Vad är detta för antenn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Vad är detta för antenn?

Inlägg av ElectricMan »

Hittade denna antenn i stugan, ser ut som en stor elvisp. :D
Frågan är vad det är för något? "Spröten" är sammankopplade i toppen och går till masten, men isolerade nertill, som man ser på bilden.

http://electricman.se/temp/bilder/antenn/antenn_1.jpg

Bild

Om ingen vet vad det är så kommer den att användas som visp i badtunnan ;)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vad är detta för antenn?

Inlägg av TomasL »

Med största sannolikhet en pejlantenn.
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Bukar oftast se dem på fiskebåtar som förr använde dom till att riktningsbestämma radiofyrar, vissa hade små radiosändare på sina drivgarn. Tyvärr blev radiofyrarna nerlagda redan då decca navigatorn blev vanlig i yrkes trafik. Saknar radiofyrarna då jag råkar ha en jäkligt fin Brooks & Gatehouse radiopejl fungerar just nu som utfyllnad i mitt förråd.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Vad jag minns (skrivet med med reservation...) så avlyssnade man radiofyrarna medelst en radiomottagare med ett slags vridbar ferritantenn, mer påkostade apparater kunde ha just två korslagda spolar och en goniometervred på lådan så att man kunde pejla in medelst denna istället för att jaga runt med en lös antenn, man lägesbestämmde med dessa genom att försöka lyssna sig till max/min nivån. Skulle själv vilja ha en sådan goniometer reciever, mest för att det vore coolt men som sagt finns det nog inga radiofyrar kvar i aktiv tjänst längre (snart inga vanliga heller...). -

Edit: Om du hittar själva recieverburken med är den nog fortfarande användbar till egna tillämpningar om man vill pejla en sändare i något sammanhang. Edit, Går ju så klart med en vanlig radio med även om det då inte blir speciellt exakt i jämförelse men det gick även på den tiden.

Edit: För den som inte vet så var goniometermekanismen ett slags vred med spolar runt, ungefär som en kompass men omvänt sas. (sedan fick man ut riktningen genom att vrida in den tills det stämmde)
Skriv svar