Sammanfogning av bärande delar i bilar?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
blueint
Kontakt:

Sammanfogning av bärande delar i bilar?

Inlägg av blueint »

I en dokumentär påstås att rallybilar får sina delar ihopfogade med "seamless welding" i motsats till vanliga bilar. Med konsekvens att vanliga bilar krossas av sådant som en rallybil kan köra vidare från.
Stämmer detta?

Kanske dags å förbättra svetsfogarna.. :humm:
ret

Re: Sammanfogning av bärande delar i bilar?

Inlägg av ret »

En vanlig modern bil har deformationszoner som skall tryckas ihop vid en krock för att skona de som sitter i bilen från alltför stora g-krafter.

Går att läsa lite mer här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Deformationszon

Dragkulan går numera oftast också ta bort på bilar av denna anledning. Utan dragkula får man en mjukare krock vid påkörning bakifrån (den här zebralagen orsakar många påkörningar bakifrån :( ).
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

det är inte zebralagen som orsakar påkörningar bakifrån det är ouppmärksamma förare som inte håller avståndet.
ret

Inlägg av ret »

Gående är enligt lag skyldiga att se sig för innan de går över men hur många gör det? Sämst är det bland de unga. :(
Bäst bland pensionärer.
När det är ljust och solsken är det inga problem men när det är mörkt och regn och den gående inte har reflex!
En gång kom en kvinna och cyklade, hoppade av cykeln och sprang över övergångstället. Då var det tur att jag inte hade någon bil bakom mig.
En annan gång kom en rullstol ut mellan snödrivor. Sedan är det folk som ändrar sig och plötsligt går åt ett annat håll. Skateboardåkare och rullskridskoåkare kan komma fort.

Politikerna blev tvungna att bygga farthinder för att bromsa olycksökningen när lagen infördes. Farthinder hade normalt minskat olyckorna, nu bromsade de en ökning i stället! En del kommuner har också minskat antalet övergångställen för att få gående att se sig för bättre.

En fullkomligt idiotisk lag som både ökar koldioxidutsläpp och olyckor. :tumner: :tumner:
Jag vet också en som blev ihjälkörd på ett övergångställe utomlands. Troligen pga att han glömde att denna lag inte finns i alla länder. :(

Jag undrar hur Volvos säkerhetssystem (automatiska bromssystem) kommer att påverka olycksstatistiken?
Har föraren bakom sämre koll så smäller det ändå.
Fast smälla kan det tydligen göra ändå.
Här kan man se deformationszonen fram också. Men kanske tur det var en docka i bilen också. :)

Den här måste också följa zebralagen.
Tillverkarna vill få förlänga max längd på lastbilar för att ha deformationszoner fram. Mest för andra trafikanters skull.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

rallybilar som gör i ordning punktas ihop mera än original, för att bli styvare

hur det är med fabiksnya vet jag inte

en del bilar sitter ju knappt ihop med dom få punktsvetsarna som funnes, det var väl 740 som delades mellan fram och bakstolarna vid relativt lätta krockar
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

ret skrev:Gående är enligt lag skyldiga att se sig för innan de går över men hur många gör det? Sämst är det bland de unga. :(
Bäst bland pensionärer.
Komiskt, för om man är ute och går eller cyklar så är det 99% av gångerna unga bilister som stannar vid övergångsställen och släpper över folk medan äldre bara brassar förbi i full fart.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Bilar brukar stanna tycker jag, det är värre med cyklister, jag tror ALDRIG jag sett en cyklist stanna för ett övergångsställe, men å andra sidan stannar dom ju aldrig för rött ljus heller, eller följer en enda annan trafikregel för den delen..

Iaf, ang ursprungsfrågan så tror jag man brukar helsvetsa rallybilar, normalt sett är ju bilen bara punktsvetsad, men helsvetsar man alla fogar blir den vridstyvare och hållbarare.

Dessutom hjälper nog buren till en del också.
johano

Inlägg av johano »

Jag håller med.
Faktiskt började jag undra om cyklister numera är undantagna från
rött ljus, ungefär som att det inte längre är straffbart att gå mot
röd gubbe, eftersom verkligen _ingen_ cyklist stannar vid rött...

Tidigare såg man iaf. någon då och då som stannade, men number aldrig.

Dessutom ser man dem dagligen kryssa fram, gärna i hög fart, mellan människor på
övergångsställena.

/johan
Nerre

Inlägg av Nerre »

ret skrev:Gående är enligt lag skyldiga att se sig för innan de går över men hur många gör det? Sämst är det bland de unga. :(
Och fordonsförare är skyldiga att släppa över de som går över. OCH hålla avstånd till framförvarande fordon så de hinner stanna.

Som gående är jag bara skyldig att kolla att bilen har möjlighet att stanna.
En annan gång kom en rullstol ut mellan snödrivor.
Sånt är man faktiskt skyldig att kunna fantisera om som bilförare.

Brist på reflex och att helt plötsligt ändra riktning kan jag hålla med om att det är ett otyg. Man skall synas bra och vara tydlig med vart man är på väg. Det gäller både fotgängare, bilister och cyklister.
ret

Inlägg av ret »

DN Anders Boström:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/overga ... t-1.418967
"Övergångsställen tas bort för ökad säkerhet
Publicerat 2005-12-04 21:09

SOLLEFTEÅ Fotgängare har företräde vid övergångsställen, men eftersom bilisterna inte stannar väljer allt fler kommuner att måla över de vita ränderna i gatan. Sollefteå är en av de kommuner som går längst. Där ska 120 av 130 övergångsställen bort."

"Olyckor på övergångsställen

Fler olyckor på övergångsställen efter år 2000
Innan lagen om väjningsplikt infördes skadades i snitt 215 personer lindrigt i Sverige varje år efter att ha blivit påkörda på obevakade övergångsställen.

Efter det att den nya lagen infördes 2000 ökade antalet lindrigt skadade på övergångsställen till 284 årligen.

Antalet allvarligt skadade beräknades tidigare till 100 per år, jämfört med 130 fall årligen efter det att väjningsplikten infördes.

Även antalet bilar som påkördes bakifrån ökade, från 62 sammanstötningar årligen till 170.
Källa: Vägverket och Väg- och trafikinstitutet."

Andra nackdelar är mer miljöskadliga utsläpp från bilar motorer, bromsar, däck, svårare för räddningsfordon och Polis vid utryckning. Farthinder hindrar och gående försöker ibland gå över trots att utryckningsfordon kommer.
Högre försäkringskostnader.

Om det var riksdagsval varje år kanske vi skulle slippa såna här korkade lagar? Då skulle politiker bli tvungna att lyssna mer på vad folk tycker. :bravo:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

ret: om vi inte haft korkade medborgare kanske de hade röstat på smarta personer från början? :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Attentionspan(tm) :vissla:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Folk som bara går rätt ut i gatan bara för att det är ett övergångsställe är ju idioter, precis som att bilförare som bara blåser på utan att ens kolla om det står folk vid överggångesstället är idioter.

Det hör ju lite till självbevarelsedriften att se till att man inte blir skadad om man är oskyddad trafikant, vanlig vettigt bonnförnuft säger att man markerar att man vill gå över, söker ögonkontakt med bilföraren, och när man ser att denne tänker stanna går man över.

Själv brukar jag även tacka bilförare som stannar vid övergångsställen genom att höja handen när jag går över, precis som att jag tackar folk som flyttar sej under omkörning genom "dubbelblinkers".

Det som kan göra mej skogstokig är dock när en bil stannar för övertgångsställe och så blåser en annan bil om i 70 knyck medans folk är ute på övergångsstället, det är ingen slump att en sån grej ger körkortsindragning på plats om polisen ser det.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

grym skrev:rallybilar som gör i ordning punktas ihop mera än original, för att bli styvare

hur det är med fabiksnya vet jag inte

en del bilar sitter ju knappt ihop med dom få punktsvetsarna som funnes, det var väl 740 som delades mellan fram och bakstolarna vid relativt lätta krockar
Det är väl det som Volvo kallar SIPS, Splitt In Parts System ? :lol:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Glenn: Jag håller 100% med. Jag *fattar* inte hur folk kan korsa en gata utan att så mycket kast en blick på mig i bilen (eller på hojen, för den delen). Så sent som på väg hem idag stannade jag för en snubbe som inte vred huvudet en enda grad under passagen. Snacka om att lita på medtrafikanterna, liksom.

Folk som kör omvid övergångsställena ser jag också allt för ofta på tvåfiliga vägar (fyrfiliga? två åt varje håll i alla fall), och även där undrar jag vad de tänker på. "Hm, ena körfältet stanna plötsligt framför den lustiga blåvit skylten med en gubbe på, soft, då kan man ju ladda på litet extra!"
Skriv svar