Har lite problem med ett projekt som jag håller på med. Det är så att jag vill skicka video över en wlan koppling.
Videon kommer från små kameror och går via composit in till en transmitter (Model SDX-1) och sen in i en receiver i andra änden. Hårdvaran har jag inte små mycket info om och speciellt inte receivern. Det jag vet om sändaren är det som står på sidan jag länkade till.
Från receiver så kör jag ut det på composit och in i en liten pryl från deltaco (som jag antar konverterar om det på något sätt) för att sen gå in via USB i en dator.
Det fungerar bra så långt. Men räckvidden är under all kritik. Jag provade att slänga på en 9 dbi antenn på receivern i hopp om att det skulle hjälpa. Blev väl kanske lite bättre men fortfarande inte tillräckligt. Det räcker ett par meter utan massa brus och jag försöker nå ~15m med så lite flimmer/brus som möjligt. Bara man har sändaren bakom en kupad hand eller att man täcker den med kroppen så blir det kass bild. Borde inte wlan (2.4ghz) vara bättre än så? Jag kör ju det för övrigt i byggnaden och där går den ju igenom golv och väggar. Antar att det är sändaren som är för klen (även om de skriver att den ska klara 300m...)
Jag har ingen koll på hur radio fungerar men jag antog att man kunde kompensera den lilla antennen i sändarna med att ha en stor (40cm 9dbi) antenn i receivern istället. Att få på en större antenn i sändarna är inte aktuellt pga att personer ska bära runt på dem.
Så min fråga är hur jag lyckas få bättre räckvidd och minskar bruset? Kan man bygga något sorts nätverk av antenner för det fungerar ganska bra när sändaren är vänd mot antennen utan något i vägen. För jag har plats för flera antenner på mottagarsidan om det skulle lösa allt. Problemet är att sändaren kan inte bli större än vad den är nu så en antenn på den sidan är inte aktuellt.
Hoppas någon kan ge mig lite feedback och tips
Med vänliga hälsningar
Jacob