man ska slippa ha en kabel till varje knapp/funktion, och för att kunna stöda framtida tillbehör genom ny mjukvara.

Att omvandla singalerna aktivt görs lättast genom att låta en mikrokontroller översätta mellan protokollet som handkontrollen "pratar", till/från protokollet som konsollen "pratar".

Saknar du kunskapen. eller förutsättningarna att bygga denna lösning själv efter instruktion, t ex den i länken jag postade, så lär du få köpa en färdig lösning. Känner du olust för att handla från utlandet får du väl ringa runt till de svenska butiker som säljer lite mer inofficiella konsolltillbehör, typ psxcare och allt vad de heter.
Skriv svar