FT232 - enklaste koppling

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jesse

FT232 - enklaste koppling

Inlägg av jesse »

Jag vill använda en FT232 för att ansluta UART (AVR-processor) till USB.
Har aldrig gjort det förut, men några av er har väl provat?

Hur gör jag som allra enklast? Kretsen ska ha egen spänningsmatning - alltså inte via USB.
Ett annat kriterie, helst, är om jag slipper hantera andra signaltrådar än RXD och TXD, om FT232-kretsen tillåter det... ska man koppa de andra (RTS,CTS,DTR,DSR,DCD,RI) på något särskilt sätt?

Räcker det med denna enkla koppling (Direkt från databladet, "6.2 Self Powered Configuration"):

Bild

När jag ansluter RS232 med en MAX232/MAX202 till en DB9 så kopplar jag ihop DCD,DTR och DSR, samt låter RTS och RI vara oanslutna. Gör jag detsamma här, fast direkt mot FT232-kretsen?
Senast redigerad av jesse 3 juni 2010, 23:16:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: FT232 - enklaste koppling

Inlägg av AndLi »

vi har provat usb powerd kopplingen och den funkar bra, rts osv hänger bara i luften. Funkar utmärkt...

Nu skulle jag bara vilja hitta ett mode så att den inte byter baudrate efter vad applikationen väljer utan alltid öppnar den i 115200... (Skulle väl iof gå att skriva egna drivare...)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tack för snabbt svar. Jag lade till en fråga (under bilden) om du kan kommentera den?
Känns inte jättetryggt att lämna ingångar flytande.

Applikationen måste väl ändå vara inställd på den BAUDRATE som processorn vill ha, annars skiter det sig väl ändå?

Nu hade jag visst ritat in en ledning för CTS i schemat... tanken var att om processorn sätter CTS om den är upptagen så missar den inga tecken.... men det bryr jag mig nog inte om, det verkar som om den klarar av det mesta, så det kan jag nog skippa.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

vad jag mena var att när windowsapplikationen öppar comporten sätter den en baudrate, samma baudrate får du txd/rxd pinnarna. Jag hade velat ha den till 115 200 oberoende av vad windowsapplikationen vill ha...

Vi har bara anslutit tx/rx allt annat hänger löst... Men det beror ju på vad din applikation kräver för signaler.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Just nu använder jag bara en vanlig terminal, t.ex. moserial (i Linux) eller Hyperterminal (I windows).. men jag har även experimenterat lite med lite funktioner för RS232 för C++ som jag hittat på nätet.
Jag har ingen aning om vilka signaler dessa program kräver för att fungera.

Jag har också "HHD free serial port monitor" där jag kan se direkt status på varje pinne i form av en "lysdiod" på skärmen. AVR-processorn använder bara RX och TX.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Hastigheten ställer du in på µC och i applikation på datorn och dom ska vara samma. Jag förstår inte varför du frågar om något så enkelt :)

Om du har missat.
D2XX drivers allow direct access to the USB device

Edit:
"FT232 - enklaste koppling"
Jag vet inte om du kan använda det här schemat så du får kolla i databladet vad som gäller för 3.3 och 5 volt på µC.
Propeller Proto Board Manual (.pdf)

Edit2:
"The Prop Plug and Prop Clip each provide a USB-to-serial port connection that is convenient for microcontroller programming and communication. These tiny devices are capable of asynchronous communication at up to 3 M baud with both 3.3-volt and 5.0-volt devices"
PropPlugClip (.pdf)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hastigheten ställer du in på µC och i applikation på datorn och dom ska vara samma. Jag förstår inte varför du frågar om något så enkelt :)
Nja, det var ingen fråga egentligen, snarare ett svar till AndLi. Men det hade ju varit väldigt praktiskt om man kunde programmera FT232 kretsen så att den hade samma baudrate mot processorn oavsett vilken baudrate applikationen i programmet valt, så slipper man problemet att behöva ställa in rätt baudrate i alla program.

Verkar ju som om Propeller använder en ännu enklare koppling. Så som jag har ritat så ska det fungera utmärkt, ser det ut som, så jag kör på det.

Tack för drivers. Det blir väl aktuellt först när jag byggt hårdvaran.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Annars så löser man det genom att låta µC dektera hastigheten och sedan är det bara att ånga på. Jag har tyvärr inga länkar till någon kod.
Skriv svar