Tänkt köpa en Weller WESD51 från USA
Tänkt köpa en Weller WESD51 från USA
Hallå, har lite frågor ang en lödstation, Weller WESD51. Den är en 120v variant så jag tänkte köpa en adapter från 240 till 120. Dock så får man ju 50hz istället för 60hz. Jag vet inte om det gör något på lödstationer?!? Om någon hade erfarenheter av detta skulle det vara guld.
Frågan är om det är mer värt att köpa en från Sverige. Så vitt jag vet så finns inte den modellen som jag kollat på. Det jag söker är en lödstation som man kan ställa temperatur på och gärna se graderna. Jag har en budget på ca 1000kr +- några hundringar.
mvh Andreas
Frågan är om det är mer värt att köpa en från Sverige. Så vitt jag vet så finns inte den modellen som jag kollat på. Det jag söker är en lödstation som man kan ställa temperatur på och gärna se graderna. Jag har en budget på ca 1000kr +- några hundringar.
mvh Andreas
Re: Tänkt köpa en Weller WESD51 från USA
Och du menar att lödstation + adapter + porto + tull + moms blir billigare än att köpa en europeisk?
$130 blir väl runt 850:-, sedan tillkommer porto (deras "free shipping" är bara inom USA efter vad jag vet) och därefter tull på priset + porton. Du klarar dig INTE på det budget du har.
Sedan ska du lägga till adaptern... har du ens kollat priset på den?
Men din fråga: 50Hz kontra 60Hz: ingen betydelse.
Kolla DENNA, med den klarar du budgeten och efter vad jag har hört är den ganska OK. Ifall länken är sjuk: Clas Ohlson, artikel 30-9267
Eller DENNA, än billigare. Kjell & Co, artikel 40255
$130 blir väl runt 850:-, sedan tillkommer porto (deras "free shipping" är bara inom USA efter vad jag vet) och därefter tull på priset + porton. Du klarar dig INTE på det budget du har.
Sedan ska du lägga till adaptern... har du ens kollat priset på den?
Men din fråga: 50Hz kontra 60Hz: ingen betydelse.
Kolla DENNA, med den klarar du budgeten och efter vad jag har hört är den ganska OK. Ifall länken är sjuk: Clas Ohlson, artikel 30-9267
Eller DENNA, än billigare. Kjell & Co, artikel 40255
Hos Farnell finns ett antal stationer av kända märken för ca tusenlappen + moms. Jag hade nog kikat på Ersa RDS80.
Nu har jag en Weller WHS 40 och den fungerar bra, men jag gillar inte spetsfästet.
Nu har jag en Weller WHS 40 och den fungerar bra, men jag gillar inte spetsfästet.
@Icecap:
Det har du nog rätt i. Kollade och en adapter kostade ca 100kr frakt går väl på en 100-150kr eller liknande. Samt tull osv. Är nog bäst att köpa någon från något EU land eller något.
Har fått för mig att weller är det som gäller. När jag gick i skolan och vi hade massa lödkurser så hade vi nå skit och en riktig weller station som var helt guld verkligen. Så nu tänkte jag köpa mig en riktig som ska hålla många år framöver. Det blir inget professionellt arbete utan mer hobby.
Hur mycket bör man gå upp i budget för att få bättre saker? Alltså jag kan lägga dit 500-1000kr till om det är "värt" det så att säga.
@mrfrenzy:
Har tittat en hel del på WHS 40. Men som du säger gillar inte heller fästet. Det är garanterat något jag kommer att irritera mig på. Så den går ut.
Har kollat lite på dessa:
Weller WTCP 51 (Måste byta spets för olika temperaturer)
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... =82-304-50;
Weller WS 81
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... =82-241-31;
Vad tror ni om dessa? Om man säger budget på 1500-2000 dvs.
Det har du nog rätt i. Kollade och en adapter kostade ca 100kr frakt går väl på en 100-150kr eller liknande. Samt tull osv. Är nog bäst att köpa någon från något EU land eller något.
Har fått för mig att weller är det som gäller. När jag gick i skolan och vi hade massa lödkurser så hade vi nå skit och en riktig weller station som var helt guld verkligen. Så nu tänkte jag köpa mig en riktig som ska hålla många år framöver. Det blir inget professionellt arbete utan mer hobby.
Hur mycket bör man gå upp i budget för att få bättre saker? Alltså jag kan lägga dit 500-1000kr till om det är "värt" det så att säga.
@mrfrenzy:
Har tittat en hel del på WHS 40. Men som du säger gillar inte heller fästet. Det är garanterat något jag kommer att irritera mig på. Så den går ut.
Har kollat lite på dessa:
Weller WTCP 51 (Måste byta spets för olika temperaturer)
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... =82-304-50;
Weller WS 81
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... =82-241-31;
Vad tror ni om dessa? Om man säger budget på 1500-2000 dvs.
Efterssom wellerstationerna i princip är outslitliga skulle jag ha satsat på en begagnad istället, man kan ju köpa till en ny penna om man tycker den gamla varianten är för klumpig.
Har tittat på blocket och tradera men jag hittar knappt några. Om någon har en till salu så kanske det kan vara värt.
Dom dyker upp på tradera lite då och då, brukar kosta typ 4-700:- för dom med reglerbar temperatur.
Jag köpte min på en konkursutförsäljning när nån reparationsfirma hade gått i KK.. 400:- tror jag, dom hade väl typ
tre med ställbar temp och kanske fem med fast temp, dessa gick för 200:- tror jag
Jag köpte min på en konkursutförsäljning när nån reparationsfirma hade gått i KK.. 400:- tror jag, dom hade väl typ
tre med ställbar temp och kanske fem med fast temp, dessa gick för 200:- tror jag
Hallå igen. Har hittat på en som vill sälja mig en weller WECP-20 för 500kr. Är detta en bra station? Den saknar dock lödpenna. Så detta är något som saknas. Vad kostar en sådan och vart hittar jag en? Har letat på elfa lite men inte hittat något. Och vilken variant ska man köpa?
Ja det är en bra station, likadan som jag har.. dock vete fan om jag hade gett 500:- utan penna, elfa har pennor som passar men dom kostar nog över tusenlappen, och det är sällan man ser lösa pennor till salu begagnade.
Vad är du villig att ge? Räkna på vad du får ge för en penna och dra bort det
från din budget så har du ju svaret.
/ Tompa
från din budget så har du ju svaret.

/ Tompa
Kanske ska omformulera mig. Är det värt att köpa en "gammal" löstation och utrusta den med en ny penna eller är det bättre att köpa en ny station och en ny penna så att säga.
Är det som att köpa en vinge till en volvo v40 så att säga
Är det som att köpa en vinge till en volvo v40 så att säga

Dom moderna pennorna är ju mycket smidigare än dom gamla, tunnare och lättare.. personligen tycker jag inte det är värt pengarna att byta upp sej, men tycker man att dom är bättre så är det kanske en bra deal att köpa en beggad station och en ny penna.
Jag vet att jag räddade en penna från en utrensning för nåt år sen, kollade just på den och det visade sej tyvärr vara fel modell (den är avsedd för stationer utan justerbar temperatur, utan dom man byter spets för att byta temperatur), annars hade jag kunnat sälja den till dej för lämplig peng.
Jag vet att jag räddade en penna från en utrensning för nåt år sen, kollade just på den och det visade sej tyvärr vara fel modell (den är avsedd för stationer utan justerbar temperatur, utan dom man byter spets för att byta temperatur), annars hade jag kunnat sälja den till dej för lämplig peng.