Solpanel för USB-laddning - polykristallin från Conrad...?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Solpanel för USB-laddning - polykristallin från Conrad...?

Inlägg av Illuwatar »

Varit lite dött från mig på sistone, men än lever jag...

Så, kanske ett nytt litet projekt på gång. Mina vandringar i ödemarkerna i de norra delarna av vårt långa land har skapat lite nya behov. Bland annat att kunna ladda saker utan tillgång till "två hål i väggen". För att få lite miljötänk i det hela så funderar jag på solpaneler. Hittade denna på Conrad och undrar om någon här på forumet har erfarenhet av dessa:

Flexibel Solpanel 5W

Tanken är att para denna med en SEPIC-omvandlare för 5V ut. Att strömmen kommer att variera en hel del är jag medveten om...
Johanb

Re: Solpanel för USB-laddning - polykristallin från Conrad...?

Inlägg av Johanb »

Om du vandrar kanske du har ryggsäck och då har du ju lite yta att täcka med paneler :)
IDÉATOR

Inlägg av IDÉATOR »

Om du enbart är i behov av 5V så kanske du ska fundera på en mindre panel med lägre spänning.
Vet inte om dom 620 grammen är med eller utan amballage men, ska du ut och "trampa" natur i många mil är det kanske inte önskvärt med 650 gr extra!? :vissla:
Har du kikat på tex:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4923
en tung rackare med "stort" batteri:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26720
eller:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4799
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Bygg något eget med t.ex kjells panel 12v 125mA (44008).

Enklast med lågurladdande Nmhi R6or - - med lite tur får man in c:a 1 Amp per dygn i paketet.

Till detta en lågförlustregulator som ger 5v ut samt en direktutgång som ger 12-16 volt - beronde på antal batterier och så.

Fördelen är att du inte driver laddaren direkt på panelen utan har en buffert via batteripaketet.
Du kan plocka ström ur det i tältet på natten, när du går ned i solskugga ala skog tar du från bufferten.
Lägg till laddningsfunktion så du kan köra externt in via usb 5dvdc samt 12vdc fordon så e kraftpaketet komplett.

Nu kan man köpa denna lösning klar i stora drag - men med denna kan man plocka isär rubbet och använda delarna lite hur man vill.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tackar för tipsen - ett batteripack mellan solcell och konverter med andra ord. Någon laddregulator mellan batteri och solpanel förstås. Skall se vad det blir av detta. Annars, när det gäller själva solpanelen - är det någon teknik som är att föredra? Att jag fastnade för Conrads panel är att den är tunn, något flexibel och hyfsat strömstark. Vikten är inte så stort problem - det är jag som skall bära den ihop med en massa annat jox (fotograf + flugfiske == mycket prylar). Däremot är det bra om den går att fästa på ryggen/ryggsäcken på något sätt. Och då får den inte vara för stel och tjock.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Såg att Clas Ohlson sålde solceller för att ladda mobiler/ipod med inbyggt batteri på 1100mA för 299:- (eller om det t.o.m. var 199:-) 8)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Vid så små paneler som ger 100 eller 200mA behöver man inte nån regulator iaf inte om du kör nmhi eller bly.

Däremot kan det va kul och ha nån spänningsindikator - speciellt om man kör blyacc så man inte bottnar den för mycket
Nån enkel med 4-5 lysdioder som kan visa på ett ungefär vart man ligger genom ett knapptryck.
Skriv svar