Hur funkar klick-meckanismen i "hålmarkeringsverktyget"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Hur funkar klick-meckanismen i "hålmarkeringsverktyget"

Inlägg av Walle »

Ja, jag kommer ju nu inte ihåg namnet på verktyget i fråga, men det som man använder för att stansa en liten markering som styrning för borren när man ska borra i en plåt. Det finns de som man knackar till på med en hammare, men sen finns det dom som har en inbyggd fjädring som släpper vid ett visst moment varvid det knackar till i plåten.

Jag är alltså ute efter att få reda på hur själva mekanismen funkar.

Bakgrunden till frågan är denna:

Jag ämnar tillverka en liten "bomb" för modellflygbruk. Alltså "simulationsbomb", återanvändningsbar som det smäller om när den träffar marken.
Till detta har jag tänkt mig att använda patroner till en så kallad "Rock cracker", vattenspräckningsapparat. Patronerna är av samma diameter som 12-guage hagelpatroner, ungefär lika långa. I dom finns det uppenbarligen något explosivt, osäker på exakt vad. Det ser ut som små flingor, lite silvergråa sådär. Väldigt lätta, de flyger runt av statisk elektricitet ;) Tändanorningen är en liten patron av exakt samma typ som återfinns i remsor till bultpistoler. Dessa patroner (själva sprängpatronerna, alltså, de stora, inte den lilla tändpatronen) avger en ordentlig knall vid detonation, helt i klass med en älgstudsare eller hagelbrakare. Jag har testat genom att ladda Rock crackern och lagt den med pipan uppåt ;) Patronerna är dock tillräckligt svaga för att inte utgöra en betydande hälsorisk. I klass med 10xkinapuff skulle jag gissa. Och dessutom fullkomligt säkra att hantera, och lätt att få tag på (närmaste Tools järnaffär), och framförallt, lagliga att inneha, vilket gör dom utomordentligt lämpade för ett sådant här användningsområde ;)

Tanken är alltså helt enkelt att konstruera en tvådelad kapsel med slagstiftsanordning i framändan, och styrfenor i bakändan, som man kan skruva isär för att ladda med en patron av nämnda typ. Givetvis ska det vara "öppet" bakom patronen, så inte bomben skadas. Visserligen tänker jag mig att det bör fungera med att helt enkelt bara ha en "pinne" fastsatt i "nosen" på bomben, och att pinnen slår på tändpatronen. Och däremellan en kraftig fjäder som trycker pinnen/nosen från patronen. Men det känns ändå som att det vore bättre med en riktig slagstiftsanordning, som man kan "trimma in" för att bara slå med stiftet när en viss kraft överskrids. Då kan man ju med lite enkel matematik räkna ut hastigheten på bomben vid nedslag, och på så sätt få fram kraften för att veta vilka fjädrar man ska använda. Eller så provar man sig fram bara, vilket som är oviktigt :)

Men som sagt, finns det någon som vet hur själva klick-mekanismen fungerar i ovan nämnda verktyg som har lust att skissa upp det lite enkelt, eller förklara det mycket ingående? ;)

ps: Naturligtvis har jag nödvändigt cert för att få handskas med utrustningen och patronerna ifråga. Patronerna räknas visserligen som explosiv vara, men är licensfria att inneha. D.v.s. cert krävs endast för att spränga med dom. Vid spräckning/sprängning använder man vatten (eller annan vätska, t.ex. filmjölk eller tapetklister vid horisontella borrhål) som "chockvågsfortplantingsmedel", och i.o.m. vätskans oförmåga att komprimeras i någon högre grad fås en avsevärd spräckningsverkan på omkringliggande berg. I ren sprängkraft mätt har patronerna dock en bråkdel av kraften från en vanlig Dynamex.

Ps2: Jag vet att det är dumt att göra. Jag är dum. Get over it!
Norpan

Re: Hur funkar klick-meckanismen i "hålmarkeringsverktyget"

Inlägg av Norpan »

Den automatiska körnare jag har släpper inte vid ett visst moment, när man tryckt ihop den tillräckligt så trycks en hasp loss och släpper iväg fjädern och klumpen som slår.
Går att ställa hur hårt den ska slå med en justering i bakänden, denna justering ändrar längden på pinnen som löser ut haspen.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Körnare! Där var ordet, tack! :D

Jag tror inte jag förstår riktigt hur den är uppbyggd, du har inte lust att göra en liten enkel skiss? Det låter ju som att själva mekanismen skulle vara helt klockren för en sådan här tillämpning!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

kom förbi och skruva isär en av mina! :)

kul projekt!

borde det inte bara vara att göra en cylinder med en "stor" rörlig massa som kolv och sen placera patronen på lämpligt avstånd från den, typ 3cm, och sedan ha ett slagstift på den sida av kolven som är närmast patronen? ev med en svag (justerbar?) fjäder mellan så att den hålls åtskild från patronen i fallet.

Svårt att beskriva kanske men hoppas du förstår!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag ville skriva att du är ett geni Danne(för lösningen med att använda den inerta kraften (heter det så på svenska?(hoppsan, nu blev det dubbel..nej, trippel, parentes)) hade jag inte ens funderat på, och det är ju genialiskt), men så kom jag på att då måste jag montera patronen "framåt" och då kommer den skjuta smällen framåt/nedåt, och då ökar nog säkerhetsrisken (även om den största risken nog är vikten i manicken) samt att smällen nog dämpas markant. Jag vill helst att den ska "smälla bakåt", genom en mynning mellan fenorna. Och då måste man nog använda någon form av "impact"-lösning. Såvida det inte går att använda patronens egenvikt?? Jag skulle uppskatta patronens vikt till ungefär 25g. Undrar om kraften av patronens egenvikt när den träffar ett fast slagstift vid "impact" är hög nog för att den lilla "tändpatronen" ska smälla? Jag hoppas ni förstår hur jag menar? Alltså att själva patronen ska sitta så att den vid träff slungas nedåt mot ett fast monterat stift.

Hursomhelst måste vi se till att ses snart :D Snart är det dags för mig att åka ner och hämta båten från Tyskland. Eller snarare Simrishamn eller nåt, farsan kör den första biten. Jag åker nog ner i slutet av nästa vecka, så innan dess måste vi se till att ses! :)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Ska se om nån förstår detta överhuvudtaget. :humm:
Principen är enkel men funktionen är lite värre, begriper den knappt själv fastän jag sitter och tittar på delarna.

I princip är det en pinne med ett spår i och en kraftigare fjäder bakom.
Runt denna pinne sitter det en hylsa med tre små kulor i, och runt denna ännu en hylsa som hindrar kulorna från att åka ut.
Dessa kulor hindrar pinnen från att röra sig när de ligger i spåret och hylsan ytterst håller in dem.
När man trycker ihop körnaren trycks fjädern jag började med ihop, när man kommit ned en bit så puttas den yttersta hylsan ned tills den släpper ut kulorna som då släpper spåret i pinnen.
Denna pinne skjuts då fram för att slå emot bakänden på själva körnarspetsen, som gör ett märke i din järnbit.

Edit:
Den kraftiga fjädern är under hatten i den blå ringen, kulorna och hålen för dem i de röda ringarna, spåret i pinnen i den gröna ringen.
Bild
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Du är sjukligt duktig på att förklara såna här saker, för jag förstod redan innan jag tittade på bilden! :D Tackar! Konstruktionen är ju inte alls för komplicerad för att kopiera/modifiera, och troligen ytterst lämpad för ändamålet då man ju genom att variera styrkan på fjädrarna både kan påverka erforderlig kraft samt "slagkraft". Om jag nu verkligen förstod konstruktionen rätt, d.v.s. :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tändhattar i allmänhet kräver viss hastighet i slaget för att smälla

på något lustigt sätt har jag provat en del :vissla:

vettigast är att ha en fjäder uppspänd ioch ha ett giller som släpper fjädren som slår till tändhatten
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Alltså att man förspänner fjädern när man laddar? Det vore i.o.f.s. rätt coolt, då skulle man få lite autenticitet i hela "osäkringsförfarandet" innan start. Och dessutom kan man ju fortfarande ha fjäderbelastad utlösningsanordning. Då kanske det dessutom blir lättare att återgå till dar303's idé med att nyttja en vikt, och på så vis slippa krånglande rörlig mekanism i nosen.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag menar tvärt om. patronen bakåt i ett rör, den tunga kolven rörlig och framstickande i bombens nos. bomb slår i marken, kolv rör sig, slagstift träffar patron - PANG!
Nerre

Inlägg av Nerre »

På jobbet använder vi nåt vi kallar slaghammare (kallas "impact hammer" på engelska).

Den fungerar ungefär efter samma princip som nämnts här. Man "laddar" den genom att dra ut en knopp så man spänner en fjäder. När man sen trycker nosen mot en yta så utlöses den och slår med en fast energi mot ytan. I princip är det den där "yttre" hylsan man trycker bakåt så kulorna släpper själva slagstiftet.

Så här ser de ut:
http://www.productsafet.com/products/impact.html
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vore ganska enkelt att bygga, om man har gillret med något som går sönder, exempelvis en tändsticka
när man spänner upp fjädern så hålls den uppe av en tändsticka, när det slår i backen så knäcker man tändstickan och fräder lappar till
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Nu tror jag att jag har tänkt ut en bra konstruktion med förspänd fjäder enligt era idéer!

Om man tänker sig en cylinder med en kolv och en kraftig fjäder i. I sidan på cylindern finns ett hål med en kula. Utanför cylindern finns ytterligare en rörlig fjäderbelastad (tunnare fjäder) cylinder med ett spår för kulan.

När man förspänner fjädern genom att trycka in kolven mot "bombens" nos så faller kulan in i ett "jack" i kolven, varpå den yttre rörliga cylindern glider till "ändläget" och spärrar kulan. Utlösningsanordningen är spänd och "säkrad".

När sedan bomben slår i backen tvingas den yttre cylindern framåt och pressar ihop sin fjäder, varpå kulan kan falla in i en "djupare" del av spåret, och då släpps kolven och far bakåt mot slagstiftet. Eller om slagstiftet helt enkelt sitter fastsatt på kolven.

Gick det att förstå vad jag menade på min förklaring? Jag ska se om jag lyckas göra en skiss i Google SketchUp :) Jag tror att det vore en bra och säker (för hörseln) lösning. Då utnyttjas kraften av anslaget för att få kolven att släppa, och genom att justera den yttre "glidcylinderns" vikt samt dess fjäders kraft borde man kunna justera nödvändig anslagskraft hyffsat precist.

Edit: Jag fick till en enkel skiss i SketchUp, dock utan att ha modelerat själva kulan, spåret för kulan i vikten/"glidcylindern", hålet för kulan i skiljeväggen, samt hålet/spåret för kulan i kolven.

Kolven i skissen är röd, den änden som syns är den som kommer slå på slagstiftet. Vikten är gul. Kolven befinner sig i sitt "utlösta" tillstånd, därför är vikten spärrad av kulan i sitt nedre läge. Genom att trycka ner kolven spänns fjädern under den. När hålet för kulan i kolven hamnar för hålet i skiljeväggen trycks kulan ut och låser kolven, varvid vikten automatiskt pressas upp till sitt övre läge och spärrar kulan.

Bild

Edit igen: Dessutom så kan man ju enkelt fixa en extra säkerhetsspärr, i form av en sprint som löper genom både vikten, röret och kolven, och som rycks ur när bomben fälls.

Frågan är hur kraftig fjäder som behövs för kolven? Hur snabbt/hårt måste slagstiftet slå för att tändhatten ska tända?
Undrar också hur kraftigt gods (tänker mig aluminium) man behöver i pipan där patronen sitter. Själva spräckutrustningen där de normalt används är ju ytterst kraftig i stål, men den ska ju också klara av trycket från de kraftiga förstärkningspatroner som man släpper ner i borrhålet, samt själva hanteringen. Hela apparaten flyger ju ofta någon meter upp i luften när man skjuter, trots att man viktar ner mattan med 60-70 kilo :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Nu har jag faktiskt lyckats cadda upp det hela lite "snabbt" (det tog mig bara en arbetsdag effektiv tid ;) ) i Solidworks.
Det är fortfarande en del att fixa för att det ska gå att tillverka delar av det hela, men principen borde synas tydligare :)
Jag har dock inte orkat cadda fjädrarna, det är så himla krångligt, så ni får tänka er att det sitter fjädrar under både kolven och vikten samt vid slagstiftet.

Innan nedslag:
Bild

Efter nedslag:
Bild

Det ser lite konstigt ut eftersom genomskärningen är off-center för att visa slagstiftsmekanismen.

Tror ni detta skulle funka?

Edit: Jag hade tänkt mig slagstiftet i härdat stål, vikten i mässing, kolven i kolstål och resten i aluminium. Tror ni det blir problem med "glid" mellan mässing och alu samt stål och alu? Någon form av smörjning måste man såklart ha, grafitolja kanske?
Skriv svar