Styrning kupéfläkt Citroen
Styrning kupéfläkt Citroen
Jag skulle behöva lite hjälp med att konstruera en fläktstyrningsmodul till en 12v likströmsmotor då min har havererat. En ny kostar ca 4000 och då tänkte jag att det måste gå att lösa på något billigare och roligare sätt. Jag har forskat fram att det är en darlingtonbrygga som sitter där nu, vad det innebär vet jag däremot inte och skulle behöva hjälp med vilka komponeneter som behövs.
Jag har en styrsignal på 0-5v som jag vill omvandla till 0-12v. Det kommer att gå åt mycket ström, tror att fläkten i dagsläget är avsäkrad för 40A. Har tänk att använda den gamla kylflänsen och bara löda dit nya komponenter.
Vad behöver jag ?
Jag har en styrsignal på 0-5v som jag vill omvandla till 0-12v. Det kommer att gå åt mycket ström, tror att fläkten i dagsläget är avsäkrad för 40A. Har tänk att använda den gamla kylflänsen och bara löda dit nya komponenter.
Vad behöver jag ?
Re: Styrning kupéfläkt Citroen
Citroen Jumpy Ac värmefläkten är det som spökar. Fläkten har 3-pin anslutning.
Jo ja har läst lite om det men de bilder jag har sett så ser man transistorerna och bara kan borra loss dom och byta men på min så är det inplastat på kylflänsen, för problemet som är nu att fläkten endast går på 80% av reglaget och uppåt under det så skorrar det bara i den. kan man smälta bort plasten på nåt sätt så man kommer åt ?
Bygg en sånhär enkel styrning som funkar 100%: http://mondo-technology.com/heater.htm
-
danielr112
peugeot-sport-club.com
sedan finns ju också
bildelsbasen.se
Men peugeotsidan finns ganska samlad skara med folk.
sedan finns ju också
bildelsbasen.se
Men peugeotsidan finns ganska samlad skara med folk.
Tippar på 2-3 st motstånd bara. Värmen kyls helt enkelt bort med flänsarna på baksidan. Energislöseri men enkelt att kontruera.