Sökes: Schema över aktivt filter för subwoofer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ToPNoTCH

Sökes: Schema över aktivt filter för subwoofer.

Inlägg av ToPNoTCH »

Någon som har ett bra schema över ett aktivt filter för subwoofer.

Gärna något som någon har goda erfarenheter av.

Hade tänkt mig minst 3'e ordningen och helst justerbar delningsfrekvens, men alla förslag beaktas.

Tänkt att användas till en Visaton SUB T-25.30 (vilken normalt är passiv, men jag satsar på ett inbyggt steg).

Monoblocket är redan fixat, så det är endast delningen jag saknar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Sökes: Schema över aktivt filter för subwoofer.

Inlägg av 4kTRB »

Det här filtret använder jag till mina 8''-subbar och det fungerar fint.
Det är ett 2:a ordningens Bessel med brytfrekvens strax över 100Hz.

Bild
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Tackar.

Bilden ser dock lite klippt ut.
Kan gissa mig till att höger och vänster (in & ut) inte skall ha fler komponenter men hur är det nedåt ?
Ser heller ingen matning, men den kanske inte är inritad ?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ja det är endast 1 kanal som visas och matningen är +/- 12V eller ja du
kan mata ner till +/- 5V om du vill. Potentiometern är en gangad 20k log
för volym. Kondingarna har jag mätt upp så noga det går och kombinerat
till rätta värden. Jag har mätt upp frekvenskurvan och dämpningen är
0dB vid 30Hz, -3dB vid 113Hz, -15dB vid 226Hz samt -36dB vid 450Hz.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det är delningsfilter som gäller då man inte vill ha samma ton från två olika punkter. Analogt gör man delningsfilter endast med typen Linkwitz-Riley. Vanligast bland kommersiella delningsfilter är 4:e ordningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Linkwitz-Riley_filter

Sedan vill jag påpeka som vanligt att man bör ha två baslåder till musik och inte bara en som är tänkt för filmljud.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En stor spole kan också fungera bra. Inte så brant men det bästa är att testa
olika sorters filter och lyssna praktiskt.

AoE hade ett bygge med ett aktivt delningsfilter/crossover där man kan välja olika typer
av filtertopologier. Kommer inte ihåg vilket nummer det var men det var väldigt universellt
och lätt att ändra komponentvärden för att lyssna sig fram till bäst resultat.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

psynoise skrev:Sedan vill jag påpeka som vanligt att man bör ha två baslåder till musik och inte bara en som är tänkt för filmljud.
Problemet är att den skall matas med lågnivå SUB utgången på min Harman Kardon AVR 355 vilken då ÄR just för filmljud.

Denna utgång är ju mono från AVR'n (som fungerar som förförstärkare när jag använder riggen som stereo dvs. 2+0 nu, vilken är tänkt att bli 2+1)

Jag tillhör altså dom stackars mäniskor som inte kan/vill lägga 30K :- på filmljudet och ytterligare 30K :- på HI-FI utan försöker klara mig hyffsat ändå :roll:

En intressant tanke som slog mig nu när jag skrev detta är att det kanske är fullt tillräckligt med AVR'n delning. Eller tror ni dom tänkt sig att dom först lägger "sin" delning på utgången vilken sedan
ytterligare delas ner av subben ??

Kanske dags att läsa lite manual här. :oops:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Även om det är svårare att uppleva bastoner i stereo så blir det bättre med 2st subwoofer/bashögtalare.
På bio så är det fler intryck för hjärnan att reda ut och då är det inte lika viktigt att ta hänsyn till
audiofiler i publiken.
TommyT

Inlägg av TommyT »

Receivers har redan delning på subwooferutgången. Iaf dom jag kommit över.
Edit: Tittade lite snabbt i manualen till din burk och den har en crossover-inställning. Bara plugga in alt och köra denons inställningsprogram, EzSet/EQ.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

4kTRB:
Filmljud har just en subwoofer-kanal för att simulera dundret från t.ex en smäll och har högre nivå än övriga kanaler. Att man lagt till en extra subwoofer-kanal beror nog mest på att man inte ville tappa dynamik på övriga kanaler när t.ex en smäll har mycket högre amplitud än övrigt ljudmaterial. När det gäller musik bör man ha två högtalare som klarar fullt spektrum. Nackdelen med en baslåda är att man tappar fas- eller fördröjningseffekter (t.ex stereobreddning) som kan finnas i basregistret, t.ex vanligt inom moderndansmusik. Vill man komma billigt undan köper man helt enkelt en stereoanläggning och väntar med surroundanläggningen tills man har råd till riktiga fullrange-högtalare i fronten.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här har du ett djävligt bra filter: STOR BILD.
Mer finns i denna tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det där är ju ett RIAA-filter.

Elliott Sound Products har en hel del intressant om crossovers http://sound.westhost.com/biamp-vs-passive.htm
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är ett aktivt filter för sub-bas.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Okay..

Först av allt tack för förslagen.

Recievern har den konstiga egenskapen att man kan ställa frontarna till LARGE (vilket innebär odelade) alternativt ställa en delningsfrekvens på dom.
Om man ställer en delningsfrkevens kommer SUB'en att delas nedåt vid denna och frontarna över denna.

Om man ställer frontarna i LARGE kan man endast ställa (och nu kommer det idiotiska) storleken på SUB'en elemen 8"-10"-15"
Vad detta i sin tur innebär i form av delning beskrivs ingenstans.

Detta ger att SUB och frontar inställda LARGE med stor sannolikhet dublerar i övergången, vilket jag uppfattar vid lyssning.

Mitt önskemål var att låta frontarna spela fullt ut (Visaton Fontana). men då dessa saknar det sista i botten låta SUB'en gå på ganska lågt som kompensation.

Min "gissning" var att kliva på någonstans kring 65Hz med tredje ordningen för att lyfta det absolut lägsta, men att en ställbar delning skulle göra att man kan ställa det rätt med "örat".

Jag vill absolut inte släppa upp SUB'en högt då mina frontar spelar välljudande och jag bara saknar djupet i botten, och som det verkar så sabbar Recievern mina planer nu på grund av sina "användarvänliga inställningsmöjligheter".

Ett eget aktivt filter är som jag ser det ända lösningen, men då inställningarna inte talar om delningen på subben om man spelar frontarna LARGE, så kommer jag garanterat behöva "lyssana in" delningen för att det skall duga till musik.

Jag är inte övertygad om att 65Hz och nedåt går att riktningsbedömma. Det överlämnar jag till Svalander att svara på :vissla:
Skriv svar