Byta ut ett batteri mot en kondensator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
StorLiten

Byta ut ett batteri mot en kondensator

Inlägg av StorLiten »

I vanlig ordning har jag sökt och kollat i Guider/FAQ-delen men utan att ha funnit det jag söker efter.

Har jag missat något så länka mig mer än gärna! :tumupp:

Nu till frågan:

Jag har ett kopplingsur (tidur, timer) som sitter monterad på DIN-skena.

Bild och information finns här.

Den har en gångreserv som drivs av ett internt batteri, och nu uppvisar uret symptom som tyder på att batteriet är kasst.

Så jag läste post #7 på detta forum och tänkte att så vill jag också göra.

Har försökt komma i kontakt med postaren (Pen) utan framgång och tänkte då att jag vänder mig till alla smarta människor här! :D

Så, hur går jag tillväga? Vad behöver jag?

Tacksam för all info jag kan få. :tumupp:
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Byta ut ett batteri mot en kondensator

Inlägg av netrunner »

Hej och välkommen.

- Första länken kräver inloggning. Kanske kan du klistra in vad som står där.
- Andra länken säger inte så mycket mer än att Biltema har en timer.

Jag antar att vi syftar på båt eller sommarstuga där det inte finns el alls under långa perioder och att kopplingsuret då tappar sin programmering?

Det är stor skillnad på batteri och kondensator. Batteriet håller till 20% samma spänning under sitt liv. En kondensator tappar spänningen linjärt.

Du har ett flertal olika alternativ för att lösa problemet:

- Sätta på att mycket stor batteri som inte kommer att ta slut inom många år. Tex kan du ersätta ett 3V klockbatteri med 2 x R20 alkaliskt.
- Fixa någon fiffig grej som laddar en bank av kondensatorer och som sen driver en powersupply som driver timern.
ev. många fler.

Jag skulle gå på första, då det är enklast och billigast.

EDIT: För att kunna uppskatta hur bra en kondensator skulle funka krävs att man vet hur mycket ström som tas från batteriet, dvs mäta mA med en multimeter.
Senast redigerad av netrunner 21 juni 2010, 11:51:01, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...och nu uppvisar uret symptom som tyder på att batteriet är kasst.

Efter hur lång drifttid då ?

> Så, hur går jag tillväga?

Byt batteri. Första valet är samma som sitter i.
Om det inte räcker, sätt dit ett med högre kapacitet.
StorLiten

Inlägg av StorLiten »

netrunner skrev:Hej och välkommen.
...
Jag antar att vi syftar på båt eller sommarstuga där det inte finns el alls under långa perioder och att kopplingsuret då tappar sin programmering?

Tackar tackar! :)

Ok, skumt, länkarna funkar för mig. Men, inga problem. Jag förtydligar lite helt enkelt.

Kopplingsuret sitter monterat och är aldrig spänningslöst och tappar således "aldrig" programmeringen, hade jag känt till problematiken kring batteriet så hade jag köpt ett ur utan gångreserv.

Jag skulle säga att uret är runt 2 år gammalt och det går numera inte att avläsa displayen.

Första länken vara bara en bild på uret:
Bild

Andra länken löd så här:

"Har också Biltemas enmodulare. Helt OK tills gångreserv-batteriet kapsejsar (vilket det gör eftersom det är NiCd och ständigt underhållsladdas). Sedan blir displayen svåravläst eller släckt. Samma sak drabbar för övrigt de flesta billiga uren.

Efter ombyggnad till gångreserv-kondensator så funkar den sedan bra.

Pen"

Visst kan jag byta batteri, men:

1. Det är ett helvete att få upp uret för att komma åt, så gör jag det vill jag "veta" att det är en one-time grej.
2. Behöver inte funktionaliteten som batteriet finns till för.

Hoppas det har gjort min fråga något tydligare. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

* Ser ut som två modulers bredd iofs men men ;)
* Ändrar du något innuti så bortfaller tillverkarens ansvar ifall kåken brinner vid fel i modulen.
* Man får kika innuti för att se om det går in en kondensator fysiskt. Samt att det ligger spänning på så att den kan laddas. Kanske enklare att köpa rätt timer, med tanke på försäkringar mm.
StorLiten

Inlägg av StorLiten »

1. Japp, två modulers bredd. Vet inte riktigt vad det påverkar dock? :roll:

2. Japp, helt rätt. :tumupp:

3. Det fysiska är jag med på, men vad menar du med: "Samt att det ligger spänning på så att den kan laddas." Batteriet som sitter där idag laddas ju av en spänning... hänger inte med?

4. Enkelt, ja. Dyrt, kanske. Tråkigt, ja. :wink:

Har du någon bra källa där jag kan köpa kopplingsur för DIN utan gångreserv?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Är nog svårt att få tag på ur UTAN gångreserv.
Thebenuren går en 6-10 år på ett batteri vilket är bytbart med lödkolv, ställer om mellan sommar o vintertid automatiskt.

Protte
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kolla med diverse elgrossister. Tyvärr verkar den branschen väldigt snårig för att hitta produkter. Annars har väl Farnell/ELFA något.. :vissla:

För mer konkreta svar så får du nog öppna och fota med någon millimeterlinjal i samma bild.
StorLiten

Inlägg av StorLiten »

Ja, verkar inte finnas några vettiga utan gångreserv. Såvida det inte finns någon här som är intresserad av att köpa en njure... eller två? :roll:

Får plocka isär den och fota lite helt enkelt.

Något annat jag bör tänka/ta reda på innan jag plockar isär den? Något jag bör tänka/ta reda på när jag har den isärplockad?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

varför är alla så negativa mot attb sätta dit en kondensator ? ..om man inte behöver klara speciellt långa elavbrott är det en alldeles utmärkt lösning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Supercaps behöver ofta lite speciell laddning, trickle charging, då de är lite ömtåliga.

Betydligt billigare och enklare att köpa ett riktigt theben-ur i stället.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har flera gånger ersatt just NiCd-batterier på 3.6V med backupkondensatorer, 5.5V 2.2F om jag minns rätt..

Har funkat bra, testade lite ovetenskapligt hur länge man kunde vara strömlös innan den var urladdad och det var ca två veckor,
skulle tro att NiCd-batteriet höll bra mycket längre, men det spelade mindre roll.

Enda problemet var att kondingen fysiskt var större än batteriet, men det gick att lösa med sladdar och alternativ placering.
StorLiten

Inlägg av StorLiten »

TomasL skrev:Betydligt billigare och enklare att köpa ett riktigt theben-ur i stället.
Billigare? Jag önskar att jag också var rik. Hittar inga Theben under 1000:-.

Har svårt att tänka mig att en ersättnings-kondensator kostar mer... :roll:
StorLiten

Inlägg av StorLiten »

Glenn skrev:Jag har flera gånger ersatt just NiCd-batterier på 3.6V med backupkondensatorer, 5.5V 2.2F om jag minns rätt..

Enda problemet var att kondingen fysiskt var större än batteriet, men det gick att lösa med sladdar och alternativ placering.
Du kanske är intresserad av att hjälpa mig med detta? Självklart mot ersättning. :tumupp:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om jag fattar trådskaparen rätt så kommer uret aldrig att utsättas för elavbrott, och i så fall finns det ju inga krav på att den ska klara sig långa perioder. Alltså behövs det ingen dyr och svårjobbad supercap, utan bara en vanlig hederlig elektrolytkondensator??

Frågan är då varför uret inte vill fungera bara för att batteriet är kasst, om den ändå har ström hela tiden... Den bör väl inte vara så avancerad så att den testar batteriet i mellan åt?

Borde det inte bara gå att ersätta batteriet med en elektrolyt på några tusen µF (och en toleransspänning på 5v eller mer)?
Skriv svar