Jag är alltså ute efter att få reda på hur själva mekanismen funkar.
Bakgrunden till frågan är denna:
Jag ämnar tillverka en liten "bomb" för modellflygbruk. Alltså "simulationsbomb", återanvändningsbar som det smäller om när den träffar marken.
Till detta har jag tänkt mig att använda patroner till en så kallad "Rock cracker", vattenspräckningsapparat. Patronerna är av samma diameter som 12-guage hagelpatroner, ungefär lika långa. I dom finns det uppenbarligen något explosivt, osäker på exakt vad. Det ser ut som små flingor, lite silvergråa sådär. Väldigt lätta, de flyger runt av statisk elektricitet
Tanken är alltså helt enkelt att konstruera en tvådelad kapsel med slagstiftsanordning i framändan, och styrfenor i bakändan, som man kan skruva isär för att ladda med en patron av nämnda typ. Givetvis ska det vara "öppet" bakom patronen, så inte bomben skadas. Visserligen tänker jag mig att det bör fungera med att helt enkelt bara ha en "pinne" fastsatt i "nosen" på bomben, och att pinnen slår på tändpatronen. Och däremellan en kraftig fjäder som trycker pinnen/nosen från patronen. Men det känns ändå som att det vore bättre med en riktig slagstiftsanordning, som man kan "trimma in" för att bara slå med stiftet när en viss kraft överskrids. Då kan man ju med lite enkel matematik räkna ut hastigheten på bomben vid nedslag, och på så sätt få fram kraften för att veta vilka fjädrar man ska använda. Eller så provar man sig fram bara, vilket som är oviktigt
Men som sagt, finns det någon som vet hur själva klick-mekanismen fungerar i ovan nämnda verktyg som har lust att skissa upp det lite enkelt, eller förklara det mycket ingående?
ps: Naturligtvis har jag nödvändigt cert för att få handskas med utrustningen och patronerna ifråga. Patronerna räknas visserligen som explosiv vara, men är licensfria att inneha. D.v.s. cert krävs endast för att spränga med dom. Vid spräckning/sprängning använder man vatten (eller annan vätska, t.ex. filmjölk eller tapetklister vid horisontella borrhål) som "chockvågsfortplantingsmedel", och i.o.m. vätskans oförmåga att komprimeras i någon högre grad fås en avsevärd spräckningsverkan på omkringliggande berg. I ren sprängkraft mätt har patronerna dock en bråkdel av kraften från en vanlig Dynamex.
Ps2: Jag vet att det är dumt att göra. Jag är dum. Get over it!