Standard på förstärkning hos RIAA-steg?
Standard på förstärkning hos RIAA-steg?
Finns det någon standard vad gäller förstärkning från ett RIAA-steg
som ska driva en vanlig CD-ingång på en förstärkare?
Jag tror man brukar säga att nivån ligger runt 12mV ut från en vinylspelare så om jag
önskar 1V ut så ska jag förstärka 83 ggr.
som ska driva en vanlig CD-ingång på en förstärkare?
Jag tror man brukar säga att nivån ligger runt 12mV ut från en vinylspelare så om jag
önskar 1V ut så ska jag förstärka 83 ggr.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Standard på förstärkning hos RIAA-steg?
Har du 12mV från pickupen? Brukar inte nivån ligga på 4-5mV? Jag har inte haft vinylsvarv på år och dag, så jag har glömt.
In på efterföljande linjeingången ska du ha 1-2V.
In på efterföljande linjeingången ska du ha 1-2V.
De högsta spänningstopparna bör inte överstyra förstärkaren
är väl det som man får utgå ifrån?
är väl det som man får utgå ifrån?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Men finns det någon standard?
Eller är det olika förstärkning på de man kan köpa på tex Kjell?
Eller är det olika förstärkning på de man kan köpa på tex Kjell?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
RIAA-kurvan är ju standardiserad men räkna med högst varierande utnivåer på utgångssteg.
Ok.
Jag har nämligen byggt ett RIAA steg på ett breadboard och
avslutat det med en enkel icke-inverterande op som förstärker
ca 40ggr och ja det blir ganska lagom nivå till min ARCAM.
Jag har nämligen byggt ett RIAA steg på ett breadboard och
avslutat det med en enkel icke-inverterande op som förstärker
ca 40ggr och ja det blir ganska lagom nivå till min ARCAM.
I en Sony manual anges känsligheten för CD/DVD/TAPE/MD/TV/LD/VIDEO till 150 mV. Medans PHONO anges till 2,5 mV. Borde ge en fingervisning.
Annars har jag mätt en Sony CD spelare till 2,8 Vpk (volt peak), laptop1 till 2,0 Vpk, laptop2 till 1,6 Vpk.
Vore intressant om någon törs ta en kommersiell förstärkare och höja line-in Vpk tills man kan se högtalarutgången klippa.
http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization
http://en.wikipedia.org/wiki/Line_level (anger Vpk till 2,192)
Annars har jag mätt en Sony CD spelare till 2,8 Vpk (volt peak), laptop1 till 2,0 Vpk, laptop2 till 1,6 Vpk.
Vore intressant om någon törs ta en kommersiell förstärkare och höja line-in Vpk tills man kan se högtalarutgången klippa.
http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization
http://en.wikipedia.org/wiki/Line_level (anger Vpk till 2,192)
Det bör man väl våga göra då det i de flesta fall inte kommer hända mer än att det låter illa.
Man får väl bara se till att högtalarna klarar lite mer i effekt än vad förstärkaren ger ut som max
annars så kan man väl dra ner volymen så är det ingen fara på taket.
Man får väl bara se till att högtalarna klarar lite mer i effekt än vad förstärkaren ger ut som max
annars så kan man väl dra ner volymen så är det ingen fara på taket.
Wiki-länkarna gav en del intressant läsning. Jag sökte på vinyl-spelare också
och där har de en text som tar upp jämförelsen mellan LP och CD där det bla finns att läsa:
"Though digital audio technology has improved over the years, some audiophiles still prefer what they perceive as the superior sound of vinyl over CDs."
Det där kan jag bara helt hålla med om, speciellt när det gäller de vinyl jag också har motsvarande CD-inspelningar av och
kan göra en direkt jämförelse.
Åtminståne med den CD-spelare jag har så kommer den inte alls upp i samma sköna ljud som den ganska plastiga
billiga JVC skivspelare jag använder med ett förmodligen ganska välanvänd/sliten nål. De flesta vinyl jag har
låter helt osannolikt bra. Inte ens test-CD-skivor från Opus låter lika bra. Enda fördelen med CD är musik som har tystare partier där knastret inte är lika kul att lyssna på med vinyl.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gramophone_record
och där har de en text som tar upp jämförelsen mellan LP och CD där det bla finns att läsa:
"Though digital audio technology has improved over the years, some audiophiles still prefer what they perceive as the superior sound of vinyl over CDs."
Det där kan jag bara helt hålla med om, speciellt när det gäller de vinyl jag också har motsvarande CD-inspelningar av och
kan göra en direkt jämförelse.
Åtminståne med den CD-spelare jag har så kommer den inte alls upp i samma sköna ljud som den ganska plastiga
billiga JVC skivspelare jag använder med ett förmodligen ganska välanvänd/sliten nål. De flesta vinyl jag har
låter helt osannolikt bra. Inte ens test-CD-skivor från Opus låter lika bra. Enda fördelen med CD är musik som har tystare partier där knastret inte är lika kul att lyssna på med vinyl.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gramophone_record
Provat 24 bit/192 kHz ..?
44.1 kHz är rätt låg samplingsfrekvens skulle jag säga.
44.1 kHz är rätt låg samplingsfrekvens skulle jag säga.
Ja CD-formatet är väl egentligen rätt dåligt. Dels är samplingsfrekvensen på gränsen till för låg och dels är dynamiken för dålig (på grund av att kvantiseringen är linjär, men ljud är logaritmiskt).
CD-formatet är ju väldigt gammalt.
CD-formatet är ju väldigt gammalt.
Egentligen kanske man borde lagra samples som flyttal för att få ordentlig dynamik i det?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Rent psykoakustiskt så upplever man oftast ljud från vinylskivor som mer välljudande
eftersom mekaniken sätter gränser som gör att det låter mjukare = behagligare för örat.
Det är t.ex ingen slump att den sista låten på en vinylskiva oftast är lugn!
Man tvingades helt enkelt placera låtar i en viss ordning och vara väldigt noga
med fasfel, energiinnehåll i olika frekvensområden, mm, för att inte pickupen skulle riskera att tappa taget.
I CD-skivans barndom tyckte man att det var kul att utnyttja möjligheten att vräka på för fullt
i hela bandbredden, bara för att det då helt plötsligt var möjligt (vilket det inte var innan.)
Då blev ju resultatet också därefter. Dvs överdrivet mycket bas och diskant.
(Basen kunde D/A-omvandlarna ändå inte kunde återge speciellt bra,
det blev som att choka gräsklipparen en varm sommardag. = Energin försvann.)
Hela det där "bara för att det går"-tänket vid mastring lever tyvärr kvar än i dag,
även om peaken nåddes i början av 90-talet.
Så det är inte konstigt att en del tycker att vinylskivor låter bättre.
edit:
Sedan är det väldigt konstigt när en del försöker jämföra ljud mellan vinyl och CD.
Hur en vinylskiva låter beror på *var* på skivan låten ligger.
Dessutom, och det här är det viktigaste:
Musik för en vinylskiva och en CD-skiva kan inte mixas/mastras likadant och gör det inte heller.
Det man primärt jämför när man jämför vinyl och CD är de olika *mixningarna*, inte själva mediet eller återgivningen.
En vinylspelare eller CD-spelare kan inte lägga till bra detaljer som inte finns på skivan.
T.ex: Dynamiken kan inte bli bättre när man spelar upp en låt än vad den var när man mixade/mastrade låten!
Det är bara i CSI som man kan göra sådana trick.
eftersom mekaniken sätter gränser som gör att det låter mjukare = behagligare för örat.
Det är t.ex ingen slump att den sista låten på en vinylskiva oftast är lugn!
Man tvingades helt enkelt placera låtar i en viss ordning och vara väldigt noga
med fasfel, energiinnehåll i olika frekvensområden, mm, för att inte pickupen skulle riskera att tappa taget.
I CD-skivans barndom tyckte man att det var kul att utnyttja möjligheten att vräka på för fullt
i hela bandbredden, bara för att det då helt plötsligt var möjligt (vilket det inte var innan.)
Då blev ju resultatet också därefter. Dvs överdrivet mycket bas och diskant.
(Basen kunde D/A-omvandlarna ändå inte kunde återge speciellt bra,
det blev som att choka gräsklipparen en varm sommardag. = Energin försvann.)
Hela det där "bara för att det går"-tänket vid mastring lever tyvärr kvar än i dag,
även om peaken nåddes i början av 90-talet.
Så det är inte konstigt att en del tycker att vinylskivor låter bättre.
edit:
Sedan är det väldigt konstigt när en del försöker jämföra ljud mellan vinyl och CD.
Hur en vinylskiva låter beror på *var* på skivan låten ligger.
Dessutom, och det här är det viktigaste:
Musik för en vinylskiva och en CD-skiva kan inte mixas/mastras likadant och gör det inte heller.
Det man primärt jämför när man jämför vinyl och CD är de olika *mixningarna*, inte själva mediet eller återgivningen.
En vinylspelare eller CD-spelare kan inte lägga till bra detaljer som inte finns på skivan.
T.ex: Dynamiken kan inte bli bättre när man spelar upp en låt än vad den var när man mixade/mastrade låten!
Det är bara i CSI som man kan göra sådana trick.
Sista låten på skivor med AC/DC är aldrig av det lugnare slaget, kan detta verkligen stämma?