Hejsan! Registrerade mig nyss på denna sida, då den verkade bra, med trevligt folk, vad jag sett i några trådar:)
Det är så att jag ska laga en LCD skärm, eller snarare 2 stycken med samma problem, nästan alla kondensatorer i nätaggregatet har börjat läckt såpass mycket att skärmen inte startar längre.
Jag behöver ha 2 olika sorter. dessa är:
25 v, 830 uF, 105C(M)
25 v, 330 uF, 105C(M)
Då jag haft lite problem att hitta det på te.x elfa m.m så undrar jag om det går att höja kapitansen lite grann? då jag hört att man kan höja 20% då dom har ett toleransvärde.
Ni får gärna länka om ni vet vart det finns en svensk sida som har dessa komponenter, även om ni rekommenderar en annan komponent som funkar lika bra.
Om det önskas mer info, bilder på kretskort och komponenter så säg till!
Behöver hjälp med Kondensatorer
Re: Behöver hjälp med Kondensatorer
Spänningstålighet och temperaturområde är inga problem med högre. Kapacitansen däremot är det svårare att säga generellt men visst en lite avvikelse borde inte spela så stor roll i många fall..
Det brukar gå alldeles utmärkt att gå upp ett steg i kapacitans på elektrolytkondingar. Om det finns kan man även använda kondensatorer med högre märkspänning än angiven. Se till att kondensatorerna passar fysiskt och att använda låg-ESR-typer om det sitter såna på kortet nu. ELFA har 330uF/25V låg-ESR-kondingar på sin sida, t ex 67-150-64. Det går förmodligen att ersätta 830uF-varianten med en på 1000uF istället, t ex 67-150-80.
ah! intressant, Tack för tipsen
en följdfråga nu då, vad är låg-ESR?

> vad är låg-ESR?
Det är det som på ELFA's sidor kallas "Ekvivalent serieresistans".
Och som alltså ska vara lägre än normalt/genomsnittet för att
vara "låg-ESR"...
Om du tittar på de som föreslogs nyss i tråden så står det också "Lågt ESR"...
Det är det som på ELFA's sidor kallas "Ekvivalent serieresistans".
Och som alltså ska vara lägre än normalt/genomsnittet för att
vara "låg-ESR"...

Om du tittar på de som föreslogs nyss i tråden så står det också "Lågt ESR"...

Låg ESR == låg oönskad impedans (egentligen den resistiva komponenten av impedansen). Se http://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent ... resistance. Hög ESR ger höga förluster i kondensatorn vid stora rippelströmmar (som t ex i en switchad nätdel), vilket i sin tur leder till att kondensatorn blir varm och åldras snabbare.
aha! Tack så mycket för snabba svar, ska köpa dom länkade komponenterna när jag får pengar
trevligt att kunna laga 2 stycken 3500kronors skärmar för under hundralappen =)