"autopilot" för utombordare för trolling-fiske

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
xarvox

"autopilot" för utombordare för trolling-fiske

Inlägg av xarvox »

Jag och min bror håller på o kokar fram en riktnings-stabilisator för trolling-fiske men då ingen av oss är särskillt duktig på elektronik tänkte jag lägga upp en tråd här och se vad vi kan få för feedback.

Principen är relativt enkel.
Ett servo (storlek större, ca 22kg dragkraft) skall justera motorns (10 hästar) riktning för att bibehålla båtens färdriktning, som styrs av ett rc helikopter-gyro (heading hold).
Att båten driver i sidled är ofrånkomligt och acceptabelt, det viktiga är att behålla kursen.

gyrot ska matas med en motsvarande servo tester/driver, en pic-baserad historia som vi får konstruera själva.

Gyrot ska ju ha pwm signal men servotestare är inte själv-centrerande och det är dessvärre inte en lösning att ta ombord dyra rc sändare.

I själva kontroll-lådan är det tänkt att ha en liten pot för gain justering till gyrot (även den pwm) samt en styrspak från en slaktad rc sändare som "ratt" då denna är självcentrerande.
Servot samt gyrot drivs av 5 eller 6volt (4 eller 5 AA batterier) och det vore enklast om pic-en klarar det utan omvandlare.
I praktiken handlar det alltså om en 2kanals omvandling från pot till pwm (1.5ms +-0.5ms)

nu till det krångliga..

vi har aldrig pysslat med microdatorer och har därför varken programerare eller särskillt mycket kött på benen gällandes programmering och handhavande av sådana, men jag förmodar att programmet blir skrivet i asemble.
Jag har en programmerings-kunnig vän som har lovat att hjälpa oss med själva programmeringen, men då han bor i australien är det lite knepigt med support..

så min fråga; vilken typ av pic bör vi titta på samt vilken typ av programmerare är det lämpligast att vi bygger?
har någon händelsevis ett schema för en serie-ports programmerare?
Bror kan enkelt följa ett kopplings-schema och är riktigt duktig med lödkolven så det praktiska är egentligen inga problem.

jag vet att det finns färdiga programmerare att köpa, men då vi har en tajt budget så är 300-500:- enbart för programmeraren lite väl bortom smärtgränsen..
danielr112

Re: "autopilot" för utombordare för trolling-fiske

Inlägg av danielr112 »

Pickit2 + nån billig pic för en 50 lapp max borde funka. finns flera på forumet som har liggandes.
bearing

Inlägg av bearing »

Hur ska ni kompensera för att gyrot driver?
xarvox

Inlägg av xarvox »

bearing, heading hold driver inte alls lika mycket som de tidigare gyrona gjorde, så problemet är inte så stort.
men utförligare tester från visa exakt hur stort det faktiskt är.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Tror faktiskt inte ett gyro kommer funka. Anvand gps eller liknande. om ni nu vill ha en rak kurs på längre sträcka.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

http://diydrones.com/ är ett opensourceprojekt för autotpilot till RC-plan, borde passa bra. Bara att sätta en waypoint rakt fram tillräckligt långt bort.
xarvox

Inlägg av xarvox »

vi vill inte komplicera projektet ytterligare, specifikationerna är lagda så att säga.

en gps är helt enkelt långt utanför projektets budget samt gör det oerhört mycket mer komplext.

jag behöver inte hjälp med att hitta sensorer/mätare att slänga in i kontroll-lådan, jag behöver hjälp med själva pic-programmet samt tillverkning/handhavande av programmerare.

så vänligen håll er inom projektets gränser..
danielr112

Inlägg av danielr112 »

danielr112 skrev:Pickit2 + nån billig pic för en 50 lapp max borde funka. finns flera på forumet som har liggandes.

Går ju även att bygga själv. Men kostar inte heller många kronor att köpa.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en gpsmodul är inte mycket dyrare än gyro
så där är det inga problem

elektronisk kompass till kursavkänning?

webbkamera och ingenkänningsprogram :mrgreen: :vissla:
xarvox

Inlägg av xarvox »

jag fick just mail från australien, hans första programmerare var visst en sånhär:
http://users.tpg.com.au/users/talking/M ... ction.html

så en sådan tror jag att det blir.

jag har försökt hitta billiga programmerare, men inte hittat någon för under 300 kronor i sverige.
så det blir till att tillverka en enl. ovan på labbplatta (då ingen av oss har etsat kretskort förut..)

jag vet inte var du köper din hårdvara, men bror betalade 200 pix för ett gyro.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ebay, jag kan nog justera priset för dom gpsmodulerna med frakt 50kr uppåt då :wink:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Andy här i forumet säljer sina GPS-moduler för 115:- inklsive frakt. PIC Kit2 säljs hos Elfa för ~280:- (350:- med moms, art.nr 73-343-79) och är bra mycket bättre tror jag... Men om ni absolut vill ha gyro och redan köpt detta så kör hårt :tumupp: Ska bli kul att följa tråden, jag fiskar inte själv men svärfar och tjejens bror brukar trolla lite...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Om du bara ska ha lite pulser så behöver du inte nödvändigtvis en µp överhuvudtaget, (även om det är enklast/bäst när man väl behärskar dom). Du kan väl testa med någon 555'a eller dylikt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

xarvox: den programmerare är en avart av en ökänd programmeringsenhet (JDM) som är som bäst tveksam i sin funktion.

Du kommer att få problem med den bit också och jag vill avråda, köp en PICkit2 istället!

Det räcker med en hel del mjukvaraproblem, man behöver inte göra det svårare än det redan är.

Och jag köper inte heller att gyro-grejen är bättre än GPS, speciellt när GPS'en är billigare i inköp...
Gyro har drift och kan bara användas "kortvarigt" (kanske några tiotal sekunder) innan driften blir besvärande medan GPS är det rätta vid längre sträckor. Bäst ville vara en kombination men det kan spräcka budgeten tydligen.

Att skapa pulserna till servot är ganska enkelt, på min hemsida (under "Freebies") finns det ett projekt där man kan styre ett antal RC-servos via den seriella port, en PIC tolkar då de seriella data och skapar pulsarna som behövs.

Självklart kan detta göras direkt i den applikation ni vill skapa men för att testa kan det kanske vara en idé.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle absolut köra med GPS och/eller kompass för den uppgiften. Jag tror att regleringen för att få en bra styrnig kommer att vålla mer problem än ni räknar med.
Skriv svar