Mus för att få x och y
Mus för att få x och y
Jag fick en idé om att använda en mus för att positionera ett kretskort under en
borrmaskin. Man fäster kretskortet på en större skiva och musen placeras på skivan
brevid, alltså den tillåts glida på skivan medans musen är fixerad med en hållare.
När man sedan förflyttar skivan så fås x och y kordinaterna från en avbrotts-rutin/
mushanterare som är lätt att programmera.
Finns det några hakar med det här undrar jag?
borrmaskin. Man fäster kretskortet på en större skiva och musen placeras på skivan
brevid, alltså den tillåts glida på skivan medans musen är fixerad med en hållare.
När man sedan förflyttar skivan så fås x och y kordinaterna från en avbrotts-rutin/
mushanterare som är lätt att programmera.
Finns det några hakar med det här undrar jag?
Re: Mus för att få x och y
Tja, allt hänger väl på hur bra precision man vill ha och vad du ska använda det till. Du kommer väl att få ett fel som ökar med körtiden i och med att du hela tiden dödräknar, men om du kan leva med det borde det kunna bli rätt hyggligt?
Vad vill du göra för någonting?
Vad vill du göra för någonting?
Re: Mus för att få x och y
Tänk på vridning av skivan.. mao två möss och geometrisk beräkning behövs.
Re: Mus för att få x och y
Utan visuell feedback fungerar inte en mus, tror jag (eller inte särskilt driftsäkert i alla fall). Den gör en hel del missar och användaren kompenserar detta med att korrigera, men utan denna korrektion blir det nog grova fel. Jag tror musen skulle visa tokfel ganska ofta. Det är vad jag tror, men det kanske finns möss som duger?
Re: Mus för att få x och y
Om jag inte vrider skivan utan enbart förflyttar den i x och y-led
med ett koordinatbord och 2 motorer så borde en mus räcka.
Det där med att musen/ljus-sensorn missar förflyttningar måste helt klart
begränsa användbarheten. Men det borde vara ganska enkelt att testa
vilka koordinater som visas om man flyttar skivan den sträcka som motsvarar
säg 100pixlar.
med ett koordinatbord och 2 motorer så borde en mus räcka.
Det där med att musen/ljus-sensorn missar förflyttningar måste helt klart
begränsa användbarheten. Men det borde vara ganska enkelt att testa
vilka koordinater som visas om man flyttar skivan den sträcka som motsvarar
säg 100pixlar.
Re: Mus för att få x och y
Du kan ju hacka en optisk mus. Vissa går ju få ut en bild ur. Då kan man identifiera absolutmarkeringar så att man vet var man är.
Alternativt kan man ha två noggranna mikrobrytare som man nollställer mot vid jämna mellanrum.
Alternativt kan man ha två noggranna mikrobrytare som man nollställer mot vid jämna mellanrum.
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4750
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Mus för att få x och y
Om du nu har ett koordinatbord med 2 motorer så är det väl lämpligt med stegmotorer..
Vad gör musen då?
Swech
Vad gör musen då?
Swech
Re: Mus för att få x och y
Sätt dit en referenspunkt i X- och Y-led. Samt jämför dödräkning med musens pulser. Så kanske du kan korrigera matematiskt för missar hos sensorn. Ev kan man bearbeta strömstyrkan över tid hos X/Y motorerna för att få ännu bättre återkoppling.
Ett annat alternativ är att använda en sån där plastremsa för positionering som används i bläckstråleskrivare (även matrisskrivare?). Vill man lyxa till tar men en stållinjal och läser av optiskt.
Ett annat alternativ är att använda en sån där plastremsa för positionering som används i bläckstråleskrivare (även matrisskrivare?). Vill man lyxa till tar men en stållinjal och läser av optiskt.
Re: Mus för att få x och y
Musen ger feedback på förflyttningen. Jag låter en motor vrida
en skruv tills musen levererar den önskade koordinaten och då
vet jag att bordet har flyttat sig till rätt läge. En DC-motor är
lätt att slå till och från med en signal.
en skruv tills musen levererar den önskade koordinaten och då
vet jag att bordet har flyttat sig till rätt läge. En DC-motor är
lätt att slå till och från med en signal.
Re: Mus för att få x och y
Idén med mus är att det blir väldigt enkelt både att programmera
och att en mus är bara att plugga in i USB-uttaget.
och att en mus är bara att plugga in i USB-uttaget.
Re: Mus för att få x och y
Nackdelen med en mus är väl att den kan slira. Men man kan ju alltid slakta musen och flytta ut läsgafflarna och slitsskiven till motoraxeln istället. Men då har vi inte längre en mus utan en encoder på motoraxeln! :-)
Optisk mus så slipper man kanske slirandet.
Men sen vet jag inte hur musprotokollen fungerar, om de verkligen skickar korrekta förflyttningsuppgifter.
Optisk mus så slipper man kanske slirandet.
Men sen vet jag inte hur musprotokollen fungerar, om de verkligen skickar korrekta förflyttningsuppgifter.
Re: Mus för att få x och y
Det finns ju "gamermöss", spelanpassade möss som påstås ha förbättrad upplösning jämfört med en vanlig. Säger inte att det funkar men det borde vara bättre än en vanlig 

Re: Mus för att få x och y
Det är inte på tal om att använda en hjulmus utan en optisk ska det vara som
"hänger" över skivan. Skivan kan tex ha en musmatta ditlimmad för att få god
funktion.
"hänger" över skivan. Skivan kan tex ha en musmatta ditlimmad för att få god
funktion.
Re: Mus för att få x och y
Ska det vara en optisk mus behöver du ju ingen musmatta, du behöver bara något med vettigt mönster.
Re: Mus för att få x och y
Fast man sitter inte gärna och caddar utan musmatta, direkt på bordet.
En riktig musmatta ger låg friktion och det är minimal risk att något hakar i
och ger en eventuellt hackig mekanisk bieffekt.
Stora problemet verkar i vilket fall vara linjäriteten hos rörelsen kontra den
koordinat info som ges till programvaran om jag förstått det hela riktigt.
En riktig musmatta ger låg friktion och det är minimal risk att något hakar i
och ger en eventuellt hackig mekanisk bieffekt.
Stora problemet verkar i vilket fall vara linjäriteten hos rörelsen kontra den
koordinat info som ges till programvaran om jag förstått det hela riktigt.