"Blixtrande" idé men behöver hjälp.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bigstone

"Blixtrande" idé men behöver hjälp.

Inlägg av Bigstone »

Håller på med kanske århundradets mest vansinniga projekt under extrem tidspress. Murphy lutar sig över mina axlar konstant men har iaf. lyckats få hans lag att ta lite fika paus men nu kom han tillbaka.

Så... Here's the deal:
Bild

Lasten är ett par blixtaggregat som jag tagit ur ett par engångskameror.
Vanligtvis drivs de med 1.5v och tar en halv evighet att ladda så jag gör en fuling och matar med 5V och strömbegränsar en smula med ett effektmotstånd på 2.2 Ohm. De drar då ca. 1.5 Amp och minskande under ca. 6 sekunder styrt av en monovippa (555) som startar vid trig puls på dess ingång.

Mitt problem är att jag inte vill bränna sönder blixtarna på en gång... vilket jag kommer att göra det tids nog men detta är en liten gimmick pryl som bara ska fungera under en dag eller så. (Förhoppningsvis lite längre men.. de var gratis så. :wink: )
Pga. att trig signalen kan komma rätt ofta så innebär detta att blixtarna bara laddas på om och om igen utan att ha utlösts någon gång däremellan och jag vill på något sätt, OCH det måste vara enkelt och rått!!, se till att efter ha laddats första gången så får de inte laddas mer förrän de löst ut en gång innan.

MEN... Om de står ett tag utan att ha lösts ut så sjunker spänningen i dem och när man sedan triggar dem så händer inte ett hjota! :(
Så, jag behöver en något som är lite halvsmart och som känner av spänningen som matas till blixtarna.

Har noterat att efter det att man laddat under ca. 6 sekunder så har man ca. 1.6v mellan motståndet och dioderna, mätt mot jord. Denna spänning stiger i takt med att blixtarna är fulladdade. Detta skulle kanske kunna nyttjas?

Någon som har en lösning?! Please! Måste ha detta klart tills imorgon! :shock:

Kom igen.. BRAIN STORMING!

Som belöning kommer jag att lägga upp bilder och video på projektet här under "Projekt". :wink:
Senast redigerad av Bigstone 6 juni 2010, 23:58:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: AKUT RÅDGIVNING ÖNSKAS!

Inlägg av Icecap »

Mata 5V via en rad dioder som ju droppar 0,7V/st till du når 1,5V. Det ger runt 5-6 st, motståndet kan du behålla.
Reläet kortsluter sedan dessa dioder i den angivna tid varvid blixten får full patte, därefter återgår den till "normalläge".
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Eehh.. är troligen både trött och förvirrad efter två stadigt sena nätter med mek. ..
Menar du: ---Diod---Diod---Diod---2.2Ohm---2xDioder---RELÄ---LAST---JORD ?!
Fattar jag rätt nu? Men innebär inte det att jag tappar 1.7 v vid själva uppladdningen då, då faller det lite med ladd tiden, ska vara så kort som möjligt.
(Hmmm... Lät ju simpelt annars.. Helt i min smak! :D )
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Ingen som har en smidig lösning?? :doh:
Kom igen nu!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Fotoblixtens krets är optimerad för ett 1,5V batteri. Den kretsen ska skicka pulser igenom en transformator för att få ca 350V till kondensatorn / urladdningsröret.

Blixten ska ladda ur sig om inte batteriet är inkopplat, så att den inte dödar en service-tekniker. Det finns ett speciellt "bleed" motstånd för det.

Kör du den på 5V så kommer inte blixten eller spänningskällan att bli så långlivad.

Jag skulle köpa ett 10-pack R6 batterier och parallellkoppla alla. Kanske med 2,2ohms motståndet i serie. Det bör räcka för 5 sekunders omladdningstid och långt liv för både blixt och batterier.

PS. Du bör inte få något svar alls med tanke på hur dåligt rubriken är.
Användarvisningsbild
Bigstone

Re: "Blixtrande" idé men behöver hjälp.

Inlägg av Bigstone »

Tanken med batteripacken har jag haft men övergav den pga. att det tar längre tid att ladda med 1,5v samt att det finns en liten osmidighetsfaktor i just det här fallet. Ska utforska den versionen till nästa gång.
Att man skulle dö av den blixten är tveksamt men man lär garanterat vakna ur sitt flummiga mekartillstånd.

"PS. Du bör inte få något svar alls med tanke på hur dåligt rubriken är." ?!!

Rubriken ändrar på begäran.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Varför skulle de ta längre tid att ladda en konding med 1.5v källa mot en 5 v källa? Det som begränsar är ju strömmen från batterierna. Du vill ju ändå inte ha höre spänning i kondensatorn.

Parallelkoppla ett par 1.5 voltare. Det kommer räcka.

Och vill du inte köra med batteripack ta någon annan inkälla med 1.5 volt som kan leverera tillräkligt med ström.
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Vet inte säkert, skulle kunna vara det att jag har ett par meter kabel imellan med 0.34 i tjocklek. Gissar att jag får hyggligt med spänningsfall över den iom. strömmen. Kör med en moddad ATX nätdel, har gjort många ändringar nyligen pga. just spänningsfall över 5v så kanske 3.3v blir lagom att köra på istället.
Frågan är vad man skulle köra enklast med för att reglera ned 5v till 1.5v och som pallar med 2Amp. (har funderingar på att lägga till en eller två blixtar till... :roll: )
LM317 iof. men den klarar bara 1A har jag för mig? (parallellkoppla två?)
Kan man inte ta en glödlampa i serie som strömbegränsare? (Men att hitta en på 1.5v och 2.25W...)

Ett par 1,5v'are är frågan om de kommer att stå pall i två-tre dagar á 15timmars arbetspass per dygn. Blixtarna kommer inte att gå jämt men laddas kommer de att göra i hyfsad omfattning.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Du kan ju koppla in en rejäl konding. Då behöver inte strömkällan behöva ge så många ampere. Om det inte ska blixtra konstant dvs. Källlan laddar upp kondingen. Kondingen laddar sedan blixtens konding...

Och har du längre kabel emellan bör den vara modell grövre givetvis.
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Det var iof. en idé... Har ingen så stor konding hemma just nu är jag rädd.. hmm.. sedan lär den inte få plats i styrboxen som är till det hela. Låter som om jag får göra en rejäl make-over till nästa version.
(Deadlines med kort bästföre datum är tråkiga saker. Måste lära mig att säga nej till vansinnes projekt hur kul de än är. :lol: )
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Tror Icecap's idé med att sätta en radda med kraftiga dioder efter varandra verkar vara en god idé... ska leta lite i lådorna efter ett par kraftiga saker.. provade att labba lite med ett par 1N4148 för att se hur det gick rent voltmässigt men fick lite huvudbry. Kopplade på 5v över 3st. och mätte 5.6v! :shock: är nog lite väl trött nu..hehe.
måste nog ha lite last också..
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Ponera att jag kör med 1.5v (batteri eller nät agg.) hur länge törs man ligga på med laddström då?
Kontinuerligt?
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Ok.. måste få ihop sakerna så det fick bli Icacap's förslag. Tack Icecap!
Får krypa till korset, 1.5v är nog bäst att hålla sig till. Nu blev det 2.2v efter lite mätande, bättre än 5v iaf. .
Kör beta test nu och ska skrapa ihop bilder och kanske en liten video på knaseriet. :D

Tack alla för hjälp och förslag!

/Bigstone
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

netrunner: på engångskamerar finns inget bleed motstånd i alla fall. I alla fall de jag har kollat på, eller menar du att han ska installera detta?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Om du vill snabba på laddningen men kanske inte behöver full "kraft" i blixtarna kan det vara ide att byta till en mindre konding.
Skriv svar