PIC 5v och Nokia fbus
- Zajber
- Kontakt:
PIC 5v och Nokia fbus
Kort fråga, är det möjligt utan att bränna sönder en gammal nokia att köra 5v ttl direkt från pic till fbus?
Om nej, är det möjligt att typ spännigsdela till fbus och typ köra en transistor i 5v åt till picen?
Jag hittar inga specs på fbus.
Om nej, är det möjligt att typ spännigsdela till fbus och typ köra en transistor i 5v åt till picen?
Jag hittar inga specs på fbus.
Re: PIC 5v och Nokia fbus
På A svarar jag "vet inte", på B "ja" och på C att Google gav 224.000 träffar på "fbus nokia"...
- Zajber
- Kontakt:
Jodå, google hittar massor med saker om ämnet, mycket information om just protokollet men inget om anslutningen.
Det finns massor med hemmabyggda RS232->Fbus
En snabbsökning på nokias hemsida ger 0 träffar. :/
Det finns massor med hemmabyggda RS232->Fbus
En snabbsökning på nokias hemsida ger 0 träffar. :/
Första träffen på Google verkar ha det mesta:
http://www.embedtronics.com/nokia/fbus.html
> En snabbsökning på nokias hemsida ger 0 träffar. :/
Självklart.
http://www.embedtronics.com/nokia/fbus.html
> En snabbsökning på nokias hemsida ger 0 träffar. :/
Självklart.
- Zajber
- Kontakt:
Den har jag sett innan, inget om några spänningsnivåer. Alla kör ju bara med MAX232or åt höger å vänster.
Jag fick en liten idé dock för att om jag sätter 3st dioder i riktning mot telefonen och har ett spänningsfall på 0.7v så borde jag hamna på en mer lagom nivå 3.9v från 5v . Fail eller Win?
Jag fick en liten idé dock för att om jag sätter 3st dioder i riktning mot telefonen och har ett spänningsfall på 0.7v så borde jag hamna på en mer lagom nivå 3.9v från 5v . Fail eller Win?
> inget om några spänningsnivåer.
"...The cable contains electronics to level convert 3V signals to RS232 type signals..."
"...The cable contains electronics to level convert 3V signals to RS232 type signals..."
- Zajber
- Kontakt:
Ok, jag kanske inte formulerade mig fullständigt.
Jag har ingen färdig Fbus-kabel utan tänkte löda direkt på telefonen och köra till min pic.
Jag har ingen färdig Fbus-kabel utan tänkte löda direkt på telefonen och köra till min pic.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Du behöver ingen speciellt "Fbus-kabel". Det står ju där (i sodjans länk) exakt hur du kan göra och vilka spänningar Fbus använder.
"The F-Bus Protocol and Commands:
For all you microcontroller DIYer's out there, connect the DTR pin to a +3 to 12 Volt supply and RTS to a -3 to -12Volt supply. The easy way to achieve this is by using a Max232 or similar transceiver for the RS232 TX and RX pins and then connecting the DTR pin on the serial cable to the V+ pin on the Max232. Do the same for the RTS, however connect it to the V- pin on the Max232. The V+ and V- pins are derived from internal charge pumps that double the input voltage. ie. for a 5V Max232, the V+ will +10V and the V- will be -10V. I hope this clears up this issue for most people!
The next step is to synchronize the UART in the phone with your PC or microcontroller. This is done by sending a string of 0x55 or 'U' 128 times. Simple! The bus is now ready to be used for sending frames"
"The F-Bus Protocol and Commands:
For all you microcontroller DIYer's out there, connect the DTR pin to a +3 to 12 Volt supply and RTS to a -3 to -12Volt supply. The easy way to achieve this is by using a Max232 or similar transceiver for the RS232 TX and RX pins and then connecting the DTR pin on the serial cable to the V+ pin on the Max232. Do the same for the RTS, however connect it to the V- pin on the Max232. The V+ and V- pins are derived from internal charge pumps that double the input voltage. ie. for a 5V Max232, the V+ will +10V and the V- will be -10V. I hope this clears up this issue for most people!
The next step is to synchronize the UART in the phone with your PC or microcontroller. This is done by sending a string of 0x55 or 'U' 128 times. Simple! The bus is now ready to be used for sending frames"
- Zajber
- Kontakt:
Det jag ville veta är om det går att göra det utan någon 232a/färdig datakabel då jag inte har någon över. Däremot har jag massor med dioder och transistorer.
Jag sökte någon form av information (datablad) där det står inom vilka spännigsnivåer man kan ligga mot telefonen utan att den magiska röken läcker ut. Eller om någon har testat detta innan, det finns några nokia projekt sedan tidigare.
Men låter det helt galet att sätta några dioder i serie för att jobba ner spänningen?
Jag sökte någon form av information (datablad) där det står inom vilka spännigsnivåer man kan ligga mot telefonen utan att den magiska röken läcker ut. Eller om någon har testat detta innan, det finns några nokia projekt sedan tidigare.
Men låter det helt galet att sätta några dioder i serie för att jobba ner spänningen?
-
Men du har ju redan fått svar flera gånger, 3V ska det vara.
Och om telefonen brinner vid 3,7V eller 3,8V vet nog ingen och skiljer sig troligtvis mellan telefon till telefon.
Och dioder i serie är ingen bra idé om du ska upp i hastighet, hur ska pic'en skicka en 0:a?
2 motstånd är allt du behöver, en pic på 5V ser 3V som en 1:a
Och om telefonen brinner vid 3,7V eller 3,8V vet nog ingen och skiljer sig troligtvis mellan telefon till telefon.
Och dioder i serie är ingen bra idé om du ska upp i hastighet, hur ska pic'en skicka en 0:a?
2 motstånd är allt du behöver, en pic på 5V ser 3V som en 1:a
- Zajber
- Kontakt:
Ok, det är sent och jag sitter och flummar. 
Det där med dioder var kanske inte så genomtänkt just. Hehe.
Men att Pic tolkar 3v som etta är ju mycket trevligt.
Jag får göra en spänningsdelare och testa detta i morgon, men nu är det sova som gäller.

Det där med dioder var kanske inte så genomtänkt just. Hehe.
Men att Pic tolkar 3v som etta är ju mycket trevligt.
Jag får göra en spänningsdelare och testa detta i morgon, men nu är det sova som gäller.