vilket program för att göra kretskort?
- ghost_rider
vilket program för att göra kretskort?
Är helt ny på detta med kretskort, men tänkte ändå ge mig in i det.
Har kollat på Kicad, Eagle,Coppercam o ett till som jag inte kommer ihåg namnet på.
Det ända jag 'kräver' är ett bra bibliotek och fina tutorials så att man kan lära sig hur man gör.
En annan sak som jag tycker är konstigt är, om man skall lägga in ett atmega168 så finns det inte nånstans? kollade runt på kicad och eagles bibliotek men utan att finna detta, borde väl finnas tycker jag?
När kortet är klart,ska det fräsas ut banor, så det hade varit bra med en program som har det 'inbyggt', dvs att det genereras gcod som man kan putta in i mach3
vilket program tycker ni?
Har kollat på Kicad, Eagle,Coppercam o ett till som jag inte kommer ihåg namnet på.
Det ända jag 'kräver' är ett bra bibliotek och fina tutorials så att man kan lära sig hur man gör.
En annan sak som jag tycker är konstigt är, om man skall lägga in ett atmega168 så finns det inte nånstans? kollade runt på kicad och eagles bibliotek men utan att finna detta, borde väl finnas tycker jag?
När kortet är klart,ska det fräsas ut banor, så det hade varit bra med en program som har det 'inbyggt', dvs att det genereras gcod som man kan putta in i mach3
vilket program tycker ni?
Re: vilket program för att göra kretskort?
Finns redan flera trådar om detta, men DipTrace har det du söker.
- prototypen
Om du tror att du ska få tag på färdiga footprints till allt så tror du fel, titta hellre på att det finns en bra bibliotekseditor så du kan göra dina egna footprints. Jag har hållit på i 15 år och använder INGEN färdig som kom med programmet, det är bara "custommade".
Protte med McCad
Protte med McCad
I DipTrace är det superenkelt att göra egna symboler,
men det finns tre färdiga Atmega168_MLF, Atmega168_PDIP och Atmega168_TQFP.
Det tar bara ett par minuter att få fram G-kod till Mach3.
++++++++
men det finns tre färdiga Atmega168_MLF, Atmega168_PDIP och Atmega168_TQFP.
Det tar bara ett par minuter att få fram G-kod till Mach3.
++++++++
Number One Systems verkar ha bibliotek för den processorn fast säkert vet jag inte..ghost_rider skrev: En annan sak som jag tycker är konstigt är, om man skall lägga in ett atmega168 så finns det inte nånstans? kollade runt på kicad och eagles bibliotek men utan att finna detta, borde väl finnas tycker jag??
http://www.numberone.com/libraries.asp
Altium Designer är väldigt bra men overkill för hobbyprojekt.
Tipsar om KiCAD..

Samt instämmer i prototypen om att man får göra egna footprints. Dock kan det vara användbart att kunna importera footprints från andra programs bibliotek.
Sen kan det vara bättre att kolla vad ATmega168 har för footprint och leta efter den snarare än något färdigt.
Samt instämmer i prototypen om att man får göra egna footprints. Dock kan det vara användbart att kunna importera footprints från andra programs bibliotek.
Sen kan det vara bättre att kolla vad ATmega168 har för footprint och leta efter den snarare än något färdigt.
Jag har kört sedan 80-talet och även jag måste göra mina egna footprints. Annars är det ganska lätt i de flesta program. Min favvo är Altium Designer, en våt dröm för den som kaddar.prototypen skrev:Om du tror att du ska få tag på färdiga footprints till allt så tror du fel, titta hellre på att det finns en bra bibliotekseditor så du kan göra dina egna footprints. Jag har hållit på i 15 år och använder INGEN färdig som kom med programmet, det är bara "custommade".
Protte med McCad
- ghost_rider
okej, tack för alla tips. Har laddat ner de flesta o testar vilket som passar mig bäst i avseende GUI o användbarhet.
Ang. frässtål, vad bör man köra med? dia? antal skär? borrande gissar jag? (eller gör man hålen i efterhand, när banorna är gjorda?)
Ang. frässtål, vad bör man köra med? dia? antal skär? borrande gissar jag? (eller gör man hålen i efterhand, när banorna är gjorda?)
Jag tycker borra alla hål först sedan gravera ut ledningarna så riskerar du inte att borren river upp kopparbanan. Min teori om dena årning är att: borren har större anligg mot ämnet än en 0,5mm spets på gravyrverktyget.