Har en metanoldriven rc-bil med en vanligt enkelt 2-kanals radiostyrning i. HPI trophy för den som är nyfiken.
Igår monterade jag i en failsafe, detta är en liten pryl du sätter mellan mottagaren och servot, när den upptäcker att sändare och mottagre tappat kontakten eller när batterierna blir dåliga så drar den servot till ett ändläge. Används denna till gas/broms-servot så har man en rätt bra säkerhet för att slippa skenande bil.
Men denna failsafe löste ut hela tiden. Bytte till nya batterier, men problemet kvarstod. Mätte upp en förbrukning på dryga 4A när servona drog mot stopp, alltså jobbade för fullt. Mätte då ett spänningsfall på nära 0,9volt mellan batteripackets + och servots plus! Men bara 0,05v mellan batteripackets + och mottagarens batterianslutning.
Plocka då isär mottagaren och fann till min förvåning att det sitter nån typ av trissa mellan inkommande batteri + och utgående + till servona.
Principskiss: (paintskills!
Efter att gett failsafe en egen + så bråkar inte den mer. Men varför har man en trissa så här? Det finns ingen funktion i mottagaren för av/på eller egen failsafe.
Mäter jag över trissan vid full last så ligger det drygt 0,6v spänningsfall över den. Och det är ju 10% sämre effekt till servona vid nya batterier.