Batteri för båtmotor, typ trollingmotor, etc?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Batteri för båtmotor, typ trollingmotor, etc?

Inlägg av Mizzarrogh »

En släkting har köpt ny segelbåt en spontan tanke var om det finns någon typ av hanterbart batteripack eller liknande som orkar driva en relativt tung båt (ca 6-700 kg tror jag) genom vattnet längre än någon timma, altså som fungerar för en heldagstur det finns ingen el framdraget till hamnplatsen som ligget ute i nowhere. Just nu använder han en halvgammal bensinutombordare på jag tror, 4-5 kusar och då han är om möjligt ännu mer segelgalning än undertecknad räcker det bra tror jag då det mest är för manövrering i hamn samt vid stiltje osv

Tips och ideer? :)
Användarvisningsbild
Fagge

Re: Batteri för båtmotor, typ trollingmotor, etc?

Inlägg av Fagge »

LiFePo4 slår dom gamla blybatterierna med hästlängder. Så tekniken finns ju, det är bara en pengafråga.
Men oavsett vad man än väljer, så lär det krävas skottkärror för att konka runt batterierna på land, om man ska ha kapacitet för en dagstur.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Dieselelektrisk drift kanske skulle vara något?
Ett stationärt batteripack i båten och en dieselgenerator som man kör en timma då och då.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är dock något jag funderat över om man kommer i besittning av en större båt någon gång som reservkraft, ihop med tex NiFe celler

Nu har han varit borta från sjön pga sjukdom men diskutera alternativ sedan och höra litet mer om vad han tänkt sig. Tack för tips alla. :)
Skriv svar