Anti-skating på vinylspelare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Anti-skating på vinylspelare?

Inlägg av 4kTRB »

Enligt en infoskylt på min vinylspelare finns att läsa att "Anti-Skating pre-adjusted to 1.25"
Men det tror jag inte stämmer längre för när tonarmen närmar sig mitten så behövs högre
nåltryck för att hålla kvar armen i spåret eftersom den gärna vill dra sig utåt.

Någon som har erfarenhet av hur det går att justera? Det finns ingen skruv att skruva på vad jag kan hitta.
Mindmapper

Re: Anti-skating på vinylspelare?

Inlägg av Mindmapper »

En del hade väl vikt som hängde i en tråd. Har du någon borttappad sådan?
Varför gissa vilken typ det är? Anges typ kanske någon vet rakt av!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

På mina SL-12:or har jag alltid haft anti-skating på 0, eftersom jag aldrig haft några problem, men vilket värde borde man ställa in egentligen, är det något som påverkar ljudet också?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Hur mycket det påverkar vågar jag inte säga. Men blir trycket mot ena spårkanten större så visst påverkar det.
På den tiden jag använde vinyl så brukade jag ställa så att armen inte drog åt något håll när den befann sig mitt på skivan.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Kolla så att spelaren står helt plant. När jag hade problem med något likande så stod spelaren och lutade lite...
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Den står plant. Inuti sitter en uppspännd tråd/wire som funkar som en fjäder (typ tavelupphängning) och det är väl den
man ska justera på något sätt antar jag. Jag får se om det finns något att justera spännsten med.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om det är rätt brukar det finnas skruvar eller liknande som är väl utmärkta (om det inte fallit bort) annars får du som sagt helt enkelt testa. Eller... Bygga en sådan luftsvävande titanarm som någon här fått beställining på...

Om man har problem med att ställa den rak kan man montera skruvbara spikfötter typ som det var till gamla pendelklockor och ställa dessa på små metallbrickor eller vad man nu föredrar. Går fint att göra egna med för den delan.

Fasen, var länge sedan höll på med vinylspelare nu, måste nästan ta och rota fram den igen, vem vill inte höra Morricone på originalvinyl. 8)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Underlättar väl om man visste vilken svarv det gällde, samt lite foton brukar också underlätta.
På min egen finns ingen antiskating, då det är en tangentialspelare, så jag lär inte kunna hjälpa dig såtillvida.
Har en gammal HiFi handbok liggande nånstans, borde stå något om rekommendationer i den.

Generellt beror väl inställningarna på konstruktion/utförande av tonarm samt pickupen/nålen.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det är en JVC AL-A151 http://www.jeff-young-design.com/JVC/turntables-IF.htm

Det ligger en skruv med räfflad skalle löst brevid som ser ut som en justerskruv. Den har
förmodligen blivit kvar efter en tidigare demontering eller något liknande. Men jag hittar
inget hål där den kan tänkas ha suttit i.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Den bilden säger ju inte så mycket, tänkte snarare närbilder på antiskating mekanismen.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Då får jag nog skruva isär och plåta men jag har bara en mobiltelefonkamera
med alldeles för dålig upplösning. Jag hittar ingen manual trots att jag sökt en hel del.
Skriv svar