Ersätta pot med DAC
Ersätta pot med DAC
Jag har aldrig använt DAC:ar, men en tanke slog mig precis: En potentiometer i ett gammalt (25+ år) bygge används som spänningsdelare. Ändarna av kolbanan är kopplade till GND respektive 5V, och mittenpinnen blir avläst av en byggets central.
Skulle det fungera rent praktiskt att löda loss potentiometern och därefter koppla mittkabeln till en DAC-utgång? Jag tänker då alltså detta som ett "digitalt sätt" att styra spänningen till den grunka som tidigare läste av potentiometern.
Skulle det fungera rent praktiskt att löda loss potentiometern och därefter koppla mittkabeln till en DAC-utgång? Jag tänker då alltså detta som ett "digitalt sätt" att styra spänningen till den grunka som tidigare läste av potentiometern.
Re: Ersätta pot med DAC
Hur mycket ström drar "byggets central"? DAC:en måste kunna leverera lika mycket.
Du har inte funderat på DS1802?
Det är en liten krets som fungerar som en stereopot fast den "manövreras" med omkopplare.
Det är en liten krets som fungerar som en stereopot fast den "manövreras" med omkopplare.
Eftersom du enbart ska ha 0V till 5V så finns det inget som hindrar att
du levererar den spänningen från en DAC med eventuellt en
buffert (OP) på utgången. Jag antar det är likspänning som avses och
inte någon högfrekvent sinus.
du levererar den spänningen från en DAC med eventuellt en
buffert (OP) på utgången. Jag antar det är likspänning som avses och
inte någon högfrekvent sinus.
Det var en befogad fråga. Svaret är att jag i skrivande stund inte vet, jag får mäta på jobbet imorrn.eqlazer skrev:Hur mycket ström drar "byggets central"? DAC:en måste kunna leverera lika mycket.
Och svar på frågan om det är likspänning: ja, det är det.
Enklare är väl att kolla vad den gamla potentiometern har för resistans. DAC'en skall väl rimligtvis inte behöva leverera mer ström än vad potentiometern kan tänkas leverera. Det torde åtminstone ge en grov uppskattning om belastningen.Det var en befogad fråga. Svaret är att jag i skrivande stund inte vet, jag får mäta på jobbet imorrn.Hur mycket ström drar "byggets central"? DAC:en måste kunna leverera lika mycket.
Om poten har ett värde på 5k eller mer så går den nog att ersätta rakt av med en DAC som kan generera minst 1-2 mA. Men det är ju förutsatt att det är en ingång den är kopplad till, så att det inte är något komplicerat analogt nät, vilket väl får anses vara mycket osannolikt.
Om du har tänkt att ha en dac så har du säkert planerat att ha ngn form av uC som styrning till den. Om du inte vill ha en dyr dac så kanske du kan köra med ngn av dessa enkla "vrid-pottar" som styrs buslätt från processorn som du har
http://para.maxim-ic.com/en/search.mvp? ... tile&639=2
Xynter var inne på ungefär samma tänk som mig tror jag.
Mvh,
/Markus
http://para.maxim-ic.com/en/search.mvp? ... tile&639=2
Xynter var inne på ungefär samma tänk som mig tror jag.
Mvh,
/Markus
Att ersätta en pot som spänningsdelare, där värdet rimligtvis aldrig kan förändra sig speciellt fort, är ju som gjort för en PWM-utgång. Då behövs det ingen DA. Bara ett RC-filter och kanske en buffertförstärkare.