Diskhaveri men inte Mac

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Diskhaveri men inte Mac

Inlägg av prototypen »

Det är lite märkligt vad mycket datorproblem jag nu har råkat ut för men nu är det Maccen som inte vill eller Maccen är det inget fel på utan det är backningsdisken. Först hade jag en IOmega med FireWire anslutning som en dag bara var okontaktbar, serviceverkstan fick heller ingen kontakt, generalagenten hade den så länge att alla gav upp och jag fick en Seagate med USB i stället. Idag så upptäcker jag att det inte finns någon kontakt med den heller. Lämplig storlek är väl 1TB så finns det någon som håller längre än ett år eller så (jag tänker på Säter som har diskar som är 18 år)

MÄRK VÄL att Seagate och IOmega INTE är Apple (måste vara något PC skrot)

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Diskhaveri men inte Mac

Inlägg av TomasL »

Min erfarenhet av USB-diskar är att de får väldigt dålig kylning.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Min med, och är det något som dödar hårddiskar så är det värme.

Diskar monterade i välkylda raidkabinett i ett kylt serverrum rasar ju väldigt sällan om man jämför
med en identisk disk i ett USB-kabinett eller en kasst kyld desktopdator.

Jag sänkte f.ö temperaturen på diskarna från ca 70 till ca 30-35 grader på min speldata hemma genom att byta lådan,
och då använder jag medföljande fläktar satta på väldigt lågt varvtal. Ironiskt nog är den nya lådan tystare också :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag har haft samma problem med en usb drive. Skruvade isär den och tog ut hårddisken och satte den internt i datorn och där sitter den än, dvs det var själva usb interfacet i driven som lade av.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bild

Detta sättet löser värme problemen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Klart nördig lösning men den skulle lätt smälta in i miljön, Seagaten som sist havererade var blanksvart så den stack ut.

Vem är tillverkare och finns den i verkligheten.

Sedan Bengt så får du post i morgon.

Protte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En mycket smidigare, säkrare och underhållsfri lösning är att använda onlinebackup.
Det hjälper ju föga att ha sin backup på en extern disk om den förverkas av samma åsknedslag/inbrott/brand som datorn man ska skydda.
En femhundring per år för obegränsad datamängd är om man räknar in sin arbetstid inte dyrare än att köpa nya diskar med jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Vad rekommenderar du för företag till onlinebackup, mrfrenzy?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Näpp att jag lägger ut mitt företag på nätet.
iof har jag ett 2 tons kassaskåp 11 meter bort men då måste jag ordna till något som klarar den kabellängden och timemachine verkar bara prata med Firewire eller USB och det är i längsta laget.

Åska. Min dator ligger bakom 3 omgångar överspänningsskydd och jag är snabb på att dra ur OM.

Protte

ElectricMan OM jag skulle så finns Apple med sitt iDisk.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Den backuplösning jag förespråkar använder kryptering med privat nyckel, du matar själv in önskad passphrase i backupprogrammet och det krypterar varje fil för sig innan dessa laddas upp till servern. Leverantören har inte tillgång till din privata nyckel och utan denna går filerna inte att läsa.

Det är alltså NÖDVÄNDIGT att förvara en säker kopia på sin nyckel på annan plats än datorn, slarvar man bort den så kan man inte läsa sina filer. För dom kunder som önskar så förvarar jag en kopia på deras koder.

http://tinyurl.com/ylr8yjk

Det går än så länge bara att betala med kort, om några månader kommer jag börja sälja ovanstående i Sverige mot faktura.

Apple iDisk skulle jag inte rekommendera till någon, dom överför datat helt okrypterat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En mycket smidigare, säkrare och underhållsfri lösning är att använda onlinebackup.
Beror väl på hur mycket data man vill backa up.
Min förstabackup är närmare 1 TB, de inkrementella närmare 10G, fullständigt omöjligt att köra online.

Skall jag göra en fullständig systembackup, blir det runt 12TB.

Onlinebackup funkar säkert bra om man har något hundratal meg per dag att backa upp, men mera, då tror jag inte på det, speciellt inte med en långsam 1Mbit lina upp.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har för närvarande ca 300GB lagrat i min backup. Första överföringen tog två veckor, kommande uppdateringar beror givetvis på hur stora datamängder man lägger till och vad man har för uppladdningshastighet.

10GB/dag blir drygt 1Mbit/sekund, så för dig fungerar det ju inte.
TommyT

Inlägg av TommyT »

Relaterad läsning: http://www.pcworld.com/article/131168/h ... quent.html

"Surprisingly, Google's study found no correlation between drive failure and elevated heat and activity levels"
sneaky

Inlägg av sneaky »

Lite lustigt att du nämner Seagate som nån "PC skrot" med tanke på att det var just sådana som satt i MacBooks för ett par år sedan. Lite snabb sökning visar även att de sitter i iMac från 09. Men men...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Märk väl att det var med små bokstäver, jag har dessutom en 275 GB Seagate som köptes när förra datorn hade fullt på hårddisken och den har snurrat i en 3-4 år. Dessutom skrevs detta en kort tid efter att jag konstaterat att disken inte var kontaktbar.

Märk väl att diskar i Maccar skyddas av äppelskal och är personligt smörjda av Steven Jobs, därför går det ut och förut.

Protte
Skriv svar