Hur gör man ett jordtag???

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
shootking

Hur gör man ett jordtag???

Inlägg av shootking »

Hej

Jag ska börja "åsksäkra" huset då det senast i helgen slog ner i telefonledningarna (luftburna) några kilometer bort. Dyrt med inköp av ny brandvägg osv...

Jag vill nu göra mig ett ordentligt jordtag på GDS-sätt. Någon som har tips på material och tillvägagångssätt?

Mvh Jens
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Hur gör man ett jordtag???

Inlägg av FormerMazda »

En halv vetenskap det där.
Så därför: köp så möe koppar du kommer över och gräv ner det i backen, glöm inte att ha en grov kabel dit också. :wink: :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ska du skydda mot åskan behöver du göra huset till en faradays bur. Samt se till att alla elektrisk anslutningar går ut via en gemensan fysisk punkt. Med sammankopplad jordning.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Med ett riktigt jordtag så kommer det att bränna över i din utrustning ännu mer.
Vad som gäller är att ta in ledningar på samma ställe och sätta överspänningsskydd mellan ledningarna + det gamla hederliga, att dra ur alla anslutningar när det åskar.

Elfa har lite prylar
69-751-97 för EL
36-572-85 kan vara bra för telefon, men jag skulle rekommendera att du söker efter en bättre
36-510-81 för nätverket om du har lång ledning eller går till en annat hus.

Protte, mycket hårt drabbad 1990 av åska
shootking

Inlägg av shootking »

@alla:
Jag vet att det kostar (både i tid, besvär och pengar) att få rimliga garantier mot åska. OM jag omformulerar mina funderingar så här: Jag vill skydda mig mot för höga spänningar in på telenätet och behöver ett jordtag.

@FormerMazda:
Koppar blir det! Funderade på armeringsjärn/armeringsnät. Ger det någon effekt??? Billigt och lättillgängligt...

Mvh Jens
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

1-2 st, 2-5 meter långa metallspett som bankas ner i jorden är väl brukligt.
Sen är det där med korrosion..
Och kopparutfällning samt dricksvatten.
shootking

Inlägg av shootking »

Då blir det armeringsjärn som jag slår ner i backen så långt det går! Sen sågar jag av dem ett par dm under marknivån och fäster ihop dem med kabel som jag sen tar upp på utsidan av fasaden till min ingång för telefon (där överspänningsskyddet till min inkommande telefon kommer att sitta.

Mvh Jens
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men det ÄR MYCKET BILLIGARE att potentialutjämna.
Om du nu tror att det bara är telefonledningen som är problemet så dra kabeln via mätarskåpet om det sitter på huset, annars via elcentralen du har inne och sätt ett telefonöverspänningsskydd där.
Överspänningsskyddet kommer du ju inte undan och max 0,5 m 6 mm2 RK är MYCKET billigare än en massa koppar i backen DESSUTOM får du ett MYCKET bättre skydd.

Visst får du gräva med en massa koppar men om det kommer en överspänning på elledningen - genom ditt modem - ut på telefonledningen och ner i ditt jordtag så har du bränt utrustningen en gång till.

Protte
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Just att allt ledande såsom vattenledningar, elkraft, telefon, nätverk osv.. går via EN ingångspunkt i huset är väldigt viktigt.
shootking

Inlägg av shootking »

Nu är det lite svårt att få in allt via en punkt i just mitt hus.

Huset är enplans med källare. Strömmen tas in under grunden (markkabel) och tas upp i mitten av källarvåningen, där mätare och elskåp sitter. Så då är frågan hur jag ska göra då? Det är ju svårt att dra in telefon och data samma väg...

Jag skulle ju iofs kunna potentialutjämna via min befintliga anläggning men jag är inte så sugen på att dra en jord från mitt överspänningsskydd som kommer sitta vid nocken på huset genom vinden, ner genom 2 bjälklag (varav ett i trä) till centralen som sitter i källaren. Precis som skrivits tidigare så kan ju även en jordpunkt dra till sig åska, och då dra in det i huset känns galet. därav mina tankar på ett eget jordtag i anknytning till inkommande tele på gaveln.

Eller tänker jag helt galet???

Mvh Jens
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ordna överslagskoppling mellan elkraft och telefoni på utsidan av huset?
(bild på hus?)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den lilla poäng många missar är att när det går 10 kA genom marken så blir det potentialskillnader (U=I*R, 10 kA * 0,1 ohm = 1 kV). Man kan allså få en stöt bara av att stå bredbent några hundra meter från ett blixtnedslag.

Det är väl därför alla grejer ska gå in på samma ställe: För att det inte skall bli nån potentialskillnad.
shootking

Inlägg av shootking »

OK, jag börjar förstå. Då blir det till att dra in allt så nära varandra som möjligt, även om det inte är möjligt att dra in det på exakt samma ställe...

Bifogar skiss på huset:

Bild

Mina "problem":
Elen går in under betongplattan (som i sin tur ligger 2 meter under mark). Min matningsledning har alltså ingen synlig ledning ovan mark. Det första som dyker upp är matningen till min mätare som sitter på väggen mitt i källaren. Kabeln är alltså ingjuten i själva grunden.

Min telefon går in vid nocken av huset, dvs 2 våningar över källaren. Det gör att det blir svårt att behålla nuvarande ingångsplats för tele.

Så vad har jag då för alternativ?
Flytta inkommande tele så nära inkommande el som möjligt? Ja, detta är möjligt, men jag har inte möjlighet att gräva ner den samma väg (bla en på plats-gjuten altan i vägen). Men den kan gå in i källaren på samma sida av huset. blir då 2 meter över elmatningen och ca 1 meter bredvid i sidled. Har även nätverkskabel draget i luften till grannens hus. Det får bli samma väg för denna kabel då.

Men det känns som att jag får svårt att sätta in grovskydd på min inkommande el då det enligt vad jag läser mig till behövs ett antal meter mellan grovskyddet och nästa steg (mellansteg som sätts i bef central?).

Mvh Jens
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kopplingsbox på utsidan för el-tele-nät med överslagsskydd..?
Kräver iofs tillstånd från nätägaren.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

shootking skrev:OK, jag börjar förstå. Då blir det till att dra in allt så nära varandra som möjligt, även om det inte är möjligt att dra in det på exakt samma ställe...

Bifogar skiss på huset:

Bild

Mina "problem":
Elen går in under betongplattan (som i sin tur ligger 2 meter under mark). Min matningsledning har alltså ingen synlig ledning ovan mark. Det första som dyker upp är matningen till min mätare som sitter på väggen mitt i källaren. Kabeln är alltså ingjuten i själva grunden.

Min telefon går in vid nocken av huset, dvs 2 våningar över källaren. Det gör att det blir svårt att behålla nuvarande ingångsplats för tele.

Så vad har jag då för alternativ?
Flytta inkommande tele så nära inkommande el som möjligt? Ja, detta är möjligt, men jag har inte möjlighet att gräva ner den samma väg (bla en på plats-gjuten altan i vägen). Men den kan gå in i källaren på samma sida av huset. blir då 2 meter över elmatningen och ca 1 meter bredvid i sidled. Har även nätverkskabel draget i luften till grannens hus. Det får bli samma väg för denna kabel då.

Men det känns som att jag får svårt att sätta in grovskydd på min inkommande el då det enligt vad jag läser mig till behövs ett antal meter mellan grovskyddet och nästa steg (mellansteg som sätts i bef central?).

Mvh Jens

Inkommande teleledning skarvar du vid nocken drar rakt ned, i källarhöjd rakt in till elcentralen, inte helt optimalt men.... Ditt "intag" blir mitt i källaren, inte heller så bra men.... Från källaren drar du nu telefonledning till dina jack, det KAN bli så att signalen går åt motsatt håll men då får man koppla om i jacken.

Låter som du har ADSL och då måste modemet sitta i första använda jacket och ska du då sätta modemet på övervåningen så får du dra ledning dit först och sedan ner till BV. Modemet kan ju också sitta i källaren och sedan nätverk till datorn.( Jag hade modemet i matkällaren på den tiden)

Grovskydd och mellanskydd ska ha 15 m kabel mellan ELLER en drossel som finns att köpa ELLER så sätter man ett ElectroPhenix Flashtrab som är ett tufft grovskydd som inte släpper igenom mer än 1500V,

Nätverkskabeln till grannen får gå ut samma väg och ni båda ska ha överspänningsskydd vid elcentralen.

Har man lite modernare fasadmätarskåp så finns det en låda nere höger för tele och andra överspänningsskydd.

Protte
Skriv svar