Fick överta en EasyPIC2 från ca 2006 med tillhörande PIC Flash Programmer med v5.0.09.2004.
Det är lite begränsat med PIC'ar att välja på i det programmet, så jag provade att installera v7.13.
Men då får jag ingen kontakt med kortet, så jag kör med den gammla programversionen fortfarande.
Det funkar bra på en PIC16F88, så får jag inte tag i nån 877'a till bra pris, så får jag leka av mig
på den tills jag lärt lite mera.
Då undrar jag. Kan man trycka ner en PIC16F887 i stället för en PIC16F877?
Eftersom kortet är bara elektriskt, så borde det väl funka, men programmeraren
kanske säger till att det är fel typ, som inte supporteras. Nån som vet eller har provat?
Byta PIC16F877 mot en PIC16F887?
Re: Byta PIC16F877 mot en PIC16F887?
Detta har två sidor.
Dels ska kortet stödja 887 rent elektrisk. *Borde* vara OK, men man kan antingen
kolla databladen själv och jämföra eller posta något i Mikroelektroniks eget forum.
Sen måste den programvara som man använder stödja aktuell processor, där
har jag inte en aning, men det löses på samma sätt. Kolla dokumentationen
eller kanske försöka med Mirkoelektronikas forum. Alla vettiga programvaror
har en lista med "supported devices"...
*Eller* om någon här råkar veta...
Dels ska kortet stödja 887 rent elektrisk. *Borde* vara OK, men man kan antingen
kolla databladen själv och jämföra eller posta något i Mikroelektroniks eget forum.
Sen måste den programvara som man använder stödja aktuell processor, där
har jag inte en aning, men det löses på samma sätt. Kolla dokumentationen
eller kanske försöka med Mirkoelektronikas forum. Alla vettiga programvaror
har en lista med "supported devices"...
*Eller* om någon här råkar veta...

Re: Byta PIC16F877 mot en PIC16F887?
Tyvärr är jag inte så bevandrad i databladen (än?) så jag kan avgöra skillnaden,
så antingen väntar jag på om nån testet, eller skaffar en 887'a för att testa med.
Dom kostar ju nästan ingenting, så skulle det blajja till sig, så överlever jag det också.
Jag leker en stund till med det jag har så länge.
Tack iaf för orden på vägen.
så antingen väntar jag på om nån testet, eller skaffar en 887'a för att testa med.
Dom kostar ju nästan ingenting, så skulle det blajja till sig, så överlever jag det också.
Jag leker en stund till med det jag har så länge.

Tack iaf för orden på vägen.