Så... Here's the deal:

Lasten är ett par blixtaggregat som jag tagit ur ett par engångskameror.
Vanligtvis drivs de med 1.5v och tar en halv evighet att ladda så jag gör en fuling och matar med 5V och strömbegränsar en smula med ett effektmotstånd på 2.2 Ohm. De drar då ca. 1.5 Amp och minskande under ca. 6 sekunder styrt av en monovippa (555) som startar vid trig puls på dess ingång.
Mitt problem är att jag inte vill bränna sönder blixtarna på en gång... vilket jag kommer att göra det tids nog men detta är en liten gimmick pryl som bara ska fungera under en dag eller så. (Förhoppningsvis lite längre men.. de var gratis så.
Pga. att trig signalen kan komma rätt ofta så innebär detta att blixtarna bara laddas på om och om igen utan att ha utlösts någon gång däremellan och jag vill på något sätt, OCH det måste vara enkelt och rått!!, se till att efter ha laddats första gången så får de inte laddas mer förrän de löst ut en gång innan.
MEN... Om de står ett tag utan att ha lösts ut så sjunker spänningen i dem och när man sedan triggar dem så händer inte ett hjota!
Så, jag behöver en något som är lite halvsmart och som känner av spänningen som matas till blixtarna.
Har noterat att efter det att man laddat under ca. 6 sekunder så har man ca. 1.6v mellan motståndet och dioderna, mätt mot jord. Denna spänning stiger i takt med att blixtarna är fulladdade. Detta skulle kanske kunna nyttjas?
Någon som har en lösning?! Please! Måste ha detta klart tills imorgon!
Kom igen.. BRAIN STORMING!
Som belöning kommer jag att lägga upp bilder och video på projektet här under "Projekt".