Problem AVIFIL32.DLL

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Gildebrand

Problem AVIFIL32.DLL

Inlägg av Gildebrand »

Hejsan!

Har på den senaste tiden haft lite strul med min dator (W7 Ultimate x64, legalt). Det har blivit något skit med avifil32.dll, så nu så vägrar alla program som är beroende av filen att starta.
Detta är förstås väldigt irriterande då väldigt många program är beroende av denna fil (Bla. Cubase, Flash, HL2, TMn). Jag har fullt uppdaterat windows, alla grafikdrivare fullt uppdaterade. Jag har provat att lyfta över avifil32.dll från en annan installation (av samma version som jag kör) utan framgång. Tänkte att jag skulle försöka reparera Windows, men det gick tydligen inte. Fanns ju inte något alternativ för att reparera windows, utan bara att försöka fixa så att W7 startade, och det är inga problem med det.
Bild
limpan4all

Re: Problem AVIFIL32.DLL

Inlägg av limpan4all »

Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Har gått igenom den guiden, förutom att installera om windows. Vad mer finns det jag kan göra?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

- Du har installerat ett program eller gjort något som sabbat filen, försök komma ihåg vad det sista du gjorde innan den gick trasig var och avinstallera/ta bort det. Nej den gick inte sönder av sig själv och nej det är inte windows fel.

- Jag hade kollat i vilket servicepack en ny version av filen ingår och sen laddat ner det och kört det igen, ev. raderat ALLA versioner av dll:en först då den bara verkar hantera aviuppspelning

- Körde du systemfilsscannern och vad sade den?

- Har du originalmediat kvar så kan du extrahera den korrekta versionen från installationsfilerna och återlägga filen vägen.
El Fire
Utsparkad, på semester

Inlägg av El Fire »

Kanske lite Out of Topic Men.
AVI är en kontainer för mängder av codec.
Just den dll du nämner är för Windows Media codec.

Jag skulle installera VLC mediaplayer och associera alla .avi till VLC
Min gissning är att de filer du försöker köra har ett codec som AVIFIl32 inte stöder.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Vart på W7 skivan hittar man systemfilerna?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Hittade flera guider snabbt via google, t.ex den här: http://www.sevenforums.com/tutorials/42 ... n-dvd.html
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Installerade om ändå. Vart galen på att inga program funkade, och hade provat att byta ut filen också mot en ny.
El Fire
Utsparkad, på semester

Inlägg av El Fire »

Och ! ? Funkar det nu. ?
Du svamlar så man inte förstår vad som händer.
Skriv svar