Måste koppla lite 220 medans strömmen är på...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fludder

Måste koppla lite 220 medans strömmen är på...

Inlägg av Fludder »

Hej. går det, finns det ngn möjlighet att koppla på ett vägguttag på en kopplingsdosa medans strömmen är på, saken är den att jag har inte möjlighet att bryta strömmen. Jag måste ordna ett vägguttag nere i källaren där jag bor, och jag kan inte komma åt proppskåpet då det är låst. Den högra kabeln är inkommande ström, nedanför sitter det en lysknapp. Tackar !!

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Måste koppla lite 220 medans strömmen är på...

Inlägg av tecno »

Eftersom du tydligen inte vet vad du håller på med så ska du ge fan i detta.
Tekko

Inlägg av Tekko »

RING EN ELEKTRIKER!!!

Elregel nummer ett: koppla ALDRIG med strömmen på, kan du inta komma åt huvudbrytaren och proppskåpet så har du ingenting i dosan att göra.
Låter som att du bor i lägenhet, då måste du prata med hyresvärden som i sin tur ringer efter en elektriker om han anser att denna "modd" är nödvändig.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är väl för att tjuva lite ström från värden till något :evil:

Protte
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om uttaget upptäcks så brukar det vara giltig grund för uppsägning och vräkning.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Går gör det väl, men som sagt, inget att rekommendera, dessutom är det risk man så att säga snedbelastar elsystemet och du riskerar en massa straffpåföljder livsfara osv men detdär vet du säkert redan. Det finns flera orsaker till att det är olagligt. Ingen seriös elektriker kommer att göra detta åt dig med strömmen på...

Om du nu absolut vill försöka ändå och är införstådd med (livs)faran i detta så använd kabel som inte fransar sig så lätt, förtenna inte. Men det finns alltid extremt stor risk att tex skjuta loss de kardeler som satt i från början när du skall ha i de nya ändarna och det är om möjligt ännu farligare att försöka peta tillbaka dem i plinten med strömmen på... Kom ihåg att lysknappen troligen endast bryter en ledare, vilket som du säkert redan vet innebär att ström flyter genom tamparna bakom denna även när den är frånslagen, det räcker att man tex kommer åt ett element, diskhon vatten på golvet, etc. om olyckan är framme.

Du kan ändå inte heller belasta det med mer än totalt(sammantaget) 10A på varje säkringslinje om det är en vanlig standard belysnings/hushålls el slinga, så motorvärmare, el element mm på samma kan man med största sannorlikhet glömma.

L
laban12

Inlägg av laban12 »

Ta en grov kabelstump
Kortslut
Koppla in ditt vägguttag
Vänta på att någon ska byta säkringen

:tumupp:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jodå, förr fanns det sådana prylar man skruvade i lampfoten så man fick ett eller flera extra uttag den vägen men de är också olagliga (pga att belysnings systemen sällan är byggda för detta). Skulle väl, om man inte är alltför rädd om livhanken visserligen möjligen gå att plugga ur och sedan i tamparna efter att man kopplat färdigt, finns väl de som gjort det också men... :shock:

Men om du åker dit riskerar du förutom att bli vräkt även en notering i straffregistret som sitter i jag tror det är, 10 år frammåt så enligt min mening är det bara dummt även om jag annars inte skulle ha några särskillda samvetsbetänkligheter bortsett från tidigare nämnda säkerhets aspekter...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är det belysning med timer kan den även vara "balanserad" på nåt sätt så den inte fungerar så bra med ytterligare belastning..

Kompisen som "tjuv"-drog en extra lampa i sitt källarföråd fick erfara detta när hyresvärden och en elektriker kom och ringde på och gav honnom en utskällning :)
SimonHomkham
Kontakt:

Inlägg av SimonHomkham »

Hela elektriker utbildning handlar om säkerhet, för både du själv, personer runt omkring dig, egendom
och husdjur.

Fem säkerhetsregler gäller för att säkertälla att den elektriska anläggningen på
arbetsplatsen är spänningslös och säker under arbetets utförande. SS-EN50110-1

1. Frånskilj = tabort porslinssäkring eller bryta atomatssäkring
2. Skydda från till till koppling = Sätta dit blindsäkring eller hänga en skylt att arbete pågår ev lås
3. Kontrollera att anläggningen är spänningslös = dosa eller uttag skall vara utan ström
4. Jorda och kortslut = extra säkerhet
5. Anbringa skydd mot närbelägna spänningsförande delar

Har du utbildning och behörighet att utföra arbete?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En kompis som tidigare var elektriker fick ju det där med säkerhet trummat under hela utbildningen, och började sen jobba som första arbete på ett ställe som sände radio.. första dagen han skulle dra nån el så tänkte han bryta strömmen och hans nya kollega skrek "Men vad GÖR du ?? tänker du bryta strömmen ? dom sänder radio här! du kan inte bryta nån ström alls, du får koppla med strömmen på!"

..Sen skedde typ 80% av all koppling utan att bryta strömmen eller nåt :P
SimonHomkham
Kontakt:

Inlägg av SimonHomkham »

Det där känner man igen :D
På vissa ställe få elektriker komma före öppning eller efter stängingen.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Det var samma sak när jag jobbade på huddinge sjukhus, där finns det centraler för viktig last och övrig last på
varje avdelning. Den viktiga fick aldrig brytas... bara att koppla och se glad ut :)

Lagom läskigt att lyfta på locket på en spänningssatt gammal plåtcentral med gängsäkringar, men nära till akuten iaf :)
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Jo, jag hade en elektriker på jobbet som skulle byta ett uttag och lite annat småpill.
-Jag går och skruvar ur proppen då, sa jag
-Nä, sa han, hur ska jag då veta vilken som är matning och tändtråd i dosan. Man få dra tillbaka ena tråden så här, så det inte blir kortslutning när de ska igenom genomföringen. Och så lägger vi ihop dom här... (ljuset tänds i halva taket) jaha, då är det tändtråden till den sidan, den sätter vi på den vänstra knappen...
Jag står där och :shock:
SimonHomkham
Kontakt:

Inlägg av SimonHomkham »

Det hände alltid nått kul med tändtrådarna :)

Därför är det viktig att man har kunskap om vilkar färger ledningarna hör till och
erfarenheter samt BRYTA STRÖMMEN!!!
Skriv svar