Jag tycker det ser ut som ett par spolar som kan vridas i förhållande till varandra. matar man 2 av spolarna med en AC och det är 90° fasskillnad kan man få ut vilken fas man vill vid att vrida skivan.
Kan tänka mig att det kan vara något AC-resolver-grejs, kanske en kalibreringsenhet.
De mest plausibla förklaringarna är att det är en slags frekvensräknare/Syncroskop, och att de tidsnumrerade skivorna roterar, och att rotationen jämförs med en kronograf, och på detta sätt se om generatorerna snurrar med rätt hastighet.
Hur konstigt det än låter var 25Hz mycket vanligt i USA under första hälften av förra seklet, 60Hz blev inte standard förrän efter WW2
25Hz används dessutom tydligen fortfarande på en del ställen, tåg tunnelbana, stora industrier (är väl som SJ's 16Hz gissar jag.).
Vi hade en gammal analog wattmeter här på jobbet förut. Tre visarinstrument, V, A och W, där instrumentet för W hade två nålar och man läste av effekten där de korsades. Med det kan man alltså enkelt mäta W och VA och sen räkna ut cos fi (det är ju bara W delat med VA).
(Fast ska jag vara ärlig är jag inte helt 100 på att den visade verklig effekt i W, men jag har för mig det.)